Persondata politik

Første billeder af Peugeot 208 GTI

Første billeder og specifikationer på Peugeot 208 GTI, som får 200 hk og en ny undervogn

« Forrige
Næste »

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

Peugeot har lovet at genoplive ånden fra 205-tiden med den nye 208'er. Og indtil videre virker det ganske lovende: 208 er en langt friskere bil end 207'eren var. Men den endelige bevisførelse står endnu tilbage: er 208 GTI en bil, som du gider at køre omveje i?

De første officielle meddelelser er netop dukket op. Og det ser godt ud!

208 GTI bliver både lavere og bredere end den normale 208'er. Den får ti mm større sporvidde for og 20 mm bag. Og undervognen er passende "tunet" til de ekstra hestekræfter.

Kendt motor
Motoren kender fra sportsvognen RCZ. Det er en turbomotor på 1,6 liter og 200 hk og 275 Nm, som er koblet på en sekstrins gearkasse. 0-100 tiden klares på 7 sekunder.

Et sæt standardmonterede antracit-grå 17-tommer hjul med 205/45-dæk dækker over et par store 302 mm bremseskiver for og 249 mm bag. Og for at understreget alvoren har Peugeot forsynet bilen med skærmforøgere, som så også gør 208 GTI nemmere at genkende.

Lækker læder
GTI'eren får også et sæt nye LED-lygter, og på indersiden bliver et rat og gearstang med læder og røde syninger standard ligesom en alugearknob og sæder med delvis læderbeklædning.

Peugeot understreger - og det er nok nødvendigt med tanke på 207 GTI og 308 GTI, som ikke just er sportslige - at 208 ikke bare bliver en opfrisket familiebil, men at man har arbejdet en del på især styretøjet for at gøre GTI sjov.

300.000 kr.
Men det der for alvor skal gøre 208 GTi til et mere levende køretøj, bliver den lavere vægt: i forhold til 207 GTI vejer 208'eren hele 165 kg mindre. Egenvægten på 1160 kg er faktisk 20 kg mindre end Polo GTI, som desuden har 20 heste færre - og det er bestemt ingen bovlam bil.

Prisen? Tja, hvis den skal kunne sælges i Danmark skal prisen være lige omkring 300.000, som er prisen for en Polo GTI. Vi krydser fingre for at den danske importør har forhandlingsevnerne til at hive dén pris hjem.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Kim Vangkilde Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik