Persondata politik

Mazda6 som stationcar

Mazda6 er både større, flottere og mindre støjende - og nu som stationcar

« Forrige
Næste »

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

Kort efter verdenspremieren på sedanversionen i Moskva afsløres Mazda6 Stationcar på biludstillingen i Paris

Sedan-udgaven af Mazda6, der netop nu kan opleves på biludstillingen i Moskva, vil også være at finde på Mazda-standen i Paris.

Den nye 6'er er blevet større. Den for pladsen (og køreegenskaberne) vigtige akselafstand er forlænget til 283 cm, og karossen er blevet bredere - noget som kommer bagsædepassagererne til gode i form af bedre benplads.

Tidligere har vi kritiseret Mazda 6 for at støje, men Mazda er tydeligvis selv klar over problemet, og påstår nu at have udviklet klassens mest lydsvage bil. Det er noget af en påstand, som vi glæder os til at afprøve i virkeligheden.

Uden turbo
Mazda har tidligere indrømmet, at firmaet ikke råder over de enorme summer, der skal til for at kunne udvikle helt nye turbo-motorer og at man i stedet satser på at forfine de eksisterende teknologier. Men fra Mazda CX-5 ved vi, at det er noget Mazda har totalt styr på. De benzin-drevne maskiner på 2,0 liter og hhv. 160 eller 165 hk trækker forbløffende godt og har samtidig en flot brændstoføkonomi.

Den største motor bliver en 2,5'er med 192 hestekræfter. I Europa vil Mazda6 desuden blive tilbudt med dieselmotorer.

Mazda6 vil blive tilbudt med blindvinkelassistent, vognbaneassistent, fjernlysassistent og den snart lovpligtige autobremse, som bremser bilen ned i køsituationer, når farten er under 30 km i timen.

Superkapacitor
Mazda6 bliver den første bilmodel, som samler bremseenergien op i en superkondensator. Strømmen i kondensatoren kan herefter bruges til at drive klimasystemet, lydsystem osv. og betyder at bilens ordinære generator ikke behøver at arbejde helt så meget.

En superkondensator har den fordel, at den kan levere store mængder strøm uden at tabe pusten som et almindeligt batteri gør.

Stift sludder
Mazda følger tendensen med øget brug af højstyrkestål, som ifølge Mazda "giver lavere vægt og øget vridningsstivhed". Det er noget værre marketing-sludder, som stort set alle bilfabrikkerne fyrer af. Enhver ingeniørstuderende ved, at højstyrkestål er nøjagtig lige så stift som almindeligt stål. Stivheden kommer udelukkende fordi man bruger materialerne på en smartere måde. Højstyrkestålet giver til gengæld en højere brudstyrke, men det er en helt anden snak ...

Vi tvivler dog slet ikke på at Mazda bag linierne har fuldstændig styr på teknikken. Den nye 6'erkarosse er angiveligt 30 procent mere vridningsstiv end forgængeren. Og med en vægt på 1.340 kg med den mindste 2,0'er i bugen er 6'eren også en forholdsvis let bil. Det er cirka 100 kg lettere end en Opel Insignia sedan 1,4 turbo.

....

Har du prøvet vores nye værkstedsfinder, som Ekstra Bladet har lavet i samarbejde med Autobutler? Her kan du indhente priser, når du skal ha' repareret din bil

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik