Persondata politik

Tysk eller japansk i Polo-klassen?

Vil du have en bil, der er billig i drift, er Toyota Yaris og Opel Corsa to gode bud

« Forrige
Næste »

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

Kan man overhovedet få hestekræfter nok? Ikke hvis man er Sebastian Vettel på jagt efter endnu en sejrspokal i formel 1. Men til almindeligt brug kan mindre vise sig at være mere.

Tag nu den nye Toyota Yaris og klassikeren Opel Corsa. Her er veltrimmede heste, der hverken pruster højlydt eller slår over i urent trav. Lidt brummeri og et par resonanser anes dog af og til.

Den umiddelbare fordel er et lavere forbrug. Især hos Toyota. Hvor den firecylindrede 1,3'er kører 18,5 km/l, presser den trecylindrede 20,8 kilometer ud af en liter benzin. I hvert fald på papiret. Ud over færre besøg på tankstationerne slipper man også med 280 kr. i ejerafgift hvert halve år – en årlig besparelse på 280 kr.

Hos Opel kører en opdateret 1,2 motor med fire cylindre nu også 19,6 km/l – altså præcist det samme som testbilen her, men basis-Corsaen er hele 28.000 kr. billigere med det samme udstyr.

Højlydt acceleration
En firecylindret Yaris er også kostbar og koster 20.000 kr. ekstra.

På papiret mister man 20 hk i Opel og 30 af slagsen i Yaris. Det føles bare af mindre, fordi gearingerne er lavere.

De trecylindrede motorer arbejder altså med flere omdrejninger, hvilket burde give mere støj. Men i praksis sørger effektiv støjdæmpning for at lukke munden på de små maskiner. Kun under acceleration gungrer spare-motorerne højlydt deruda' på deres tre ben.

LÆS OGSÅ: Toyota Yaris hybrid: meget bil for pengene

Den spøjse snerren er helt vanedannende – med lidt god vilje lyder den mere af fem end fire cylindre. Medmindre man ofte har fuldt læs på bilen, er de trecylindrede motorer vores favoritter.

Men der er forskelle: Toyotas motor er klart den mest veloplagte. Det skyldes ikke mindst, at Yaris vejer hele 150 kg mindre, og det fornemmer man tydeligt, selv ved bykørsel. Japaneren har godt med bundtræk at sætte i gang med, og de 69 hk galopperer med en forbløffende iver fra stående start og op til motorvejshastigheder.

Den vibrerer dog lige rigeligt, så bagvedkørende bliver svære at spotte, når bakspejlet svinger med.

LÆS OGSÅ: Se også: Kom igen Toyota

Med Opel Corsas trebenede 1,0-motor er det stik modsat. Dens 65 heste protesterer med en fornærmet knurren, når de skal sætte i gang.

Altså i tide og utide i bytrafik. Så koblingen må forsigtigt op og speederen hastigt ned ved igangsætning, hvis motoren ikke skal hakke sig i stå.

Sløvere end sløv
Men giv den et langt, lige stræk at løbe på, og Corsa er en tand mere afdæmpet – både i støj og vibrationer. Den lille Opel er dog umanerligt sløv til at komme op i fart pga. sin høje kampvægt, og med en accelerationstid fra 0-100 km/t på hele 18,2 sekunder er den tre sekunder langsommere end Yaris.

Ingen af de to kombattanter er ligefrem sportslige at jage rundt i, men skal vi kåre en svingmester, må det blive Yaris, som er mest letkørt og har de mest veloplagte køreegenskaber med et bedre gearskifte.

Kedelige
Udefra er det ikke stor designkunst, der præger de to. Yaris virker subjektivt mindre smart end de tidligere generationer, mens Corsa på forbløffende vis formår at holde sig ung. Indendørs fornægter den tyske ordenssans sig heller ikke. Kontakter og greb sidder, så man som en knivkaster kan ramme dem med bind for øjnene.

De store forsæder støtter godt med polstring så fast som lægmusklerne på en linedanser. Det holder blodomløbet i gang på langturen. Man sidder også godt i Yaris, mens interiøret er lidt mere forvirrende at skue.

Helbredet tager heller ikke skade af et ophold på bagsæderne. Her er højt til loftet og lige så meget benplads som i de bedste af konkurrenterne i klassen. Det hele ville være et sturt, sturt nummer, hvis det ikke var for prisen på Yaris: Med fem døre står der 140.999 kr. på prisskiltet. Det er 14.000 kr. mere end Corsa, og så må man endda undvære radio, som koster 4500 kr.

Prisskiltet på Opel Corsa ser mere attraktivt ud. Den koster 126.450 kr. og fås for tiden med radio/cd og alufælge uden merpris.

Opel er et godt køb
Aircondition, er begge enige om, skal koste 10.000 kr. Mens fjernbetjent centrallås og elruder foran er standard.

Da en Corsa ender med at blive næsten 20.000 kr. billigere end den tilsvarende udstyrede Yaris, konkluderer vi, at Opel umiddelbart er det bedste køb.

Men man skal kunne leve med, at den er meget langsom. Her ville Sebastian Vettel i hvert fald vælge den kvikkere Yaris.

Fakta

Opel Corsa

Model:1,0 Enjoy Edition

Pris: 126.450 kr. plus lev.

Forbrug: 19,6 km/l, EU-snit

CO2 pr. km: 120 gram

Grøn ejerafgift: 540 kr. halvårligt

Motor: Trecylindret benzinmotor på 1,0 liter

Ydelse: 65 hk Moment: 90 Nm/ 5300 omdr.

Topfart: 155 km/t. 0-100 km/t.: 18,2 sek.

Selv om Opel Corsa har nogle år på bagen, virker den ikke gammeldags. Den er rummelig og veludstyret i basisversionen, men motoren gør bilen meget langsom.

Plusser:

Pladsforhold

Gedigen

Pris

Minusser:

Meget langsom

Knoklet gearskifte

Kun to års garanti

Toyota Yaris

Model:1,0 T1

Pris: 140.999 kr. plus lev.

Forbrug: 20,8 km/l, EU-snit

CO2 pr. km: 110 gram

Grøn ejerafgift: 240 kr. halvårligt

Motor: Trecylindret benzinmotor 1,0 liter

Ydelse: 69 hk

Moment: 93 Nm/ 3.600

Topfart: 155 km/t.

0-100 km/t.: 15,3 sek.

Toyota Yaris er praktisk velkørende, og man kan sagtens leve med den mindste benzinmotor. Bilen er dog vel dyr i forhold til Corsa

Plusser:

God plads

Letkørt

Tilstrækkelig motorkraft

Minusser:

Lidt rystende motorgang

Høj basispris med fem døre

Radio koster ekstra.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik