Persondata politik

Mikrobiler dumper med et brag

Der er kæmpe forskel på hvordan du sidder i de allermindste biler. Kia Picanto er bedst, men hvem er værst?

« Forrige
Næste »

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

Det kan koste dyrt at gå ned i bilstørrelse. Ikke på pengepungen, men på komforten. Mens en mikrobil som Kia Picanto på mange måder er lige så behagelig at køre i som de fleste større, byder en Suzuki Alto på en ringe og belastende kørestilling.

Det viser en test af syv populære mikrobiler, vi har lavet sammen med Kate Severinsen, der er ergoterapeut hos Crecea, som rådgiver om arbejdsmiljø.

Der er nemlig stor forskel på, hvor hensigtsmæssigt bilerne indrettes, og hvor meget kroppen belastes. Det er ekstra vigtigt at holde øje med i en tid, hvor mikrobilerne stormer frem og alene i august fyldte ti pladser på top 20-listen over solgte biler.

- Kia Picanto er en 'rigtig' bil, der passer til store og små bag rattet. Suzuki Alto er så skrabet, som den kan være, lyder dommen fra Kate Severinsen.

Ros til Picanto
Picanto får ros for gode sæder og nakkestøtter, mens indstillingerne er mange og klares nemt. Føreren kan med andre omjustere bilen, så man kan nå både rat, kontakter og pedaler uden at skulle anstrenge sig. I Suzuki Alto sidder rattet forholdsvist højt, der er for langt til gearskiftet, og sæderne er for korte. Førersædet kan heller ikke komme så langt tilbage, så der er ikke plads til høje personer, lyder vurderingen fra ergoterapeuten.

De to biler illustrerer den store forskel, der er i mikroklassen. Flere er på et højt niveau.

– Nogle biler er rigtigt gode og kan sammenlignes med de bedste i miniklassen, mens andre endda er små MPV'er, hvor man sidder højt og godt. Den afgørende forskel op til næste klasse er pladsen, siger ergoterapeuten.

LÆS OGSÅ: Se også: Komplet oversigt over alle småbilerne

Svært at justere
En del i mikroklassen har også et gearskifte, der er vanskeligt at betjene, og sædeindstillinger, som er svære at justere og kræver fingerkræfter.

Samtidig har ingen af de syv biler et rat, som kan indstilles i alle retninger. Det kan kun køres op og ned, men ikke frem og tilbage. Det er et stort minus.

Der er dog forskel på, hvor langt rattet kan komme op og ned. Mens det i Picanto er meget fleksibelt og kan justeres langt op og ned, er der kun ringe vandring i Alto.

Mulighederne for at justere indstillingerne i bilen er nemlig afgørende.

– De små ting som for eksempel at kunne justere rattet op og ned betyder noget for kroppen. Det betyder, at eksempelvis skuldrene bliver aflastede, siger Kate Severinsen.

Hvis der er for lang afstand til rattet, bliver man træt. Især hvis man kører langt. Sædernes støtte og muligheder for indstilling spiller også en stor rolle.

– Det er vigtigt, at hofter og ben ikke belastes unødigt. Hvis bilen ikke er fleksibel, så er der større risiko for, at man sidder dårligt, siger Kate Severinsen.

Vinder: Kia Picanto
Føles som en voksen bil, og den byder på de bedste og mest fleksible indstillingsmuligheder.

Plus: Godt justerbart førersæde, som er nemt at indstille, fleksibelt justerbare hovedstøtter, instrumentbord ergonomisk drejet

Minus: Rat kan kun justeres op/ned, lav indstigningshøjde

Chevrolet Spark
Sparken får ros for sin regulære kørestilling med et godt sæde og tingene inden for rækkevidde.

Plus: Førersæde understøtter godt, god høj førerstilling, sædet kan komme langt tilbage, kort rækkeafstand

Minus: Rat kan kun justeres op/ned, ingen plads til aflastning af venstre fod ved pedaler

Fiat Panda
Den nye Panda opleves som en mini-MPV med en meget regulær kørestilling. Trods god indretning er ergonomien ikke helt oppe at ringe.

Plus: God indstigningshøjde, høj og ret kørestilling, gearskifte godt placeret

Minus: Rat kan kun justeres op/ned, lang rækkeafstand til rattet, kort sædebund med mindre understøttelse af lår

VW Up
Den hypede lille VW - samt Skoda Citigo og Seat Mii - byder på en middelmådig kørestilling. Sæderne er blandt de bedste, men alt spiller ikke til ug.

Plus: Meget nemt at indstille forsæde, Sædebund med god understøttelse

Minus: Rat kan kun justeres op/ned, lav indstigning, hovedstøtter integreret i sæder – kan ikke justeres, lang rækkeafstand

Hyundai i10
Den aldrende i10 har en rimelig kørestilling. Men da sædet ikke kan komme så langt tilbage, er den ikke så velegnet for store personer.

Plus: God indstigningshøjde, gearskifte godt placeret, godt førersæde

Minus: Rat kan kun justeres op/ned, sæde kan ikke køres så langt tilbage, sædegreb hårde at betjene

Toyota Aygo
Alderen trykker den rustikke Toyota Aygo – samt Peugeot 107 og Citroën C1

Plus: Førersæde kan køres langt tilbage, højt til loftet

Minus: Rat kan kun justeres op/ned, førersæde kan ikke indstilles i højden, sædet er ikke særligt dybt, lang rækkeafstand til rat, hovedstøtte integreret – kan ikke justeres

LÆS OGSÅ: Aygo er ikke god nok

Suzuki Alto
Den mest simple af mikrobilerne i feltet med forholdsvis ringe plads og justeringsmuligheder.

Plus: Ingen

Minus: Rat kan kun justeres begrænset, lang rækkeafstand, dårlige sæder. Førersædet kan ikke komme særligt langt tilbage, så høje personer får ikke nok plads i kabinen

Kroppen på overarbejde

Muskelspændinger, træthed og i værste fald diskusprolaps med smerter i ryg eller nakke. Det kan være konsekvensen af en dårlig kørestilling.

For lang rækkeafstand til kontakter er anstrengende for skuldre og ryg, mens et bilsæde, som ikke kan hæves, sænkes eller komme langt nok tilbage, belaster lænden.

Hvis sædet ikke kan indstilles korrekt, falder du sammen i ryggen, og så vil vejbump støde op gennem rygsøjlen.

Det skal du tjekke

1. At der er tilstrækkelig højde i kabinen

2. At sædedybden, altså længden på bunden af sædet, er lang nok

3. At der er gode muligheder for indstilling af især rat og sæder, så lårene understøttes og rækkeafstanden til rat og gearstang ikke er for lang

4. At sæder og hovedstøtter kan indstilles, så de sidder tæt mod baghovedet

5. At dørene kan åbnes tilstrækkeligt, så indstigningen er god Kilde: Crecea

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peder Nederland Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik