Persondata politik

Biludstilling trodser krisen

Efterårets biludstilling i Paris byder på masser af smukke modeller og spændende fremtidstendenser

« Forrige
Næste »

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

Forrygende konceptbiler, praktiske folkebiler og en sværm af produkter, der bygger bro mellem den konventionelle forbrændingsmotor og eldrift i en eller anden form.

Jo, årets biludstilling i Paris har alle de klassiske elementer intakte til trods for, at mange af mærkerne kæmper mod katastrofale salgstal og ubehagelige dønninger mod den strategiske kurs fra de koreanske mærker, der med sikker hånd kaster nye modeller ind på det skrantende europæiske hjemmemarked.

Et af de mærker, der for alvor mærker de koreanske opkomlinge banke på, er Opel, som viser en fræk lille livsstilsbil, som skal kæmpe mod Fiat 500 og Mini om den stadigt stigende vrimmel af kunder, der vil have små individuelle biler med her-kommer-jeg-stil og indbygget flabethed.

Vi møder Opel Adam i Paris pulserende bybillede, idet Opel som så mange andre producenter har valgt at vise nyhederne dagen inden selve udstillingen, og det er svært ikke at blive begejstret over designet, som er centret omkring et tag, der ser ud som om, at det svæver hen over den lille frække bybil. Designet har pondus og er på samme tid lidt nuttet. Adam er i Danmark til marts.

På Renault-standen står en helt ny Clio og udstråler noget af den samme fanden-i-voldskhed som Adam, og begge biler er gennemsyret af en flabet tilgang til designet.

En gennemgående tendens på Paris-udstillingen er store touch-skærme og både Opel Adam og 4. generation af Renault Clio har bygget al betjening op omkring skærmen midt i bilen.

Adgang til internettet har frem til nu være forbeholdt dyrere biler, men nu bevæger teknikken sig for alvor ned til folkemodellerne.

Den nye Renault Clio fås kun i femdørs version, men de bageste dørhåndtag er skjult omkring bagruden, så bilen får et coupéagtigt udtryk. Bilen har tabt omkring 100 kg på vægten, og designet er resultatet af første proces med Renaults chefdesigner, Laurens van den Ackers.

Clio bliver første Renault med to nye motorer. Ikke mindst dieseldrift med 90 hestekræfter og 31,3 km pr. liter ser lovende ud, mens en ny 3-cylindret benziner på 0,9 liter triller lige over 23 km/l.

Hos Peugeot samler interessen sig om konceptet Onyx, der er den fuldstændige modsætning til de nye varianter af 208, som ellers præger standen. Onyx trækker på alle fire hjul via hybrid-teknik, har 600 dieselhestekræfter og 80 elektriske, og da den er bygget i kulfiber er vægten blot 1.100 kg.

For få år siden var mange skeptiske overfor såkaldte crossover-biler, men Paris viser, at de helt små af slagsen er på nippet til at få et folkeligt gennembrud.

Opel er også klar med Mocca, og i Paris viser Chevrolet søsterbilen, Trax og i ikke langt fra deres stand, viser Peugeot konceptet 2008, der beskrives som en bybil til den aktive, der også vil ud af byen i weekenden.

Citroën viser en åben udgave af DS3, men trods cabrio-navnet er bilen ikke en fuldtonet cabriolet, men en konventionel bil med stort foldetag i stil med Fiat 500C.

DS3 Cabrio er en slags efterfølger for den åbne C3 Pluriel fra forrige C3-generation.

Tyskerne er selvfølgelig også massiv til stede i Paris og især Porsche trækker opmærksomhed med sin nye Sport Turismo – en slags stationcarudgave af Panamera.

Bilen er en opladningshybrid, og det er en teknik, som Porsche vil bruge for at gøre bilerne mere miljøvenlige.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik