Persondata politik

Prisfald: Mercedes er blevet opnåelig

Lavere priser har gjort Mercedes C-klasse til en populær bil

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

Drømmen om at få Mercedes' stjerne, Audis fire ringe eller BMW's nyrer på kølergrillen er rykket nærmere for mange firmabilister. Forskellen ned til en mere almindelig model som VW Passat er nemlig svundet ind.

I forvejen har Audi, BMW og Mercedes fået godt fat, og vinterens regelstramning for firmabiler har skubbet yderligere til landskabet. Mens flere af de traditionelle firmabilmærker har hævet priserne på den beskatningsmæssige værdi, har andre som Mercedes og Audi fastholdt deres niveau. Det betyder, at prestigemærkerne er kommet inden for rækkevidde for flere.

LÆS OGSÅ: Korttids-leasing for 100 kr.

– De eksklusive mærker har nogenlunde holdt priserne, efter Audi gik forrest. De mere ordinære mærker har været tvunget til at stige eller kompensere ved at pille udstyr ud af deres mest populære firmabiler, siger Henrik Rohmann-Sønderby, der er salgsdirektør hos Nordania Leasing, som er en af de største udbydere af leasingbiler.

Mercedes i offensiv
Mercedes satte for nogen tid siden priserne ned. Det kan for alvor ses på Nordania Leasings top ti-liste fra 2011, hvor Mercedes C-klasse ligger på en fjerdeplads, mens Audi A4 er på ottendepladsen. Udviklingen er forstærket efter regelændringen først på året. I andet kvartal af 2012 har Audi A4 fortrængt VW Passat som den mest leasede bil, og Mercedes C-klasse er stadig godt med, mens kampagnepriser på den udgående Audi A3 har ført den op i top ti.

LÆS OGSÅ: Billige leasingbiler er tilbage

Efter de sidste reguleringer, hvor VW Passat steg med 20.000 kr. og nu har en beskatningsmæssig værdi på 375.000 kr. for en Variant Comfortline diesel med 140 hk, er der nu kun en snes tusinde kr. op til en Mercedes C-200 CDI stationcar med en 136 hk dieselmotor. Mens en Audi A4 Avant med mere udstyr end Passaten placerer sig midt imellem dem.

– Hvis man er vant til en bil i Mondeo-klassen, går man måske ned i størrelse, motorydelse eller udstyr, men får så en mere eksklusiv bil, forklarer Henrik Rohmann-Sønderby.

Fokus på omkostninger
Firmaerne, som leaser bilen til medarbejderen, fokuserer mest på bilmodellens TCO (Total Cost of Ownership). Her har man typisk en maksimumgrænse.

– Hvis man kan få bilen ned under grænsen, er det ikke sikkert, at for eksempel Mercedesen er meget dyrere for virksomheden. Det er jo typisk biler, der kører 35.000- 40.000 km om året. Og så lader man det være op til medarbejderen at vælge bil, siger han. Det er en udvikling, som bekræftes af Jan Lang, der er analytiker hos Bilbasen.

– Forskellen er ikke stor længere, derfor er de eksklusive mærker mere attraktive, siger Jan Lang, som tror, at Mercedes C-klassen bliver et hit, fordi den byder på meget prestige, selv om modellen efterhånden er en ældre sag.

Top 10 leasede firmabiler

Her er de ti mest leasede firmabiler 2. kvartal 2012 hos Nordania Leasing

1. Audi A4

2. VW Touran

3. VW Passat

4. Ford S-Max

5. Opel Insignia

6. Citroën C5

7. Mercedes C-klasse

8. Audi A3

9. BMW 5-serie

10. Ford Mondeo

Kilde: Nordania

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Stine Eskildsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik