Persondata politik

Opel Mokka uden chancer

Opel Mokka er flot, men det er prisen også. Vi spår Mokka en dyster fremtid i Danmark

« Forrige
Næste »

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

En lille rap bilmodel med mulighed for firehjulstræk skal hjælpe med at trække Opel ud af krisen. Bortset fra udseendet fører den sig frem som en velopdragen personbil. Og selv om det måske får indædte offroader-fans med en armygrøn Land Rover i garagen og ørkensand på hjernen til at snøfte hånligt, er det ment som en kompliment.

Opel Mokka er ikke ligefrem en Opel, som vi kender den, snarere en lille livsstilsbil med smart navn og ditto design.

Opel har valgt den helt rigtige timing, når det gælder premieren på Mokka. Europæerne er helt vilde med små høje biler, som ligner de store SUV'er, men har kompakte dimensioner og kører langt på literen. Den højbenede model giver føreren et godt overblik i trafikken, og selv om Mokka fås med firehjulstræk, er prisen med træk kun på forhjulene meget lavere.

LÆS OGSÅ: Opel udvider med elegant sedan

Høj er den under alle omstændigheder, så den kan skræve over væltede birketræer på vej frem mod målet. Rent praktisk er man med de brede plastikpaneler godt beskyttet mod den smalle skovvejs svirpende grene, fremtrædende klippestykker og mod Bilkas indkøbsvogne.

Opel Mokka er en del af General Motors-storfamilien, som tilbyder bilen i to andre udgaver: Buick Encore, som vi ikke ser i Europa, og Chevrolet Trax, som også kan blive en mulighed for danske bilkøbere.

Triste motorer
Prisen starter ved 265.900 kr. for en forhjulstrukket Mokka med 1,6 benzinmotor, men det er snarere den 130 hk diesel til 315.900 kr. som er danskeraktuel. Til samme pris fås også den 140 hk turbo benzinmotor, hvor træk på alle fire faktisk er standard. Vi prøvede både 1,4 turbo og dieselmodellen, og desværre overbeviser ingen af dem. De støjer og er træge til at tage omdrejninger.

Hård konkurrence
Opel nævner selv konkurrenter som Nissan Qashqai og Skoda Yeti, men hvis tyskerne har glemt dem, kan vi tilføje to nye superkompetente biler, Honda CR-V og Mazda CX-5, som begge er nummeret større, men fås til priser fra godt 300.000 kr.

Kører ikke godt nok
Ja, den ser faktisk forbløffende godt ud, men selve køreegenskaberne virker ikke helt så raffinerede, som det sofistikerede ydre ellers lægger op til. Måske skyldes de lidt gennemsnitlige egenskaber på asfalt, at bilen er udviklet sammen med førnævnte Buick og Chevrolet, og at Opels teknikere derfor ikke har haft det store råderum i forhold til afstemning af undervognen.

Bilen med træk på forhjulene virker i hvert fald lidt for blød, da vi kører gennem Jyllandsringens snævre kurver, mens modellen med træk på alle fire snarere er stiv som en sportsmodel. Jeg vil foretrække et kompromis mellem de to, som ville passe bedre til virkelighedens asfaltjungle.

Lækkert cockpit
Bag rattet vil opelanerne dog straks føle sig hjemme, for bilens cockpit minder om det, vi kender fra Astra. Bagagerummet er også på størrelse med det, vi finder i en femdørs Astra, og altså lige i underkanten til en familie, især hvis der er små børn. Ellers er der skam udmærket plads i kabinen.

Mokka kan også være udstyret med alt det, vi kender som ekstraudstyr i Astra og Insignia, altså intelligent lys, kamera til at opdage overhalende i blinde vinkler og sammenstødsalarm.

I laveste udstyrsniveau er der elruder hele vejen rundt, aircondition, varme i rat og meget andet.

Det er ikke kun den nye Mokka, som skal trække Opel ud af krisen. Fabrikken er også snart klar med den nye minibil Adam, og til foråret ser vi en lækker cabriolet, kaldet Cascada.

Om så nicheprægede biler er midlet til at få skuden vendt, tvivler jeg dog på. Dertil er Mokka i hvert fald ikke et stærkt nok produkt.

OPEL MOKKA 1,4 ENJOY 4X4

Pris: 319.580 kr.

Forbrug: 15,6 km/ l eu-snit

CO2 pr. km: 149 gram

Grøn ejerafgift: 1060 kr. halvårligt

Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,4 liter

Ydelse: 140 hk

Moment: 200 Nm/ 1850 omdr.

Topfart: 190 km/t.

0-100 km/t.: 9,9 sek.

Opel Mokka er veldesignet og tilbyder fornuftig plads. Men herhjemme kan den få det svært i forhold til større konkurrenter som Honda CR-V og Mazda CX-5.

Sådan virker firehjulstrækket

På lige og jævn vej bliver Mokka som udgangspunkt kun drevet frem af forhjulene af hensyn til brændstoføkonomien. Alt efter vejforholdene kan trækkraften svinge mellem 100 procent forhjulstræk til 50:50 fordelt mellem for- og bagaksel. Overførsel af op til halvdelen af kræfterne til bagakslen sker for eksempel, hvis der ligger vand eller vandfilm på vejen, og altså ikke kun når bilen køres på løst underlag.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peder Nederland Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik