Persondata politik

Ny Toyota Auris fra 190.000 kr.

Toyota Auris bliver en af de billigste biler i sin klasse med samme pris som en Kia Cee'd

« Forrige
Næste »

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

Toyota afslører her mindre end to måneder før introduktionen i Danmark prisen på den nye Auris. Med en pris fra 189.990 kr. melder Auris sig for alvor ind i kampen om kunderne i mellemklassen.

Toyota har travlt med at fortælle, at man igen ønsker at gøre Auris til den succes, som Corolla i sin til var. I år ligger Toyota på en foreløbig 14.-plads i klassen med 630 solgte biler. Kun Mazda3 og Seat Leon har det sværere. Den største sællert har Hyundai med sin i30, der med 2.781 biler sælger bedre end varmt brød.

Var for dyr
Problemet for Toyota med Auris hænger nøje sammen med at Auris fik hård konkurrence fra især Kia Cee'd (og senere Hyundai i30) da den dukkede op i 2007. I Kiaen fik du 7 års garanti for færre penge - så valget var ikke svært for de mange tidligere Corolla-kunder, der samtidig skulle tåle at Auris lige pludselig var blevet en dyr bil med en startpris på 212.000 kr.

I dag, fem år senere har Toyota helt sikkert lært lektien - og selvom den nye Auris ikke er den billigste bil i klassen - Citroen C4 koster 180.000 - er Auris kun 5.000 kr. dyrere end Hyundai i30.

Prisen på den nye Auris ligger næsten 18.000 kr. lavere end listeprisen på den nuværende generation. De sidste måneder har Toyota dog solgt Auris for blot 175.000 kr. i erkendelse af at man ellers ikke ville kunne sælge den.

Vokset 3 cm
Den nye Auris er vokset 30 mm i længden og blevet temmeligt voldsomme 55 mm lavere sammenlignet med den nuværende model. Det har dog alt i alt medført en væsentlig rummeligere kabine med 20 mm mere plads til benene som bagsædepassager.

Også indvendig lover Toyota godt nyt: "Lys, knapper, farver og finish er helt i top og efterlader det helt rette indtryk af en bil med masser af plads, høj komfort og generel øget kvalitet af materialerne i kabinen", skriver Toyota.

Også med hybrid
Mindste motor bliver den kendte 1,33 firecylinder med omkring 100 hk - og så får vi også en 1,6 benzin og en 1,4 liters og 2.0-diesel.

Hybridmodellen får 1,8'eren som vi også kender fra dagens hybridmodeller (bortset fra Yaris hybrid).

Der er ikke lagt op til at Toyota vil bygge små benzin-turbo-motorer, som vi kender det fra en stor del af konkurrenterne. Men der er ingen tvivl om at Toyota overvejer det - især efter at koreanerne har meddelt at de vil bygge turbomotorer.

Ligesom den nuværende Auris vil den nye da også blive bygget på Toyota-fabrikken i Burnaston i England. Her producerer man i øvrigt også den lidt større Toyota Avensis.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik