Persondata politik

Smartphone og bil smelter sammen

Ny teknologi forener din smartphone med storskærm i bilen. Det giver nye muligheder

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

Køb en p-billet over app'en i din bil, find kaffebaren med Google-Search eller læs avisen. Det hele på en stor farveskærm midt i bilen. For få tusinde kroner kan du i flere bilmodeller få opgraderet med et multimedie-system, som ikke alene spiller sammen med din smartphone, men som også med egne apps giver nye muligheder i bilen og undervejs. Den gode nyhed er, at mulighederne starter allerede i de små biler, som mange af os har råd til.

Det gælder bl.a. hos Toyota, der sælger mærkets Touch-Go-system helt fra miniklassebilen Yaris, mens Renault er på vej med systemet R-link i den helt nye Clio. Og det er kun de første skridt.

– Det er kun lige begyndt, der bliver langt mere integration mellem mobiltelefonen og bilen, siger Anders Tystrup, der er pressechef hos Toyota.

LÆS OGSÅ: Fremtidens bil kører selv

Til næste år kommer Toyota med en overbygning, Touch & Go Pro til Prius, der bl.a. har større skærm med tredimensionel visning og head up display, hvor skærmen vises i forruden, så bilisten ikke skal fjerne øjnene fra trafikken. Det eksisterende basis-system, Touch, er med sine 6.000 kr. kun lidt dyrere end en radio, og så har det også Bluetooth. Det mere komplicerede Touch & Go med bl.a. navigation og mulighed for at se smartphonens sms'er på den 6,1 tommer store skærm koster yderligere 6.000 kr. Overbygning hedder Touch & Go Plus, hvor der bl.a. er oplæsning af mails. Ifølge Anders Tystrup vælger over halvdelen af købere i dag Toyota Touch & Go.

– Det hele er så nyt, at der er mange, som ikke er klar over alle mulighederne. Men når du først har købt systemet, så er det et plus. Det er ekstra flødeskum på kagen.

Apps til ny Clio
Miniklassebilen Clio, som snart kommer til Danmark, kan fås med systemet Media Nav og det mere avancerede R-link med internationale og danske apps. Der er flere grunde til, at Renault satser på det område, siger Søren Hyltoft Thomsen, der er pressechef hos den danske Renault-importør.

– Vi skal have fat i en bestemt kundegruppe til Clio. Nemlig dem, som er vant til at sidde med deres tablet ved køkkenbordet, og som derfor også synes, det er naturligt at arbejde med apps i deres bil. Det kan for eksempel være, at de lige tjekker Facebook eller mails, mens de alligevel holder og venter på deres børn efter svømning, siger Søren Hyltoft Thomsen, som er sikker på, hvilken vej udviklingen peger.

– Der bliver et krav om, at bilen skal kunne mere og mere, siger han.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik