Hver anden dumper til køreprøven

Pas på med at stirre dig blind på meget lave priser på den såkaldte lovpakke

– Du køber en ydelse, som du skal benytte i mange år. Derfor bør man stille krav til køreskolen og ikke stirre sig blind på en urealistisk tilbudspris på en lovpakke, siger formanden for Danske Kørelæreres Landsforbund, Karsten Hansen. (Foto: Jens Høy)
– Du køber en ydelse, som du skal benytte i mange år. Derfor bør man stille krav til køreskolen og ikke stirre sig blind på en urealistisk tilbudspris på en lovpakke, siger formanden for Danske Kørelæreres Landsforbund, Karsten Hansen. (Foto: Jens Høy)

Det vrimler med billige tilbud hos landets køreskoler. Der reklameres med priser på den såkaldte lovpakke på helt ned til 4.000 kr., men da lovpakken kun svarer til 12 timer på offentlig vej, så er der i praksis ingen, der kan nøjes med så få timer bag rattet.

– Desværre findes der køreskoler, der lader eleverne gå op til prøve efter 16 lektioner. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre. Et gennemsnit blandt vores medlemmer er omkring 25 lektioner, siger formanden for Danske Kørelæreres Landsforbund, Karsten Hansen, der har knap 14 års erfaring med undervisning.

Foreningen tæller omkring 115 køreskoler fordelt over hele landet.

Læs også: Nye billygter gør nat til dag

Dermed skal der lægges 8-10 lektioner oven i lovpakken, svarende til 3-4.000 kr. ekstra, afhængigt af den enkelte skoles timepris.



Det er naivt at tro, at man lærer at køre bil ved kun at tage lovpakken. Hvis man sætter sig ned og regner på det, er det let at se, at kørelæreren ikke kan forrente bil og lave en forretning. Det er logik for burhøns, siger politikommisær Søren Wiborg, Københavns Politi
Det er naivt at tro, at man lærer at køre bil ved kun at tage lovpakken. Hvis man sætter sig ned og regner på det, er det let at se, at kørelæreren ikke kan forrente bil og lave en forretning. Det er logik for burhøns, siger politikommisær Søren Wiborg, Københavns Politi


Han opfordrer kunderne til at afsøge markedet grundigt, frem for blot at stirre sig blind på tilbudsprisen for lovpakken.

Logik for burhøns
Leder af Trafiksektionen, politikommissær hos Københavns Politi, Søren Wiborg, opfordrer også til, at du ser dig godt for inden valget af kørelærer.

– Det er naivt at tro, at man lærer at køre bil ved kun at tage lovpakken. Hvis man sætter sig ned og regner på det, er det let at se, at kørelæreren ikke kan forrente bil og lave en forretning. Det er logik for burhøns.

– Deres tilbud om lovpakke til meget lave priser er udelukkende beregnet til at lokke kunderne ind i butikken, siger Søren Wiborg.

Læs også: Opel er tilbage på sporet

Er du lige fyldt 18 år, og det kribler i fingrene for at komme ud at køre, lyder rådet at forhøre sig blandt venner og bekendte.

Desuden bør man tage på turné hos udvalgte køreskoler for helt bogstaveligt at kigge indenfor i lokalerne, tilråder Danske Kørelæreres Landsforbund.

– Alt for mange får ikke den endelige pris på kørekortet, når de ringer til en køreskole. Man skal spørge, hvad den virkelige pris er, og hvad dumpeprocenten er for køreskolen, opfordrer Karsten Hansen.

Brodne kar
Selv om der findes flere hjemmesider, som viser dumpeprocenter for udvalgte skoler, så er de reelt værdiløse, for det er skolerne selv, der skal indberette, og ingen reklamerer med, at måske 45 procent dumper.

I december sidste år var dumpeprocenten ifølge Ekstra Bladets kilder over 50 i Københavnsområdet for den praktiske prøve.

Af Rigspolitiet seneste 2011-tal fremgår det, at dumpeprocenten på landsplan var 31,4 procent.

Læs også: Porsche i sparemode

– Der er en del kørelærere, der ikke har kvalitet som det vigtigste. Langt hovedparten er reelle, men der er brodne kar i branchen, der kun tænker forretning og ikke har følelserne med.

– Måske man skulle overveje en smiley-ordning for kørelærere, så kunderne direkte på døren kunne aflæse, om eleverne ligger over eller under dumpegennemsnittet hos den pågældende køreskole, lyder det fra Søren Wiborg fra Københavns Politi.

Skift hvis kemien mangler
Dansk Kørelæreres landsforbund opfordrer til, at man på forhånd aftaler at kunne skifte kørelærer, hvis det ikke fungerer mellem elev og lærer.

Samtidig bør man overveje at stille krav om, at man kan få pengene tilbage, hvis kemien ikke spiller mellem elev og instruktør.

– Du køber en ydelse, og efter få timer skal det fungere. Ellers skal du brokke dig. Find dig heller ikke i, hvis kørelæreren læser avis, konstant taler i telefon eller spiser, mens I kører, lyder opfordringen.

Tag et realitetstjek
Mange unge har en urealistisk forestilling om, hvor lang tid det tager at få det eftertragtede kørekort. Den forestilling er dog godt hjulpet på vej af køreskolerne, der reklamerer med, at kørekortet kan tages på ganske få uger.

Blandt Dansk Kørelæreres Landsforbunds medlemmer er eleverne i gennemsnit 3-6 måneder om forløbet, og i praksis kan det ikke gøres under fire uger, fordi der mange steder er ventetid på den praktiske prøve.

Nyt hvert 15. år
EU harmoniserer i øjeblikket reglerne for kørekort. Det betyder, at nye kørekort fremover skal fornys hvert 15 år. Fornyelsen er dog rent papirarbejde, der ikke kræver ny lægeattest.Du kan begynde tre måneder, før du fylder 18. Teori kan først tages en måned før, du fylder 18, og den praktiske prøve på din 18-års fødselsdag.

Sådan får du dit kørekort
Tag rundt til flere køreskoler. Spørg, hvad den samlede pris er.Brok dig. Stil krav til din kørerlærer. Bliv ved med at spørge, hvis du ikke forstår, hvad han siger.Tag kortet sammen med en ven. Det øger motivationen, og når man kører lige efter hinanden, lærer man af den andens fejl.

Læs også: Fast & Furious 7 på vej

Minimumskravene
28 teorilektioner

4 kørelektioner på manøvrebane

16 kørelektioner på vej

4 kørelektioner på glatførebane

Førstehjælpskursus

Lægeattest

Bestået teoriprøve

En lektion er 45 minutter

Gennemsnitlige dumpeprocenter i 2011

Kategori

Teoriprøve

Praktisk

A

15,9

10,1

B

23,2

31,4

C

13,7

16,0

D

11,9

25,1

B/E

7,8

...

C/E

14,8

18,0

D/E

30,5

15,5

(Kilde: Rigspolitiet)

At dømme ud fra statistikken er det lettest at få kørekort på Bornholm, hvor dumpeprocenten er ca. 21 procent, mens den i København officielt i 2011 var knap 40 procent.

Se dit områdets dumpeprocent HER

Læs også: Vild elbil: Vi kører Tesla S

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Pernille Holbøll
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen