Ny Mondeo forsinket – igen

Mondeo skulle have været på markedet til sommer, men Ford skubber introduktionen et år

  • Den nye Mondeo, som Ford allerede har vist, kommer først i 2014. (Foto: Ford)
Den nye Mondeo, som Ford allerede har vist, kommer først i 2014. (Foto: Ford)
1 af 1

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

Ford-fans må se langt efter afløseren til den store Mondeo. Businessklassemodellen, der skulle være søsat i sommeren 2013 er nu forsinket helt til efteråret 2014.

Det sker, efter at Ford har besluttet at lukke fabrikken i belgiske Gent, som laver Mondeo, S-Max og Galaxy, for at flytte produktionen til spanske Valencia som led i en større sparerunde. I forvejen var modellen, der har rødder tilbage til 2007, forsinket til efteråret 2013, men skubbes altså yderligere et år. Den længere livscyklus for en af de absolutte topsælgere blandt firmafolket får en blandet modtagelse hos de store leasingselskaber.

LÆS OGSÅ: Suveræn Ford Fiesta

– Isoleret set for Ford er det en grim en. Mange firmabilister er meget opmærksomme på de nyeste modeller. De kan finde på at kigge efter, hvad der ellers er af interessante tilbud på markedet, siger Henrik Rohmann-Sønderby, der er salgsdirektør hos Nordania Leasing.

Fords forsinkelse skyldes tilsyneladende fabriksomlægningen, men Henrik Rohmann-Sønderby tror, andre bilfabrikker måske kunne tænkes at følge trop og forlænge modellers levetid, hvis det giver bedre økonomi i et presset europæisk bilmarked. Det kommer dog så måske i første omgang Ford til skade.

LÆS OGSÅ: Breaking: Helt ny Ford Mondeo

– Det koster at være first mover, konstaterer han og henviser til, at Ford har været de første til at lukke fabrikker i et marked, hvor der er alt for stor kapacitet.

Hos ALD Automotive tror Tom Due, der er kommerciel direktør, dog ikke, at forsinkelsen får den store effekt.

– Det er selvfølgeligt et negativt signal at sende til kunderne, at de skal vente til 2014, før den nye model kommer. Det er en lang modelcyklus for en model fra 2007. Men det vil ikke flytte folk over i andre mærker, siger Tom Due, som angiver flere årsager.

– Den nuværende model fungerer fint, og Mondeo er i dag en af vore bestsellere. Det er en stor allround bil med gode køreegenskaber, lave driftsomkostninger og lavt skattegrundlag. Der er stor tilfredshed, og mange vil kunne leve med, at den ikke har helt samme front som den nye model.

Ærgerlig importør
Den danske importør tager nu bestik af situationen.

– Det er ærgerligt, Mondeo'en er forsinket. Når der er en ny model, vil man selvfølgelig gerne have den ud i butikkerne. Men det vigtigste er, at Ford har en sund økonomi.

– Der er ingen panik, vi har også en række andre modeller på vej, siger Lene Dahlquist, som er pressechef hos Ford Motor Co.

– Nu var vi ikke begyndt at sælge ind til den nye Mondeo-model. Men vi vil gøre noget for, at den nuværende fortsat er attraktiv, siger Lene Dahlquist.

Pressechefen vil dog ikke umiddelbart løfte sløret for, hvad importøren gør for at tilgodese kunder, forhandlere og leasingselskaber, frem til den nye model kommer.

Måske forbedringer til den eksisterende

Internationale iagttagere forventer, at Ford vil komme med flere tekniske nyheder for at holde den gamle model kørende. Blandt andet er der mulighed for at installere den helt nye trecylindrede EcoBoost-motor i den gamle Mondeo, selv om den var reserveret til den nye – Under alle omstændigheder er man på vej med tekniske forbedringer af den nuværende, siger Fords europæiske topchef, Stephen O´Dell, til engelske What Car.

Den nye Mondeo havde ellers verdenspremiere på septembers biludstilling i Paris, efter at Ford allerede havde vist den amerikanske version, kaldet Fusion, tilbage i januar. De to biler er stort set ens, og Fusion er så småt ved at trille ud til forhandlerne i USA.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik