Vi tester Porsche 911 Carrera 4

Vi er om bord i verdens måske bedste sportsvogn, Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

Graz, Østrig (Ekstra Bladet): Her i Østrigs sydøstlige del, Steiermark, er vi omgivet af vinterklædte bjerge, der tegner deres silhuetter mod den blå himmel. I en gryde, hvor himlen udgør låget. Der er også højt til loftet – bogstaveligt talt, for vi er ombord i Porsches nye 911 Cabriolet, som nu præsenteres med firhjulstræk, kaldet 911 Carrera 4.

En dag bag rattet efterlader i hvert fald ingen tvivl om, at Porsche er gået til opgaven med vanlig, tysk grundighed. Med isoleret kaleche er 911 en helårs-cabriolet, der tackler alt fra efterårsregn til februarfrost. Men den er selvfølgelig sjovest med 'haircondition': Derfor kører vi selvfølgelig taget ned, selv om temperaturen er tre grader – det skal hurtigt vise sig, at kørsel uden tag er en fest for sanserne, også selv om fuglene for længst har taget flugten.

Vi har også testet Opel Adam i denne uge ...

Endnu mere barsk
Vi er ombord i den kraftigste udgave med tilnavnet 'S', så der er 400 hk at gøre godt med, mod 350 hk i basisversionen.

Med den seneste familieudvidelse er der endnu et lag lagt på 911-familien. Alt sammen pakket ind med Porsches sans for god smag. Med svulmende bagskærme – de er to centimeter bredere end på en almindelig 911, og en attitude, der får selv Joachim Boldsen til at se smalskuldret ud. Men også med en afvæbnende boble-runding på taget og et kompakt, underspillet udtryk, så Carrera 4 aldrig bliver vulgær.

LÆS OGSÅ: Nye Porsche 911 - Greenpeace's nye darling

Modellen med træk på alle fire er en yderst populær variant. Hos forgængeren var det 34 pct. af kunderne, som valgte Carrera 4.

Men lad os komme af sted. Den 3,8 liters boxermotor kvitterer med en sagte jævnt hostende motorgang. Næsten lavmælt nonchalant. Men det gør ikke noget. Vi ved, at der er power inde bag hækken. Boxeren runger som kanonslag mellem brostenene i landsbyen. Den har appetit på mere. Og vi sigter mod de små sjove veje, der snor sig gennem skovene. Lad flokken af heste smage pisken. Verdammt, hvor det går, og kraftværket omme bagi rømmer struben, indkalder alle bassangere og stemmer i med et fuldtonet brøl.

Letkørt
Vejen bugter sig nu i et flot bjerglandskab med snedækkede tinder og graner iklædt hvide dragter. Det kan sagtens lade sig gøre at køre stille og komfortabelt. Der er ingen unoder fra en hysterisk motor. Det går stille og roligt, og den magtfulde motor har masser af kræfter også til stilfærdigt sejtræk. Yderst bekvemt. Ikke mindst, hvis man vælger gearet med dobbeltkobling, som fortsat er det optimale valg til 911.

Asfalten snor sig så uforudsigeligt som en angrebslysten klapperslange. Og er lige så farlig. Så til venstre, så til højre, op og ned, så det skiftevis kildrer i maven. Højre-venstre-kombinationerne flyder som slagene fra en bokser på vej mod VM-titlen. Dybe stød, høje hooks, snævre vendinger eller lange sving. En 911 med træk på alle fire mestrer det hele med lige dele ophøjet ro og frække dansetrin. Balancen er fantastisk. Spørgsmålet er, om det her er verdens bedste sportsvogn.

LÆS OGSÅ: Den mest cool Porsche 911

Ud over en perfekt vægtfordeling får Porschen hjælp af et styretøj, der er skarpere end kanterne på et nyt sæt spillekort. Vrik med håndleddet, og 911'eren skifter kurs som en rovfugl i flugten.

Fantastisk vejgreb
Steiermark bliver kaldt Østrigs grønne hjerte, og naturens frodighed er da også slående. Hvis man følger de forskellige kulinariske ruter rundt i området, bliver man bestemt ikke skuffet. En af de største attraktioner er vinen, en anden er nogle serpentine-veje, som bare snor sig, men også er både fugtige og tilpas lumske.

Men undervognen følger vejen som et eksprestogsspor og klæber til asfalten, som den var fæstnet med tunge magneter. Forklaringen skal findes i det intelligente Porsche Traction Management System, som går ind og fordeler firehjulstrækkets kræfter mellem for og bag og styrer undervogn, motor og bremsesystem. Det hele ud fra kørestilen.

Glæd dig også over, at der også er tænkt på det praktiske. Megen plads til bagage er der ikke ude foran, hvor nogle kigger forgæves efter en motor. Til gengæld er der et lille bagsæde, hvor børnene måske sidder klemt, men hvor der kan være indtil flere indkøbsposer.

Sådan er 911: Meget omgængelig, kompetent og høflig. Meget tysk. En perfektionist af en superbil, der følger med de vildeste fuldblodsbiler, og samtidig smutter en tur i supermarkedet med samme lethed som en Volkswagen Up.

Porsche 911 Carrera4 S

Pris: 2.681.546 kr.

Forbrug: 10,1 km/ l eu-snit

CO2 pr. km: 134 gram

Grøn ejerafgift: 1060 kr. halvårligt

Motor: Sekscylindret benzinmotor på 3,8 liter

Ydelse: 400 hk

Moment: 440 Nm/ 5600 omdr.

Topfart: 297 km/t.

0-100 km/t.: 4,3 sek.

0-200 km/t.: 14,4 sek.

Det er relevant at spørge sig selv, om Porsche 911 ikke allerede er verdens bedste sportsvogn. Med træk på alle fire er køreegenskaberne blevet sikrere, og som cabriolet er det som at køre en bid af himmerige.

Fakta

Samtlige Carrera-modeller har en 7-trins manuel gearkasse som standard. Man kan også - for 77.000 kr. - vælge Porsches eminente dobbeltkoblingsgearkasse PDK. 911 Carrera 4 har en 6-cylindret 3,4-liters boxermotor med 350 hk, og coupeen med PDK-gear plus Sport Chrono-pakke sprinter fra 0-100 km/ t. på 4,5 sekunder, en tiendedel hurtigere end den baghjuls-trukne.

Føjes et 'S' til, er den fantastiske boxermotor vokset til 3,8 liter og ydelsen til 400 hk -0-100 km/ t. er med PDK og Sport Chrono skåret ned til 4,1 sekunder. Cabriolet'erne er et par tiendedele langsommere på sprinterdistancen.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik