Persondata politik

Audi løser fremtidens energi-problemer

Om 10 år kører du måske på diesel, som er lavet af bakterier i øde områder af verden

  • Audi tør ikke satse på eldrift. Faktisk tror udviklingsdirektør Wolfgang Dürheimer ikke på eldrift i biler foreløbig og har netop trukket stikket for sportsvognen e-tron. Fremtiden Audier som denne A3 vil sandsynligvis benytte de samme motorer som i dag, men brændstoffet vil stamme fra store bakteriefarme
Audi tør ikke satse på eldrift. Faktisk tror udviklingsdirektør Wolfgang Dürheimer ikke på eldrift i biler foreløbig og har netop trukket stikket for sportsvognen e-tron. Fremtiden Audier som denne A3 vil sandsynligvis benytte de samme motorer som i dag, men brændstoffet vil stamme fra store bakteriefarme
1 af 1
 

Glem elbilerne - om få år kører vi videre på diesel og benzin, som er fremstillet CO2-neutralt af bakterier på store farme i øde områder af verden.

Lyder det som ren science fiction? Ikke for Audi og det Massachusetts-baserede selskab Joule Unlimited. De to selskaber besluttede sig i 2011 for at finde frem til et drivmiddel, som giver samme fordele som diesel og benzin, men som ikke har nævneværdig CO2-udledning.

I modsætning til andre bilproducenter, som har bidt sig fast i el eller brint som fremtidig drivmiddel ønsker Audi ikke at binde sig til en teknologi, som måske viser sig at fejle. Audi vil ikke satse ensidigt på el.

Den nærmeste fremtids Audier vil altså sandsynligvis benytte de samme motorer som i dag, men brændstoffet vil stamme fra store bakteriefarme - og andre alternative energikilder.

Man har i mange år vidst at bakterier uden problemer kan lave brændstof, som vi kan brænde af i vores biler og kraftvarme-anlæg. Det er udelukkende et spørgsmål om at få de små encellede organismer i system i store farme. Det nye, er at man sætter handling bag forskingen og tankerne og sætter produktionen i system.

LÆS OGSÅ:

Se også: Bilindustrien tror ikke på elbiler

Demo-anlæg klar i år
Lige nu er Audi og Joule Unlimited ved at opføre et demonstrationsanlæg i New Mexico, som skal gøres færdig i slutningen af året. Anlægget skal fremstille ethanol.

Det anslås, at udbyttet pr. arealenhed vil være 20 gange større end når der dyrkes majs. Samtidig mener de to selskaber ikke, at det vil gå ud over fødevareproduktionen, blandt andet fordi bakterierne vil få lov at bo i uudnyttede ørkenområder.

De to vigtigste ingredienser til fremstillingen af ethanol vil være vand og CO2. Og vandet kan endda være saltvand, som vi har rigeligt af på jorden. Og CO2 har vi jo som bekendt også rigeligt af. 0,04 procent af vores den luft vi indånder består af CO2 - og det er altså rigeligt til at brødføde de små væsner.

Ren diesel
E-ethanol har de samme egenskaber som den bioethanol, du blandt andet finder på svenske tankstationer og kan blandes i konventionelle benzin-eller bruges som grundlag for E85. E-diesel er desuden ren og fri for svovl og aromater. Det er også fuldt blandbar med konventionelle fossile brændselstyper som benzin eller diesel.

Audi regner med at kunne iværksætte en kommerciel produktion i løbet af fem år.

Opgivet elbilen
Efter at tidligere direktør i Bentley og Bugatti, Wolfgang Dürheimer, overtog posten som forskningschef hos Audi, har Audi ændret sin officielle holdning til alternative brændselstyper. Audi har opgivet elbilen i storskalaproduktion, fordi man simpelthen ikke tror på at kunderne kan affinde sig med de ulemper der er forbundet med at køre batteridrevne biler. Af samme årsag har Audi trukket klippet strømstikket for sportsvognen e-tron.

- Elektriske biler er på en måde punkteret, siger Wolfgang Dürheimer til magasinet Car and Driver.

- Vi har styr på motorerne, vi mestrer de elektriske styresystemer, men batterierne kan ikke følge med. Forskere har kæmpet i 30 år, men har ikke fået løst problemerne med batterierne, lyder det fra Wolfgang Dürheimer.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik