Tag kørekort som 16 årig - helt lovligt

Et hul i loven gør det lovligt at tage MC-kørekort som 16-årig

En ny EU-lovgivning giver 16-årige danskere mulighed for at tage kørekort. I Danmark har justistministeriet ellers ikke ønsket at lade danske unge på 16 år tage kørekort, men ny EU-lov kortslutter den beslutning. Foto: Colourbox
En ny EU-lovgivning giver 16-årige danskere mulighed for at tage kørekort. I Danmark har justistministeriet ellers ikke ønsket at lade danske unge på 16 år tage kørekort, men ny EU-lov kortslutter den beslutning. Foto: Colourbox

En ny EU-lovgivning giver 16-årige danskere mulighed for at tage kørekort, når de er fyldt 16 år. I Danmark har justistministeriet ellers ikke ønsket at lade danske unge på 16 år tage kørekort, men ny EU-lov kortslutter den beslutning.

De grundlæggende regler er fælles i EU:

Som ny motorcyklist skal man køre to år på en motorcykel med maksimalt 125 kubik og maks. 15 hk. Efter to år på den har du lov til at køre en 650'er med 48 hk. Og når du har kørt to år i den klasse, kan du vælge de største og hurtigste motorcykler.

Til gengæld er det op til de enkelte medlemslande at bestemme hvor gammel man skal være for at tage kørekortet. Og hvor man i Danmark har sat 18 år som grænse, har adskillige andre EU-lande valgt at give 16-årige mulighed for at køre motorcykel.

I Tyskland og Sverige må unge på 16 år føre motorcykel under 125ccm og under 15 hk. Og som dansker kan du vælge at køre over Øresund eller slå et smut over grænsen til Tyskland og tage dit kørekort som 16-årig.

Sådan er reglerne i EU:

Trin 1) 16 år - maks. 125 ccm og maks. 15 hk

Trin 2) 18 år - maks 650 ccm og 48 hk

Tring 3) 20 år - ingen grænser

Man kan dog ikke springe det første og andet trin over - alle motorcyklister skal derfor gennemgå alle tre trin

I Danmark er reglerne de samme, dog er grænserne flyttet to år opad:

Trin 1) 18 år - maks. 125 ccm og maks. 15 hk

Trin 2) 20 år - maks 650 ccm og 48 hk

Trin 3) 22 år - ingen grænser

Men tager du kørekort i f.eks. Tyskland eller Sverige, er den danske lovgivning uden betydning.

Den er god nok
Hos MC Touring Club Danmark, motorcyklisternes sidestykke til FDM, bekræfter Gunnar Skrydstrup hullet i loven. Han er overbevist om flere danskere i fremtiden vil vælge undenlandsmodellen når kørekortet skal erhverves. Færdselsafdelingen hos Østjyllands politi bekræfter også denne nye mulighed, og informerer om at de p.t. ikke har nogle værktøjer der kan holde de 16 årige af motorcyklerne.

Hos justitsministeriet har man dog ikke ønsket at udtale sig - fordi de ved, at "hullet i loven" underminerer det danske beslutning om at man skal være 18 for at tage kørekort til motorcykel, siger MC-journalist Tommy Rønn til Ekstra Bladet.

Tommy Rønn forudser desuden, at vi kommer til at se kørekortrejser til de lande der tillader 16 årige på to hjul.

Et lille tvist til den nye lovgivning er at danskere, der tager bilkørekort i Tyskland eller Sverige må køre 125 ccm motorcykler med maksimalt 15 hk motorcykel i Danmark, uden at have erhvervet motorcykelkørekort. I disse lande giver bilkørekort nemlig rettighed til at føre lille motorcykel. Bilkørekortet kan dog først erhverves, når man er fyldt 18 år - som i Danmark.

Kørekort i udlandet?

En person kan flytte til Tyskland i morgen og straks tage kørekort.

Han eller hun skal dog være tilmeldt en adresse, hvor der kan udstedes en Meldebestätigung.

Da kørekort udstedt i endre EU / EØS lande ikke skal ombyttes ved indflytning til Danmark, kan en 16-årig dansker tage MC kørekort f.eks. i Tyskland og efterfølgende benytte dette i Danmark.

En 16-årige skal have sin far eller mor med på ideen, fordi han ikke er myndig, og dermed ikke kan flytte adresse til udlandet uden forældrenes tilsagn. Flytning til Sverige eller Tyskland er dog en formsag da begge lande er en del af EU.

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
EKSTRA anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen