Hondas lille forvandlingskugle

Jazz fra Honda er stadig en ener i klassen og en af de mest fleksible biler på markedet

  • Det her er genialt - ganske enkelt. Du kan folde sæderne ned som du kender det, men kan også vælge at folde sædehynden op. Det giver plads til en enkelt cykel eller en klapvogn. Foto: Linda Johansen
« Forrige
Det her er genialt - ganske enkelt. Du kan folde sæderne ned som du kender det, men kan også vælge at folde sædehynden op. Det giver plads til en enkelt cykel eller en klapvogn. Foto: Linda Johansen
1 af 2
Næste »

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

Hvad er det for en bil?
Der er svært at finde en miniklassebil, der tilgodeser hele familiens behov om både udsyn og optimal udnyttelse af pladsen. Det skulle da lige være den godt udhulede Honda Jazz, der med sine regulære pladser og magiske bagsæde, som kan slås helt op, så en cykel kan rulles direkte ombord, er en rendyrket praktiker. Læg dertil bagdøre, som kan åbnes maksimale 80 grader og masser af aflæggerum.

Alt sammen egenskaber, som var med til at gøre Jazz'en til Årets Bil i Danmark 2009. Den har nu fået et mindre facelift med bl.a. ændret front, mens importøren har skruet ned for priserne og op for udstyret. Det betyder, at du kan få 1,4 Comfort Plus med en livlig 99 hk benzinmotor og udstyr som klimaanlæg, fartpilot, læderrat og tonede ruder for 182.900 kr. plus levering.

LÆS OGSÅ:

BIRKERØD, BISTRUP: Foto af to bilerBil nyheder18. maj 2011Se også: Kom igen Toyota

Kører den godt?
Ganske afgjort. Kørestillingen er regulær med godt udsyn, mens der er fint med luft i bilen, som er forholdsvis høj, men har et lavt tyngdepunkt. Tag dertil den omdrejningsvillige motor og et moment på 127 Nm, samt et gearskifte, som ligger intuitivt godt i hånden, og knapper i en betjening, der sidder, hvor de skal. På de lange motorvejsstræk kan du sagtens finde dig til rette i den forholdsvis komfortable Jazz. Den kan dog ikke fås som diesel, og det gør anvendeligheden mindre. Til gengæld klarer 1,4'eren rimelige 17,9 km/l, mens den mindre 1,2 S på 90 hk, som starter fra 154.900 kr. kaperer 18,9 km/l. Honda har også en Jazz Hybrid med 88 hk i programmet. Den går på papiret 22,2 km/l, men den koster hele 250.000 kr. og er heller ikke specielt harmonisk.

Er den praktisk?
Helt klart. Vi imponeres stadig over den fleksibilitet, det er lykkedes Hondas ingeniører at få indbygget i en miniklassebil. Derfor kan vi også undres over, at Jazz ikke har solgt mere herhjemme.

Hvad siger bundlinjen?
Honda Jazz er stadig en ener i sin klasse, der giver usædvanligt meget anvendelighed for pengene.

Vi kan ikke overse, at konstruktionen har fire-fem år på bagen i forhold til de nyeste kammerater i klassen som Peugeot 208, Toyota Yaris og Kia Rio, hv or der er indbygget en soliditet, så de virker mere voksne. Til gengæld er ingen af dem bygget med så megen fleksibilitet indenbords. Argumenter, som klart gør Jazzen en overvejelse værd.

Honda Jazz 1,4 Comfort

Pris: 182.900 kr.

Forbrug: 17,9 km/ l eu-snit

CO2 pr. km: 129 gram

Grøn ejerafgift: 1600 kr. halvårligt

Sikkerhed: 5 Euro NCAP-stjerner (2009)

Motor: Fircylindret benzinmotor på 1,4 liter

Ydelse: 99 hk/6000 omdr.

Moment: 127 Nm/4800 omdr.

Topfart: 182 km/t.

0-100 km/t: 11,6 sek.

Honda Jazz er usædvanligt fleksibel og et godt bud på en både praktisk og kvik bybil.

4 stjerner

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Simon T. Schultz Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik