Persondata politik

TV: Køkørsel klarer bilen selv

Snart kan du købe en selvkørende Volvo, der følger bilen foran i køen, mens du læser avis

  • Volvos nye system kobler fartpilot og sensorer sammen med styretøj, speeder og bremser. Den skal gøre køkørsel mere sikker og bekvem. (Foto: Volvo)
« Forrige
Volvos nye system kobler fartpilot og sensorer sammen med styretøj, speeder og bremser. Den skal gøre køkørsel mere sikker og bekvem. (Foto: Volvo)
1 af 3
Næste »
 

Det lyder som science fiction. Men den er god nok. Allerede i 2014 kommer Volvo med et system, så biler kan følge hinanden som perler på en snor ned til 50 km/t. Den nye teknologi skal gøre det mere afslappende og sikkert at køre i kø.

For at demonstrere at systemet virker har Volvo ladet tre Volvoer køre 124 km gennem Spanien - helt uden at chaufførerne har rørt rat, speeder og bremser. En lastbil - med en chauffør bag rattet - ledte kortegen gennem Spanien.

Og pointen er til at få øje på:

– Man kan slappe mere af, når man kører den form for monoton køkørsel, der er en mindre behagelig del af den daglige trafik i byområder. Systemet gør det muligt at køre sikkert og ubesværet i langsomme trafikkøer, siger Peter Mertens, direktør for forskning og udvikling hos Volvo Car Corporation.

Især firmabilister
Systemet er en videreudvikling af Volvos nuværende Adaptive Cruise Control, der holder en fast afstand til den forankørende ved hjælp af sensorer. Det nye system er også koblet til styretøjet, så det kan følge den forankørende bils bevægelser. Systemet, som er en del af en ekstraudstyrspakke, der også omfatter en teknologi, der hjælper med at holde bilen inden for vejstriberne, kommer i 2014. Pakken koster i dag omkring 40.000 kr. Men Jan Larsen, der er pressechef hos Volvo Danmark, ser alligevel store perspektiver i systemet herhjemme.

– Flere og flere køber udstyrspakken. Det er især firmabilisterne. Men vi håber selvfølgelig, at priserne kommer ned. Det er vanvittigt, at man skal betale fuld afgift af sikkerhedsudstyr som det her, siger Jan Larsen til avisen.

LÆS OGSÅ: Danske biler får flere buler

Hos Rådet for Sikker Trafik hilser man systemet med afstand ved køkørsel velkomment.

– Vi er utroligt positive. Det er inden for den nye teknologi, vi inden for de kommende år vil se en markant forbedring af trafiksikkerheden. Elektronikken går ind og hjælper føreren, men vedkommende kan også selv gribe ind, pointerer dokumentationschef Jesper Sølund, der ikke frygter, at sådanne systemer bliver en sovepude, fordi de alt andet lige støtter op om chaufføren. Rent praktisk tilsluttes systemet ved et tryk på en knap. Når funktionen er tilkoblet, reagerer motor, bremser og styretøj automatisk.

Hjælpesystemet til køkørsel er den anden type teknologi til selvkørende biler, Volvo har præsenteret for nylig. For få uger siden demonstrerede virksomheden SARTRE-projektet (Safe Road Trains for the Environment), som fokuserer på konvojkørsel på motorveje ved hastigheder op til 90 km/t. Det system kræver dog, at bilerne kan 'snakke sammen' og ligger derfor længere ude i fremtiden.

Sikkerhed på vejen

Volvo er på vej med en række systemer, hvor styring, acceleration og/eller opbremsning kontrolleres automatisk af bilen og kun kræver, at føreren foretager sig meget lidt. Det kommende system virker ved hastigheder op til 50 km/t. og er kun betinget af, at man har det i sin egen bil. Et mere avanceret system, som er på vej, og virker op til 90 km/t., kræver, at bilerne kan kommunikere sammen. En række hjælpesystemer er på vej i bilerne disse år. Selv mikrobiler som trillingerne VW Up/Skoda Citigo/ Seat Mii og Kia Picanto har systemer, der selv bremser ved forhindringer op til 30 km/t.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik