Persondata politik

Plads eller køreglæde - vælg selv

Fiat 500L og Ford B-Max er to biler i samme klasse, men er alligevel vidt forskellige

 

Hvilken slags biler er det?
Fiat 500L bygger på en forlænget Fiat Punto-undervogn og er bygget som en bil, der i de billigste versioner skal konkurrere mod klassens andre mpv'er, og i de dyrere føre sig mere frem som en personligt stylet livsstilsbil. Den henvender sig som Fords B-Max for eksempel til mindre børnefamilier, hvor den kan være et alternativ til en stationcar. B-Max er bygget op på en Fiesta-bund og er et helt ny bud fra Ford.

Mens 500L har traditionelle for- og bagdøre, byder B-Max på en konstruktion, hvor bagsæderne entreres gennem skydedøre, og hvor B-stolpen er helt væk for at lette adgangen. Priserne starter fra henholdsvis 194.990 kr. for Fiat 500 L og 189.900 kr. for Ford B-Max.

LÆS OGSÅ: Test af Fiat 500L

LÆS OGSÅ: Skal Ford B-max være Årets Bil?

Vi sætter spot på 500L 1,4 med 90 hk og mellemudstyret, Easy, der har en udsalgspris på 239.990 kr., men er sat ned til 204.990 kr., mens B-Max trækkes frem med den nye 1,0 liters EcoBoost-motor på 100 hk og mellemudstyret, Trend, så vi har pænt med udstyr og aircondition om bord til prisen på 209.990 kr.

Kører de godt?
B-Max'en lever op til Fords renommé om at bygge sportslige biler og kører så inciterende, som den ser ud. På Jyllandsringens snoede kurver, hvor vi testede bilen med den større 120 hk EcoBoost, klarer den svingene med samme adræthed som en idrætsmand. Hjulpet af et pænt skarpt styretøj, fintfølende undervogn og forholdsvis lavt tyngdepunkt. Fiaten har en anden tilgang. Den har ikke alene et højere tyngdepunkt, men er også mere blød i knæene. Tag derudover et mere løst styretøj og gearskifte, og du har et adstadigt køretøj, som mest indbyder til at tage den med ro.

Hvordan er motorerne?
Vi tager udgangspunkt i benzinmotorerne, hvor Ford er på banen med de nye 1,0 liters trecylindrede, økonomiske og letløbende EcoBoost-maskiner på henholdsvis 100 og 120 hk.

Den mindste klarer 20,4 km/l og er en rigtig vellykket sag, som matcher resten af B-Max's veloplagthed, og som vil kunne klare ærterne for de fleste, som færdes i de store byer, men heller ikke går af vejen for en tur på en længere bilferie. Her virker Fiats 1,4 motor uden turbo noget gammeldags. Den forekommer træg og støjer, hvis man kører stærkt. Og så er den ikke nær så økonomisk som den nye Ford-motor.

Er de praktiske?
Bestemt. Fiat 500L har lidt samme egenskaber som den gamle Multipla. Nogle vil mene, at den ser bedre ud indefra end udefra. Indendørs er kørestillingen høj, og med ruder hele vejen rundt har fører og passagerer et fantastisk godt udsyn. Tag derudover en regulær kabine med god plads, og hvor bagsæderne kan forskydes i længde-retningen og et passagersæde, som kan klappes helt ned og fungere som pc-arbejdsplads. Bagagerummet er stort og regulært og kan i modsætning til B-Max sluge en barnevogn. B-Max byder til gengæld på de geniale skydebagdøre, hvor opbygningen med at fjerne B-stolpen gør det let at komme ind og ud. Kabinen og bilen er bare mindre, og udsynet ikke så godt som i Fiaten. Samtidig er dørene tunge som en borgport. Det trækker ned.

Hvad siger bundlinjen?
Fiat 500L og Ford B-Max repræsenterer hver deres skole.

Mens Ford B-Max er den vævre og chikke city- og forstadsbil, som snor sig og gør sig i den tætte trafik, er Fiat 500L mere storpraktikeren, som byder på indre brugsværdier frem for køreoplevelse. Den har pladsen og udsynet, mens Forden med sine døre gør det let at manøvrere rundt og ind og ud af snævre p-pladser.

Uanset hvad, er de modeller, som giver merværdi i forhold til de mere ferske brugsbiler som Kia Venga og Toyota Verso. Mest sammenlignelig er Citroën C3 Picasso, som har solgt rigtig godt. Og den viser, at der er et marked for biler, som både er praktiske, men også giver en mulighed for, at man kan skille sig ud fra mængden. Ford B-Max er helt klart den bedste bil, rent teknisk, men har du behov for ekstra plads, kan du med fordel kigge i retning af Fiat.

Bilerne

Fiat 500L 1,4 95 hk Easy

Pris: 204.990 kr.

Forbrug: 16,1 km/l

CO2 pr. km: 145 gram

Grøn ejerafgift: 1060 kr. halvårligt

Sikkerhed: Ej Euro NCAP-testet

Motor: Benzinmotor på 1,4 liter

Ydelse: 95 hk /6000 omdr.

Moment: 127 Nm/4500 omdr.

Topfart: 170 km/t.

0-100 km/t.: 12,8 sek.

Køreklar vægt: 1245 kg

Bagagerum: 343-400 liter

Fiat 500L vinder point på sine mange praktiske talenter, fine plads og gode udsyn, som er guld værd – især i storbyjunglen. Køreglæde er der dog ikke meget af i bilen, hvor designet helt også klart vil dele vandene. Men som skal købes for det, den er: en godmodig familieflytter.

4 stjerner

Ford B-Max 1,0 Ecoboost Trend

Pris: 209.990 kr.

Forbrug: 20.4 km/l

CO2 pr. km: 114 gram

Grøn ejerafgift: 560 kr. halvårligt

Sikkerhed: 5 Euro NCAP-stjerner (2012)

Motor: Benzinmotor på 1,0 liter

Ydelse: 100 hk /6000 omdr.

Moment: 170 Nm/1400 – 4000 omdr.

Topfart: 175 km/t.

0-100 km/t.: 13,2 sek.

Køreklar vægt: 1279 kg

Bagagerum: 304 liter

Ford B-Max er den perfekte bybil for den lille familie. Den er væver i storbyjunglen, hvor de praktiske skydedøre gør livet lettere på især steder med snævre p-forhold. Udstyret med en af de letløbende EcoBoost-motorer ligner B-Max en bil, som kan bane vejen for Ford.

4 stjerner

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik