Persondata politik

Forkert diagnose: Du skal ikke betale

Får du lavet noget, som ikke dur, skal du ikke betale - det gælder også en forkert diagnose

  • For at komme til bunds i den konkrete sag, kontakter vi en af Danmarks førende eksperter i A/C-anlæg, Christian Ingvardsen fra firmaet Christonik. Christian er underleverandør til grossister og værksteder og bruger en stor del af sin tid på at undervise i A/C-anlæg. Christian Invardsen konstaterer for det første at kompressoren ikke skal skiftes. Desuden mener han at forløbet hos det første værksted er typisk.
« Forrige
For at komme til bunds i den konkrete sag, kontakter vi en af Danmarks førende eksperter i A/C-anlæg, Christian Ingvardsen fra firmaet Christonik. Christian er underleverandør til grossister og værksteder og bruger en stor del af sin tid på at undervise i A/C-anlæg. Christian Invardsen konstaterer for det første at kompressoren ikke skal skiftes. Desuden mener han at forløbet hos det første værksted er typisk.
1 af 4
Næste »
 

Du har sikkert prøvet at få repareret din bil - uden at det virkede - og alligevel betalt. Dén situation opstår typisk, når du værkstedet skal finde en fejl - og ikke lykkes med det. Men ude på værkstederne er der typisk to holdninger til den slags: Den ene lyder: No cure, no pay - altså lykkes det ikke, skal du ikke betale.

Den andet lyder - vi har brugt tid på din bil, derfor skal du betale!

Men ifølge FDM er der ingen tvivl om der skal betales i den slags situationer, hvor en fejl ikke bliver fundet.

SE INDSLAGET OG FIND UD AF OM DU BRUGER DIT AIRCON RIGTIGT!

Fejldiagnose
Søren Andersen fra Birkerød har netop været ude for den situation.

Før sommeren opdagede han at klimanlægget i hans SAAB 9-3 fra 2007 ikke kølede godt nok. Han bruger for første gang i sit liv sit medlemskab hos FDM og spørger hvad han skal gøre. FDM henviser ham til et værksted i Nordsjælland.

LÆS OGSÅ: Aircon er en ren pengesluger

Søren bestiller tid, og efter en trykprøvning konstaterer værkstedet at "anlægget er helt færdigt". Søren Andersen modtager et tilbud fra samme værksted på 14.700 kr. hvoraf der er reservedele for cirka 11.000 kr.

I første omgang takker Søren ja. Men dagen efter fortryder han, og besøger et andet værksted, som konstaterer, at ac-anlægget ikke har en fejl på kompressoren.

I mellemtiden sender værkstedet Søren Andersen en regning på 803 kroner, som Søren betaler. Men skulle Søren have betalt for diagnosen, når den er forkert stillet?

Det skal man ikke, lyder det fra en jurist hos FDM.

LÆS OGSÅ: Tip: Brug bilens aircon om vinteren

- Hvis man skal kræve betaling for sin ydelse, må den ikke være værdiløs. Det gælder uanset om der er tale om en ydelse i form af en genstand eller en ydelse i form af en tjenesteydelse, forklarer Casper Schad, som er jurist hos FDM.

- Hvis det altså er beviseligt at første værksted har stillet en fejldiagnose, så har deres indsats været helt uden værdi for kunden. Og så bør kunden af samme grund kunne afvise værkstedets betaling for sin indsats. For der skal nemlig være rimelig sammenhæng mellem den ydelse, man præsterer, og den betaling, man tager for den. Det gælder uanset om der er tale om en ydelse i form af en genstand eller en ydelse i form af en tjenesteydelse, siger jurist Casper Schad.

Og så er det naturligvis op til Søren at dokumentere, at diagnosen ikke er korrekt stillet - og det er straks vanskeligere. Desuden aner Søren ikke sine levende råd angående tilbudet. Skal han godtage diagnosen og sige ja til reparationen eller hvad? 15.000 kr. er mange penge!

Ekspert i A/C-anlæg
For at komme til bunds i den konkrete sag, kontakter vi en af Danmarks førende eksperter i A/C-anlæg, Christian Ingvardsen fra firmaet Christonik. Christian er underleverandør til grossister og værksteder og bruger en stor del af sin tid på at undervise i A/C-anlæg.

Christian Invardsen konstaterer for det første at kompressoren ikke skal skiftes. Desuden mener han at forløbet hos det første værksted er typisk.

- Søren får blot at vide at der anlægget er "færdigt", men selvom reparationen er meget dyr, bruger mekanikeren ikke tid på at forklare problemet og udpege alternative løsninger - udskiftning af akselpakninger, som ville kunne løse problemet, og det er det mindste værkstedet kan gøre, når det giver så dyrt et tilbud på en reparation. Værkstedet skal tage kunden i hånden og vise ham hvor problemet er.

Forkert diagnose
For at finde ud af hvad anlægget fejler benytter Christian Invardsen en helt ny trykprøvningsmetode, hvor man anvender blæser brint ind i anlægget. Og det er her, at han konstaterer, at kompressoren har det helt fint, men at kondensatoren skal skiftes - samlet pris på reservedele: omkring 2.300 kr. for en kondensator og et filter. Den første diagnose er ifølge Christian Invardsen stillet forkert.

- Det er lidt kækt med et tilbud på 15.000 kr. baseret på en usikker vurdering. Vi stod med tyve bars tryk og kunne ikke konstatere en læk, siger Christian Invardsen.

Søren har i sidste ende valgt at betale de 800 kr. for det første værksteds diagnose.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik