Persondata politik

Sådan får du mere blus på lygterne

Den mørke tid er over os. For få kroner kan du opgradere til bedre lys på bilen

  • Mørket har sænket sig over Danmark, og snart er det vintertid. Men der findes flere muligheder, hvis du vil have blus på bilen ...
Mørket har sænket sig over Danmark, og snart er det vintertid. Men der findes flere muligheder, hvis du vil have blus på bilen ...
1 af 1
 

Hvis du synes, at oktobervejene ser for mørke ud, er der råd for sagen. Du kan nemlig selv gøre meget for at få bedre udsyn.

En hurtig løsning er at få sat pærer i med mere blus på. De almindelige H4 eller H7-pærer kan nemlig opgraderes til typer, som giver mere lys. Men regn også med, at prisen er pænt højere. Mens en standard H4 pære kan købes for 25 kr. og en H7 for 50 kr., koster de største lysfyr mellem halvandet og tre gange så meget. Alt efter model og tilbud - det kan nemlig godt betale sig at lede efter en god kampagnepris.

To af flagskibene hedder Philips Extreme Vision Plus og Osram Nightbreaker, der lover henholdsvis 90 og 100 procent mere lys end en almindelig pære.

Flere fordele
Ifølge Michael Pamer, der er markedschef for autolys hos Osram, er det alle, som vil kunne få fordel af kraftigere lys.

- Når bilerne forlader fabrikken, har du kun standardpærer.

Derfor vil man kunne mærke forskel, uanset om bilen er ny eller 10 år gammel, siger han.

Da lygte-optikken fortsat bliver bedre, kan en forbedring dog godt opleves mere markant på en ældre bil. Her skal man imidlertid også være opmærksom på, om for eksempel parabolen er angrebet af rust, eller om glasset er mat.

LÆS OGSÅ: Er din bil sikker?

Hos FDM er man positiv over for pærerne, som lover bedre lys. Men også forbeholden.

- Der er ingen tvivl om, at ' superpærerne' fra de anerkendte fabrikanter giver et godt lys. Den procentvise forbedring er nok et lidt mere diffust begreb, da det jo kommer an på, hvad man bruger som reference, siger Jørgen Jørgensen, der leder FDM's tekniske rådgivning.

Her hører man af og til fra medlemmer, som ikke oplever den forbedring, de havde håbet på. Men selve forlygten har også betydning for lysudbyttet, lyder det fra Jørgen Jørgensen, der pointerer, at det er vigtigt allerførst at tjekke, om lygten er indstillet korrekt.

- En pære er ikke bedre, end lygten er indstillet. Og mange skifter pærer uden at få indstillingen kontrolleret, siger Jørgen Jørgensen.

Husk lygteindstilling
Samtidig glemmer mange det helt elementære ved pæreskift.

Lygten skal nemlig indstilles efterfølgende, fordi en ny pære kan sende lysstrålen i andre retninger end den gamle.

Det sker også jævnligt, at folk ikke monterer pærer korrekt. Pæren har en fals, som skal passe. Men hvis den clipses forkert fast, lyser pæren ikke korrekt.

En let - men forkert - genvej til mere blus kan være rallypærer på 90, 100 eller 130 watt - mod normalt 50-55 watt. De er ikke bare ulovlige, men kan også overbelaste ledningsnettet eller smelte den klare plastik i forlygterne.

HUSK BAGLYGTERNE

De senere år er der kommet flere biler på gaden, som ikke automatisk har lys i baglygterne. Biler med denne indretning sikrer ganske vidst, at man har lovligt lys på ved kørsel på en højlys dag, men betyder desværre også, at bilisten skal være opmærksom på at ændre lyset, hvis det bliver lygtetændingstid, eller vejret ændrer sig. Og det er der mange, der ikke ved.

Samtidig kan det give en bøde på 1100 kr.

UDSYN TIL VEJEN

Tjek jævnligt dine pærer, Især hvis du har en ældre fransk bil. En række af disse kører med overspænding, som hurtigt knalder pærerne.

En typisk forlygtepære har en levetid på 550-600 timer, men du kan købe pærer med en levetid, der er tre gange så lang.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik