Kære Kia - smid motoren ud

Vi kan tilgive Kia meget, men ikke koncernens gammeldags 1,6-motor

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

Det så ellers så lovende ud. Syv års garanti, en lækker kabine, et kæmpe bagagerum og en dejlig masse hestekræfter! Men du skal ikke trille ret mange meter i Kias direkte indsprøjtede benzin-1,6'er, før panderynkerne maser sig på og smilet forlader dit ansigt sammen med larmen fra en motor, der hører fortiden til.

Jeg burde eller have vidst hvad jeg kastede mig ud i - jeg har aldrig været vild med Kia og Hyundais biler med den astmatiske 1,6'er. Vi har prøvet den i Hyundais pseudo-sportsvogn kaldet Veloster- her har den godt nok 5 flere hk, men ellers er det den samme tandløse række-firer.

Jojo - på papiret ser det hele da ganske fornuftigt ud, 135 hk, 164 Nm - problemet er effektudviklingen og støjen. Det maksimale moment indfinder sig ved næsten 5.000 omdrejninger - det er næsten en sportsvogn værdigt - en meget gammeldags sportsvogn altså! Hør selv hvordan den lyder

10 år for sent
Og det er ikke fordi at motoren er decideret dårlig, men udviklingen er bare løbet fra den. Havde vi testet den for ti år siden, og kom direkte fra en Toyota Corolla med en 1,6-liter benziner og 110 hk ville konklusionen givet være en anden. Men når man lige har kørt en række af VW'er og Ford'er med små turbomotorer, der siger mindre og trækker bedre ved lave omdrejninger er det op ad bakke for Kia.

Motorvejskørsel med 140 km/t eller mere er ingen fornøjelse, og det er kraftig acceleration heller ikke. Der er faktisk kun én måde at køre Kia Cee'd 1,6 på, hvis du skal kunne holde motoren ud - og det er langsomt.

Der er håb
Heldigvis er der stadig håb for alle de købere, som drømmer om en Kia Cee'd med benzin-motor. Efter en kort tur i den mindre 1,4'er kan jeg ånde lettet op og hviske til mig selv: Der findes altså én god benzin-Cee'd.

Den lille 1,4'er er selv med sine blot 100 hk forbløffende meget mere harmonisk, og det er da også netop den model, at langt de fleste Cee'd-købere vælger - også selvom de dermed takker nej til alt det fede udstyr, som følger med 1,6 premium-betegnelsen.

Ellers er stationcarudgaven af Kia Cee'd en glimrende bil. Bagagerummet med den praktiske dobbeltbund og de 528 liter vil gøre dig tilfreds i hverdagen. Og de store sæder og lækre analog/digitale instrumenter ser meget premium ud. Og for mit eget vedkommende er det også netop SW-modellen, der tager sig bedst ud - men den slags er selvfølgelig en smagssag. Merprisen på 15.000 kroner for SW-udgaven er desuden godt givet ud, når bilen skal sælges igen.

Udstyr og motor er låst
Dobbeltkoblingsgearkassen til 30.000 kr. er en dyr mulighed, som du kun får mulighed for sammen med 1,6'eren. Men da det er lige pebret nok i forhold til de 25.000 du giver for en endnu skarpere gearkasse i Skoda Octavia og den manuelle gearkasse er både præcis og letgående er det ikke noget stor offer at give slip på Kia Cee´d med automatgear. Og med en manuel gearkasse slipper du for at høre 1,6'erens uskønne toner, når automatgearet kører bilen ud i gearene for at få lidt fart i skuden.

Insisterer du på premium-udstyret er der altså efter vores mening ingen vej udenom diesel, hvis der skal holde en fedt udstyret Cee'd ved kantstenen foran villaen. Men har du planer om at køre rigtig mange km, bliver du begrænset af Kias garanti-begrænsning på 150.000 km. - og så skal der stå Hyundai i30 på bagsmækken i stedet for Kia Cee'd. Alternativt skal du gå efter en Skoda Octavia Combi med en 1,4 TSI-motor der koster det samme som Kia'en.

Og mere håb ...
Huyndai og Kia er fuldstændig klar over problemet med motoren, og er heldigvis for kunder og sin egen forretning i fuld gang med at udvikle en turbo-udgave - som muligvis bliver en neddroslet udgave af 1,6'er med 200 hk, der allerede findes i Veloster.

Kia Cee'd SW 1.6 GDI Premium

Motor: 1,6 liter benzin med 135 hk.

Moment: 164 Nm ved 4.850 omdr.

Topfart: 192 km/t, 0-100 km/t på 10,2 sekunder.

Forbrug: Blandet kørsel: 16,7 km/l (fabrikstal)

Udstyr: premium indeholder 16 tommer alu, indklapbare sidespejle, klimaanlæg, bluetooth, elektrokrom-bakspejl, elektrisk p-bremse, flexsteer, fartpilot, læderrat, sædevarme og meget mere.

Pris: 275.000 kroner. + 30.000 for automatgearet

Plusser: Plads, garanti, affjedring.

Minusser: Motoren





Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Jakob Hansen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik