Persondata politik

Fusk: Pas på brugte leasingbiler

Især på nyere brugte leasingbiler kan der være fusket med kilometertallet

  • Det er især nyere leasingbiler som denne Ford Mondeo, der er mest udsatte for kilometerfusk. (Foto: Jonas Ahlstrøm)
Det er især nyere leasingbiler som denne Ford Mondeo, der er mest udsatte for kilometerfusk. (Foto: Jonas Ahlstrøm)
1 af 1
 

Giv agt, hvis du falder over et godt tilbud på en tre år gammel tidligere leasingbil

Især nyere leasingbiler, der tit henvender sig til børnefamilier, er nemlig i højrisikogruppen for fusk, hvor kilometertallet er skruet tilbage. Bilerne er i en gråzone, inden de er fire år, og de periodiske syn med registrering af kilometertal begynder.

LÆS OGSÅ:

Se også: Billige leasingbiler er tilbage

– Rigtigt meget sker, før bilerne fylder fire år. Det er her, hvor gevinsterne er store, og det er sværere at se, lyder det fra Per Alkestrup, som leder den juridiske afdeling hos FDM.

Nye tal fra den europæiske leasing-brancheforening, Leaseurope, viser, ifølge FDM, at hele 40 pct. af bilerne har været speedometerspolet. Tysk politi peger på næsten hver tredje brugte bil.

LÆS OGSÅ: Online synsrapporter: Nemt at tjekke den brugte bil

– Jeg har ikke nogen dokumentation for det. Men hvorfor skulle det være anderledes herhjemme end i Tyskland og Frankrig. Alt, hvad der har med biler at gøre i Danmark er dyrt, så incitamentet er større herhjemme, siger Per Alkestrup.

Branchekilder, som Ekstra Bladet Biler har talt med, bekræfter, at omfanget af snyderiet er større, end man umiddelbart tror. Og det er sat i system.

Penge i km-fusk
Der vil være stor økonomisk gevinst ved at spole en bil fra 270.000 km til 170.000 km.

En bil, som har 100.000 km mindre på tælleren, kan hæve prisen med 50.000 kr. Men det er sjældent, det foregår så groft.

Når det sker, er det tit med mere beskedne justeringer på 25.000 km – 35.000 km ned. Især, hvis bilerne ligger omkring den psykologiske grænse på 100.000 km. Mens store nedskrivninger måske kan ses, er det langt sværere at opdage, hvis en bil kun er skruet få tusinde km ned.

Konsekvenserne kan dog være store.

– Man kommer ind i risikozonen. Hvis bilen kører på gammel sur olie, og partikelfiltrene er stoppet til, kan motoren få et knæk for livet og havarere, siger Jørgen Jørgensen, der leder FDM's tekniske rådgivning. Også tandremmen kan risikere at springe, hvis skiftet udskydes, fordi man tror, at bilen i virkeligheden har kørt færre km.

– Hvis bilen er nyserviceret og rigtigt klargjort ved levering, så er risikoen ikke så stor. Men tandremmen kan man ikke tage højde for, siger Jørgen Jørgensen.

Du kan få mere vished ved at få et autoriseret værksted til at tjekke bilens sygejournal ud fra stelnummeret. Her er dog ingen sikkerhed, hvis kilometertallet er skruet ned mellem eftersynene.

Spørg grossisten
En mulighed er også grossisterne, der sælger bilen til forhandlerne. En af de store er BCA Bilauktion i Vejle, der fik en række henvendelser efter DR-programmet Bag Facaden, som handlede om kilometerfup.

Det var bilkøbere, som ville tjekke, om det kilometertal, deres bil stod til hos forhandleren, var det samme som det, den blev solgt med på auktionen, for at tjekke om speedometret var skruet tilbage hos forhandleren. Og de fik alle oplysninger.

– Alle er velkomne til at komme til os. Vi lægger alle oplysninger frem. Vi har kun interesse i, at branchen er så gennemskuelig som mulig, siger Finn Haahrgaard, der er direktør for BCA Bilauktion.

Et andet stort problem med kilometerspoling er på brugte biler, der eksporteres eller importeres. Og det er alle årgange, der bliver spolet på. I udlandet er der flere privatleasede biler, hvor overkørte kilometer straffes hårdt. Herhjemme fylder erhvervsleasing næsten det hele blandt de større bilmodeller.

Tjek kilometertallet

I Belgien og Holland findes registrene Carpass og National Auto Pas, hvor værksteder og andre, der har fat i en bil, løbende taster kilometertallet ind. Herhjemme kan du ud fra registreringsnummeret tjekke kilometertal ved syn på www.bilviden.dk. Det omfatter dog kun biler over fire år. Organisationerne vil have et totalt dækkende register.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik