Persondata politik

TV: Suzuki ydmyger en Ferrari

En tunet Suzuki får en Ferrari 458 Italia til at virke som en sinke

  • Videoen kan desværre ikke vises
1 af 1
 

Hvis er typen, som bærer din mandighed i hvor hurtig din bil er (jeps, tæl mig med), bør du holde dig fra at køre om kap med en motorcykel.

De fleste af os er klar over at selv den vildeste supersportsvogn ikke kan hamle op med en rigtig hurtig motorcykel på et stykke tør, lige asfalt. Hvor stor forskellen kan være, kan du opleve i dette indslag.

Det facebook-baserede bilentutiast-site GTboard.com har ladet en svensk Ferrari-ejer stille op mod en motorcyklist. Ferrarien er en 458 Italia - en af Ferraris hurtigste - og motorcyklen er en Suzuki Hayabusa.

Normalt har en Suzuki Hayabusa knap 200 hk. Det er nok til at få Suzukien til at runde 100 km/t på under tre sekunder og give den en topfart på omkring 300 km i timen.

Men denne her har 298 hk.

En prik i horisonten
0-100 tiden for de to køretøjer nogenlunde den samme - men det er 0-300 tiden bestemt ikke. Og det fremgår tydeligt af dette indslag.

I dysten vælger de to at konkurrere fra en rullende start - for at undgå alt for meget hjulspind og på den måde stille køretøjerne mere lige.

De første meter er Ferrarien hurtigst. Men efter et par hundrede meter henter Hayabusaen ind på den 570 hestes italienske supersportsvogn og trækker fra den. Og det er ikke fordi at Ferrari-køreren slapper af på gassen. Som du kan høre på motoren, får Ferrarien rigeligt at leve af.

Men på trods af Ferrarikørerens anstrengelser, er motorcyklen en prik i horisonten ganske få sekunder efter starten.

Se også:

Bil nyheder 19. nov 2011 Se også: Gammel Volvo slår Ferrari

Vandrefalk i styrtdyk
Hayabusa er opkaldt efter vandrefalken. Vandrefalken kaldes Hayabusa på japansk og går for at være et af verdens hurtigste dyr, og opnår i dyk en fart på omkring 300 km i timen. Intentionen med Hayabusa var at skabe en motorcykel, som var hurtigere end en anden japansk motorcykel, som også var opkaldt efter en fugl: Honda Blackbird.

Blackbird havde faktisk flere hk end Suzukien, men en blændende god aerodynamik gjorde Suzukien noget hurtigere på toppen.

Hayabusa går stadig for at være en af verdens hurtigste motorcykler, mest af alt fordi den officielle dyst om at producere verdens hurtigste motorcykel i begyndelsen af 2000-tallet tog overhånd og fik producenterne til at indgå en gentleman-aftale om ikke at fokusere på topfart. Blandt andet fordi myndighederne rundt om i verdens begyndte at tale om at forbyde de hurtige motorcykler.

I praksis kan en flere motorcykler i dag præstere omkring 300km i timen, hvis man ellers kan finde et stykke vej, hvor trafikken tillader den vanvittige hastighed.

Den hurtigste gademotorcykel i verden er MTT Turbine Superbike Y2K, som med en jet-turbine fra en Bell Jetranger helikopter, som driver baghjulet, og sikrer at motorcyklen har en topfart topfart på 370 km i timen.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik