Persondata politik

Fiat 500 til hele familien

500L har kvaliteter nok til, at Fiat bør kunne bide sig fast i den lille MPV-klasse

 

(Torino) Fiat har længe haft problemer med at slå igennem i den lille MPV-klasse, samtidig med megasuccesen for den lille Fiat 500. Logikken er lige for. Klæd en MPV ud som en 500, og prop et L på bagsmækken. Det har Fiat så gjort.

Den hedder 500 og har 500-stil, men den nye 500L er bygget på samme bund som en Punto, måler 415 cm i længden og placerer sig i midten af klassen mellem konkurrenter som Citroën C3 Picasso og Opel Meriva.

Fronten med to sæt runde lygter og kromstriben med Fiat-logoet understreger slægtskabet med den lille 500, imens de sortlakerede stolper, det kontrastfarvet tag og afrundede baglygter med kromkant leder tankerne i retning af Mini Countryman.

Ægte MPV-funktion
500L lever fuldt ud op til MPV-ernes plads og fleksibilitet. Imponerende rummelig på bagsædet, hvor tre voksne sidder glimrende. Fleksibiliteten er der med et bagsæde, der kan forskydes i længderetning og udvide bagagerummet fra 343 til 400 liter og foldes sammen og vippes op mod forsædernes ryglæn til et stort lastrum.

TV: Fiat 500 banker Lamborghini

Interiøret er et tiltalende miks af funktionalitet, friske former og smarte detaljer. Bortset fra i basis-versionen har instrumentbordet paneler i karrosserimatchende lakering og er udstyret med en touchscreen-skærm, hvor alt fra hifi, telefon, bordcomputer til navigationsanlæg reguleres.

Bænket i førersædet sidder man passende højt og en tynd A-stolpe giver et næsten perfekt 180 graders udsyn, hvilket er en fordel, i den hektiske trafik i Torino, hvor præsentationen foregik.

500L kommer i tre motorvarianter, henholdsvis en 1,4-liter 16V med 95 hk og en 0,9-liter 2-cylindret Twinairmotor med 105 hk og til dieselfolket er der en 85 hk stærk 1,3-liter-motor.

Bizzart med to cylindre
Det føles ærligt talt lidt bizart at sidde i den store 500L og blive sendt af sted med kun to cylindre i motorrummet, men motoren klarer opgaven overbevisende, og 500L er opgivet til at køre 20,8 km/l i snit. 1,4 16V-motoren nøjes med 16,1 km/l og er uden Twinair-motorens drejningsmoment og særegne karakter.

LÆS OGSÅ: Fiat 500 holder hele vejen

Uspændende at køre
Køreegenskaber er hvad de skal være, hverken mere eller mindre. 500L ligger stabilt på vejen, har en fornuftig komfort, et lavt støjniveau og styrer præcist nok, uden at ord som inspirerende eller raffineret ligger lige på tungen. På den måde er 500 et tilbageskridt i forhold til den seneste bil af denne karakter, som Fiat har haft i stalden: Multipla, som var yderst velkørende.

Med priser fra 200.000 kr. ligger Fiat 500L på niveau med Opel Meriva, men er dyrere end en Citroën C3 Picasso, der til gengæld er knap så rummelig. 500L har karakter og kvaliteter nok til, at Fiat endelig kan bide sig fast i den lille MPV-klasse.

Fiat 500L

Motor: R2, 875 cm, 3,8 V Turbo

Effekt: 105 hk ved 5500 o/min.

Moment: 145 Nm ved 2000 o/min.

0-100 km/t: 12,3 sek.

Topfart: 180 km/t.

Forbrug: 20,8 km/l

Pris: 220.000 kr.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik