Spar en formue på klassisk drømmebil

Med nye regler kan du indregistrere replika-biler, der er korrekte kopier af dyre sportsvogne

Ferrari 250 GTO: Ægte: Minimum 150 mio. kr. Replika: 1,5 mio. kr. (+ afgift). (Foto: Cars Online)
Ferrari 250 GTO: Ægte: Minimum 150 mio. kr. Replika: 1,5 mio. kr. (+ afgift). (Foto: Cars Online)

I de klassiske bilkredse både glæder og undrer man sig. Efter en årelang kamp for at få lov til at indregistrere de såkaldte replika-biler i Danmark, er Trafikstyrelsen pludselig vendt på en tallerken og har som ved et trylleslag ændret lovgivningen, så det nu kan lade sig gøre.

– Jeg tror måske vi lod vort gode hjerte løbe af med os, siger kontorchef Leif Lorentzen fra Trafikstyrelsen, mens han klukker over telefonen.

Se også: En Bugatti i Nordsjælland

En replika er for nørder og er en tro kopi af gamle sportsvogne, der i dag sælges for millioner, men hvor der kan pilles et eller to nuller væk på prisen.

Snyd med identiteten
I modsætning til f.eks. England og Sverige, har de hidtil ikke kunnet indregistreres i Danmark. Det er der nu en hel del af dem, der er alligevel.

Dels er ejerne temmelig kreative, når det handler om dokumentationen for, at det er en original, f.eks. ved at fremskaffe registreringspapirer fra andre EU-lande. Dels er efterligningerne efterhånden så gode, at det er de færreste bilinspektører, der kan skelne en kopi af en AC Cobra fra en ægte.

Trafikstyrelsen har i et stykke tid ført tilsyn med synshallerne, og har fundet flere eksempler på den slags. Imidlertid har man vurderet, at replika-bilerne ikke udgør nogen væsentlig risiko for hverken trafiksikkerheden eller miljøet på samme måde som alle andre klassiske biler, der jo naturligt nok heller ikke overholder moderne sikkerheds- og miljøkrav.

Kun nøjagtige efterligninger
I England er der en hel industri, som i bund og grund kan bygge en nøjagtig efterligning af alt fra AC Cobra til Ferrari 250 GTO. Problemet har bare været, at kopierne jo ikke overholder de moderne sikkerheds- og miljøkrav, men det løser man med en såkaldt 'donor-bil'.

Det er en billigere klassisk bil fra samme tid, f.eks. en MGB, hvor man ofte ikke benyttede så meget andet end chassisnummeret, men på den måde kunne man tilbagedatere kopien.

Ifølge de nye regler skal en replika nu overholde de samme tekniske- og sikkerhedsmæssige krav som den bil, der er forbilledet. Det vil sige, bygger du en efterligning af en AC Cobra fra 1967, så skal den overholde de krav der var gældende i 1967.

Samtidig kræves det, at replikaen er tro mod forbilledet i det tekniske og opbygning af motor, gearkasse og undervogn. Samt at karrosseriet skal se ud som dengang, men godt kan være i et andet materiale som glasfiber.

En lille hage er der dog ved projektet, og det gælder afgiften. Hvor afgiften før blev beregnet på donorbilen, der typisk var fra 60'erne, bliver den nu beregnet efter det år replikaen er bygget, f.eks. 2010.

Det betyder, at der skal lægges en hel del flere penge i statskassen. På den anden side er det vel en beskeden pris at betale for at vide, at tingene er i orden.

1 af 3 Ford GT-40: Ægte: Ca. 10 mio. kr. Replika: 380.000 kr. (+ afgift). (Foto: Cars Online)
2 af 3 Porsche RS550 Spyder: Ægte: Ca. 5 mio. kr. Replika: 350.000 kr. (+ afgift). (Foto: Beck)
3 af 3 Ferrari 250 GTO: Ægte: Minimum 150 mio. kr. Replika: 1,5 mio. kr. (+ afgift). (Foto: Cars Online)
kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen