Danskerne gider ikke elbiler

Der er kun få private købere til de elektriske biler

  • 290.000 kroner skal du betale for elbilen Nissan Leaf, og det er der kun 20 danskere, som har haft lyst til i år. (Fabriksfoto)
290.000 kroner skal du betale for elbilen Nissan Leaf, og det er der kun 20 danskere, som har haft lyst til i år. (Fabriksfoto)
1 af 1

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

Danskerne gider ikke elbiler. Det er konklusionen efter et enkelt blik på statistikken over nye biler solgt i Danmark i år. I april blev der for eksempel solgt 12.091 nye biler, men af dem var blot otte elbiler, og på nær en enkelt blev de alle solgt til virksomheder og offentlige institutioner.

Elbilen Nissan Leaf er indtil videre kun solgt i 20 eksemplarer i Danmark. Renault har solgt 225 elbiler, hvoraf 75 er elbils-udgaven af Kangoo og resten er Fluence ZE, der stadig er den eneste, som fungerer sammen med Better Place batteriskiftestationer.

Salgstallene står i skærende kontrast til Better Places ambition om, at Renault Fluence ZE ville blive Danmarks mest solgte bil i 2012 eller 2013, hvilket vil kræve et mirakel på nuværende tidspunkt. VW leverede mere end 1000 eksemplarer af minibilen Up bare i juni i år.

LÆS også:

Se også: Sensation: endelig en billig elbil

Dumpingpris
På trods af at elbiler er fritaget for afgift, er der ingen som vil kalde dem direkte billige. Peugeots elbil iOn, står stadig til en officiel pris på 274.000 kr., hvilket er næsten tre gange så meget som den populære 107 koster. C-zero, der er Citroëns udgave af samme bil, fås dog til 220.000 kr., efter at prisen blev sænket drastisk tidligere i år.

Der er dog ingen, som slår Clever, der leverer de ladestandere, som elbilerne skal bruge. Firmaet har netop har taget navneforandring til Clever, og sidste år købte de et større antal af Peugeot iOn og Citroën C-zero, som en del af et forsøg, hvor folk kunne teste en elbil.

Nu sidder Clever dog tilbage med et større lager af elbiler, og salget går temmelig sløjt, så prisen har fået et ordentligt gok nedad med 100.000 kroner. Derfor tilbyder man en iOn eller en C-zero til 178.000 kroner inklusive opsætning af ladestander, hvilket dog stadig er dobbelt så meget som de populære minibiler.

Om det er nok til at lokke de skeptiske danskere over i en elbil, vil tiden vise.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik