Fremtidens elbil er fra Californien

Sportslig familiebil med rækkevidde og fart skal fange børnefamilierne – først i USA og senere i Danmark

  • Tesla Model S er ikke en elbil, du straks får lyst til at skylle ud i toilettet. Designet er frækt og låner elementer fra både Jaguar og Maserati. Ikke værst, med andre ord. (Fabriksfoto)
« Forrige
Tesla Model S er ikke en elbil, du straks får lyst til at skylle ud i toilettet. Designet er frækt og låner elementer fra både Jaguar og Maserati. Ikke værst, med andre ord. (Fabriksfoto)
1 af 3
Næste »

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

SILICON VALLEY (Ekstra Bladet): Det er Familien Danmark, eller rettere sagt Familien USA, den amerikanske bilfabrik Tesla Motors sigter efter med deres nye, store elbil sats med modelbetegnelsen Tesla S. Ekstra Bladet Biler har som første danske medie har haft mulighed for at prøvekøre den i Silicon Valley.

Det er en stor bil med rigtig megen plads, og den har både rækkevidde og fart. Men ikke begge dele på en gang. Selv om den er forførende i designet som en Jaguar, byder den på dobbelt så meget bagageplads som for eksempel en BMW 5-serie. På bagsæde kan der uden problemer sidde tre fuldvoksne personer, og der er minsandten plads til to ekstra i bagagerummet. Godt nok kun i børnestørrelse, men alligevel.

LÆS OGSÅ: Elgiganten Tesla S

Hemmeligheden er naturligvis, at der er tale om en elbil. Der, hvor du regner med at finde en gurglende V8, finder du ingenting. Det betyder plads til 150 liter bagage under forklappen. Det bageste bagagerum byder på mere plads end en mellemstor stationcar, og lægges bagsædets ryglæn ned, er der 1645 liter at boltre sig på.

Der er tale om en elegant 5-dørs-bil i stil med Audi A5 Sportback, for det signalerer både god stil og aktiv livsstil, som chefdesigner Franz von Holzhausen forklarer uden for Tesla-fabrikken i Fre- mont i Californien.

Her har en håndfuld motorjournalister fået lov at prøvekøre den første produktionsklare udgave af Model S. Det skal dog gå stærkt, for testbilerne skal senere på dagen leveres til de kunder, der valgte at lægge et stort depositum, allerede da bilen var på konceptstadiet. Så vi er kun garanteret 10 minutter bag rattet.

Ligner en Jaguar
Ingen tvivl om, at det er den mest tiltalende elektriske bil, jeg til dato har kørt. Men den ser først og fremmest godt ud.

Udseendet taler faktisk for sig selv, og det er ikke forkert at kalde Tesla Model S for en elektrisk Jaguar. Eller en 5-dørs Maserati Gran Turismo, om man vil. Tesla S ligner ikke som andre elbiler noget, du har lyst til at skylle ud i et stort toilet.

LÆS OGSÅ: Elbil knust af kæmpe VW

Tesla Model S imponerer med en overbevisende kvalitet og finish både ude og inde. Sæder, dørsider og instrumentbord er dækket af det fineste læder. De svungne dørgreb er formet i børste aluminium. De smukke forlygter er en Audi A6 værdige. Og de blanke dørhåndtag, som lydløst skydes ud fra det strømlinede karrosseri ved en let berøring, giver det rette pift af Starship Enterprise.

Sporty familiesedan
Tesla-folkene holder i hvert fald, hvad de lover, når det gælder køreturen. Præcis otte et halvt minut får jeg lov at sidde bag rattet, men får til gengæld også lov til at give den godt med gas and 'feel the explosive acceleration', som ingeniøren ved siden af mig siger.

Den virker lettere at køre i end de faktiske to ton, den vejer. Vægten skyldes ikke mindst den vandkølede batteripakke, der er fordelt fladt i bunden uden pladskrævende kardan i midten. Samtidig skaber det et lavt tyngdepunkt. Det får den store elbil til at ligge fladt i svingene, og det fuldt ud elektriske servostyretøj føles tilpas sportsligt, når det sættes i den mest sportslige af tre indstillinger.

Den aktive luftundervogn (ekstraudstyr) giver desuden en sublim komfort trods 21-tommer-fælge, og selv på det mest mishandlede stykke af testruten er der ikke den mindste knirken, knagen eller raslen at spore i kabinen. Den begrænsede kørsel er ikke nok til at sætte to streger under, hvordan Tesla Model S kører, men byggemæssigt føles den umiddelbart vellykket.

Op til 416 heste
Den er temmelig hurtig. Især med den kraftigste af de fire mulige batteripakker (85 kW/h) og opgraderet med Performance-motor. Så er der 416 hk og 600 Nm, hvilket skyder den fra 0-100 kilometer i timen på omkring 4,5 sekunder.

De to el-motorer trækker naturligvis på baghjulene, og der er både ABS, Traction Control og ESP. Fra 80 til 140 er den uhyggelig hurtig. og på intet tidspunkt giver drivlinen anden lyd fra sig end en meget sagte summen. En elbil skal være fuldstændig lydløs, forklarer ingeniøren ved siden af mig. Han nævner samtidig, at hvis du kan klare dig med en accelerationstid på 6,5 sekunder, kan du nøjes med den mindste batteripakke (40 kW/h) og spare halvdelen af prisen.

Men det kunne otte minutter altså ikke afgøre. Vi er blevet lovet en længere tur, 'når der er kommet styr på produktionen', som de siger. Inden længe skal fabrikken sprøjte biler ud i titusindvis, og de første 10.000 biler er allerede bestilt.

Kunderne er first movers, kendisser og folk med et behov for økologisk omtanke-appeal. Men Teslas ambitioner er at levere elbiler til fremtidens helt almindelige familier, og derfor er det altså ikke uden grund, at Model S kan rumme en mindre børnehave.

Teknisk

Model: Tesla Model S

Motor: El-drevet, baghjulstræk, ét gear (frem og tilbage)

Batteri: 40, 60 eller 85 kW/h

Ydelse: Op til 416 heste og 600 Nm (effekt ved mindste batteripakke ikke opgivet)

0-100 km/t: 4,5-6,5 sek.

Topfart: 175-210 km/t.

Rækkevidde: 210 til 480 km (ved 90 km/t.)

Prisen

Hvad er så prisen for en Jaguar-lignende elbil? Med den mindste batteripakke og laveste udstyrsniveau koster Tesla Model S i USA 49.000 dollar. Det bliver så til 84.900 dollar i dyreste udgave med kraftigste batteripakke, performance-pakke og alt i udstyr. Altså fra 282.000 til godt en halv million kroner.

De danske priser er ikke klar endnu. Men med told og moms ligner det noget omkring 380.000 kroner for den billigste model. Der er jo ikke afgift på en el-bil, så hvis gættet holder, bliver den helt konkurrenceagtig.

Rækkevidde

Med fuld gas kører den ikke langt. Tesla Model S har de samme rækkeviddemæssige begrænsninger som enhver anden elbil. Men det fik vi ikke mulighed for at efterprøve på den korte køretur.

En ingeniør på stedet forsikrede os, at der med den store batteripakke (85 kW/h) officielt er strøm nok 480 kilometer med cirka 90 kilometer i timen.

Holder det stik, må selv den mest fundamentalistiske elbils-hader erkende, at galskaben begynder at give en lille form for mening, selv med en opladningstid på otte timer fra et almindeligt 220 volt-stik.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik