Persondata politik

Paradis for Porsche-freaks

Porsche-museet i hjembyen Stuttgart byder på masser af boxermotorer, Le Mans-biler og design

  • Porsche-museet gemmer både på prototyper, politibiler, legender og alle dem, der aldrig blev til noget, som denne visionære 911 Panamericana. Bagved står en klassisk 911 med ekstra stort bagsæde.
« Forrige
Porsche-museet gemmer både på prototyper, politibiler, legender og alle dem, der aldrig blev til noget, som denne visionære 911 Panamericana. Bagved står en klassisk 911 med ekstra stort bagsæde.
1 af 2
Næste »
 

Går bilferien forbi den sydtyske by Stuttgart, bør man stoppe op og ofre otte euro til indgangsbilletten til det, tyskerne selv kalder for Porsche-templet. Et museum fyldt med Porscher gennem tiderne, der kan få tænderne til at løbe i vand.

Det skyldes ikke mindst den legendariske Porsche 911, som findes i alle mulige afskygninger på Porsche Museum. Fra den allerførste, som egentlig skulle have heddet 901, til den allerseneste model, som til ære for de nysgerrige er skåret over på midten, så man kan se direkte ind til ledninger, computere, stempler og ventiler.

Et eksemplar af alle
Du finder også en imponerende samling af 911 Turbo. Her er simpelt hen ét eksemplar fra alle de store årgange fra den allerførste, puritanske udgave fra 1974 med 260 hestekræfter og porno-brede bagskærme til den nyeste med næsten den dobbelte effekt.

Mere interessant er dog at se nærmere på de forskellige prototyper, som har hjemme på museet. En 911 fra 1970, der med sin forlængede akselafstand og generøse bagsæde står som datidens bud på en Panamera. Den gik dog aldrig i produktion. Det samme gælder den visionære 911 Panamericana ved siden af, men det var nu heller ikke meningen.

Den blev nemlig fremstillet særligt til Ferry Porsche, søn af grundlæggeren Ferdinand, i anledningen af 80-års fødselsdagen i 1989. Sådan fejrede man gerne runde fødselsdage i toppen af Porsche-klanen.

Det største indtryk skabes dog af alle racerbilerne, som har fået masser af plads i det enorme, trendy rum.

Buldrer løs
De buldrer løs, selv om de står helt stille. En af undertegnedes favoritter er den sølvgrå Porsche 911 Carrera RSR, som vandt den allersidste udgave af landevejsløbet Targa Florio i 1973. Men du kan også mærke historiens vingesus (og høre lyden fra en V12), mens du betragter en håndfuld perfekt restaurerede eksemplarer af den brutale Porsche 917. Det var biler, der kørte 400 kilometer i timen på Le Mans i gamle dage.

Racerbiler er der nok af, men man har naturligvis ikke glemt ”fattig-Porscherne”, som onde tunger ville kalde modeller som 924 og 944. Eller hvad siger du til den allerførste konceptversion af den succesfulde Boxster? Porsche Museum har det hele.

Workshop bag glasrude
Hele vejen rundt er der interaktive pulte, hvor du kan lære mere om alt fra design til teknologi, og du akkompagneres af en fortællerstemme, der har masser at sige om Porsche-fabrikken gennem snart syv årtier. Hovedtelefonerne er dog valgfri, men du kan næsten ikke lægge dem, når først du har taget dem på.

For enden af den lange rulletrapper, der efter endt rundtur fører dig ned til gulvplan fra Porsche-paradiset på første sal, kan du overvære fabrikkens egne specialister renovere klassikere i workshoppen på den anden side af glasruden. Her finder du også museumskiosken med modelbiler, tøj og lekture, cafeen samt det udsøgte cafeteria, hvor du kan få stillet sulten efter en appetitvækkende omgang med de mange Porscher. Fra menukortet kan vi anbefale en Boxster Burger.

Porsche Museums stolthed — de perfekt restaurerede Porsche 917-racerbiler, som ligner noget, du kan tage med ud og køre Le Mans med i morgen.

Museumsfakta

Porsche Museum ligger på Porsche Platz i Stuttgart — lige overfor fabrikken, hvor blandt andet 911-modellen produceres (fabriksbesøg er muligt)

Åbningstiderne er tirsdag til søndag fra 9.00 til 18.00. Mandag lukket

Entreen koster otte euro. Børn under 14 år gratis i følgeskab med en voksen

Porsche Museum er et 'rullende museum', da nogle af bilerne ofte lånes ud til historiske events som Mille Miglia og San Remo-rallyet

Der afholdes tema-udstillinger hele året — tjek hjemmesiden på www.porsche.com

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Stine Eskildsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik