Persondata politik

Dyrt at ignorere partikelfilteret - garantien dækker ikke

Det kan være dyrt at ignorere lampen for partikelfilter - et nyt koster nemt 14.000 kr. - og garantien dækker ikke

  • Når partikelfilteret stopper til eller bilen begynder at sode mere end den plejer, skal du skynde dig ud på motorvejen og give den gas
« Forrige
Når partikelfilteret stopper til eller bilen begynder at sode mere end den plejer, skal du skynde dig ud på motorvejen og give den gas
1 af 2
Næste »
 

En dieselmotor soder. Det problem har ingen producent kunnet ikke kunnet løse, og derfor opsamler man sodpartiklerne i et filter, så vi ikke skal indånde dem. Filtret brænder partiklerne af, når bilen kører på motorvej eller landevej ved konstant fart og optimal driftstemperatur.

På personbiler bør filtret holde sig selv rent de første par 100.000 km.

Det sker dog ikke, hvis kørselsmønsteret ikke er optimalt.

Det vil sige megen bykørsel, køkørsel eller bare korte ture, hvor bilen ikke bliver ordentligt varm.

Har du måttet skifte filteret eller oplevet andre problemer med tilsodning? skriv til berner@eb.dk

Race på motorvej
Hvis du ofte kører lange ture med høj og konstant hastighed, vil bilen formentlig kunne brænde partiklerne af her. Men gør du ikke det, beder bilen om regenerering, og partikellampen lyser advarende. Det vil sige, at motoren hæver temperaturen i forbrændingen ved at skyde mere dieselolie ind. Det mærkes tydeligt på motorgangen, der bliver grovere, og trækkraften bliver ringere.

Hvis lampen lyser, bør du læse i instruktionsbogen, men som regel er kuren en god lang tur ved høj hastighed i et lavere gear end normalt, så motoren løber omkring 3000 o/min.

LÆS OGSÅ: Hvorfor skal jeg bevise, at min bil har filter?

Hvis du kører 20-30 km, bør det rense filtret, men du skal gøre det med det samme, ellers risikerer du at filtret stopper og bliver ødelagt.

Desuden opbygges der mere sod i motoren, og du risikerer, at turboens levetid forkortes.

Så det bedste råd er: Lyser lampen, så kør en lang tur. Det er for dyrt at lade være.

Hvis det ikke hjælper, kan værkstedet køre en mere heftig kur på bilen – det kaldes manuel regenerering. Hvis filtret står af på grund af forkert kørselsmønster, og du har undladt at regenerere, er filtret ikke dækket af garantien.

Bil nyheder 11. jun 2012 Se også: Aircondition en ren pengesluger

Prisen varierer

Hvis partikelfilteret ryger, er der stor forskel på, hvor meget et nyt koster. Men selv det billigste vil med montering være et beløb, de fleste vil kunne mærke.

VW Passat 2,0 TDI 140 2006: 14.730 kr.

Peugeot 207 1,6 HDI S16 2006: 5.450 kr.

BMW 320d 2005: 10.925 kr.

Priserne er eksklusive montering.

9.000 kroner i reparation
Jess Nicolaisen havde en Opel Zafira, hvor problemerne med partikelfilteret begyndte efter blot 4.000 km, og måtte skiftes ved omkring 100.000 km. En operation til 9.000 kroner for et renset genbrugsfilter, som så kørte 20.000 km før problemet dukkede op igen.

- Først mente værkstedet at mit kørselsmønster var forkert, at jeg kørte for korte ture og for lave omdrejninger.

Værkstedet anbefalede Jess, at han jævnligt holdt motoren på 3.000 omdrejninger i minuttet, hvilket ville betyde, at han skulle køre over 170 km/t i sjette gear.

Jess har dog ikke oplevet problemer af samme karakter på sin Opel Insignia fra 2010, som i dag har trillet 78.000 km,

/berner

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik