Staten taber stort på bilsalg

Marts og april måned gad vi ikke købe biler - det kostede statskassen en halv milliard

  • Regeringsindgrebet mod leasingbiler og demobiler har betydet, at danskerne i 2012 i langt højere grad end tidligere køber de små biler, hvor registreringsafgiften ofte er helt nede på 105 procent. Det koster på indtægterne i statskassen
Regeringsindgrebet mod leasingbiler og demobiler har betydet, at danskerne i 2012 i langt højere grad end tidligere køber de små biler, hvor registreringsafgiften ofte er helt nede på 105 procent. Det koster på indtægterne i statskassen
1 af 1

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

Forårets regeringsindgreb mod leasing-biler og demobiler har betydet færre indtægter til staten.

I marts-april faldt bilsalget med 6.287 biler i forhold til samme periode sidste år svarende til et fald i bilsalget på 21 procent.

Dette fald har direkte udløst at SKAT i marts og april har tabt næsten en halv milliard kroner i forhold til samme periode sidste år - eller helt nøjagtig 481 millioner færre danske kroner.

Det store fald i antallet af indregistreringer, er leasingindgrebets skyld, mener sammenslutningen af De Danske Bilimportører.

- Markedet er fortsat stærkt præget af leasingindgrebet, og det var alene en markant stigning i de private forbrugeres køb af små biler, der sikrede fremgangen, skriver de Danske Bilimportører i en pressemeddelse i dag.

Drastisk fald
- Markedet har ændret sig markant i forhold til sidste år. Vi ser, at salget til virksomhederne falder drastisk, og det er en klar konsekvens af leasingindgrebet og den usikkerhed, der er i markedet omkring fortolkningen af de nye regler.

At det i høj grad er de private der dominerer markedet ses også på størrelsen af de solgte biler. De mindste biler udgjorde således hele 58 procent af det samlede personbilssalg mod kun 44 procent i maj sidste år.

LÆS OGSÅ:

Se også: Ny finte: Spar penge på at lease brugt bil

Penge til offentlig trafik
Den oprindelige intention med indgrebet, som blev lanceret af skatteminister Thor Møger Pedersen og blev støttet af SF og Enhedslisten, blev sat i værk for at "lukke det fordelagtige skattehul, der var i forbindelse med at lease en bil frem for at købe den".

Lovforslaget skulle ifølge kunne hente en milliard kroner til udbygning af den offentlige trafik i 2013.

Forslaget blev kritiseret af blandt andre Venstres Torsten Schack Pedersen, som var stærkt kritisk over for effekten af regeringens lovindgreb og især den lovede fortjeneste, der efter planen skal sikre de indtægter, som den forliste betalingsring skulle have skaffet i første omgang.

Bilisterne er stadig statens største indtægtskilde på afgiftsiden: i 2011 hentede statskassen 33,5 mia. kroner hjem fra registreringsafgifter, ansvarsforsikringer, vægtafgifter, vejafgift og benzinafgifter, hvoraf registreringsafgiften er klart den største post med 13,7 mia. kroner.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Simon T. Schultz Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik