Persondata politik

Nye Porsche 911 - Greenpeace's nye darling

Den nye Porsche 911 er bedre end nogensinde før og så sparsommelig, at end ikke Greenpeace kan have noget imod den

  • Profilen alle kender, for sådan har Porsche 911 – stort set – set ud i 48 år. Men den seneste variant er ny fra yderst til inderst. (Foto: Porsche)
« Forrige
Profilen alle kender, for sådan har Porsche 911 – stort set – set ud i 48 år. Men den seneste variant er ny fra yderst til inderst. (Foto: Porsche)
1 af 3
Næste »
 

Den nye Porsche 911? Den har du sikkert hørt før, og du kommer nok til at høre den igen. Det er 48 år siden, den første kørte af samlebåndet, og der er vist ingen, som helt har styr på, hvor mange forskellige udgaver Porsche har fremstillet efterhånden. Nu er det så blevet tid til at starte helt forfra med en Porsche, der er helt ny fra yderst til inderst – og alligevel helt som vi kender den.

Du sætter dig ind, indstiller sædet og rattet, og det føles, som om du aldrig har siddet andre steder. Den passer perfekt, med andre ord. Motoren sidder stadig ude i rumpetten, har seks cylindre og starter med den raspende lyd, som 911-fans elsker. Du er ikke i tvivl om at det er en sportsvogn du sidder i, for den smyger sig omkring dig, som var den lavet af latex. Men den er nem at overskue, når du kigger ud over de smukt kurvede forskærme. Der er masser af plads, og du får stadig de små bagsæder, hvor mindre børn sidder fortrinligt, og en voksen da også får plads i en snæver vending.

Fikst friløb
Den nye 911 fås med enten dobbeltkoblingsgearkassen PDK, hvor du skifter gear via greb på rattet, eller verdens første 7-trins manuelle gearkasse. Og bare rolig, sidstnævnte er en hel del mindre indviklet, end du lige skulle tro. Faktisk kan du slet ikke skifte til syvende gear, medmindre du allerede er i femte eller sjette. Faktisk er syvende gear et decideret overgear, som kun skal bruges, når du runder 120 km/t. Det ændrer ikke på, at Porsche 911 er verdens nemmeste sportsvogn at køre.

Faktisk er den helt utrolig komfortabel nu, hvilket skyldes et genialt lille trick. Undervognens krængningsstabilisatorer kan kobles fra, når der ikke er brug for dem, f.eks. når du kører ligeud, hvor den bliver komfortabel som en Passat.

LÆS OGSÅ: Kia er klar til at banke Porsche

En anden finesse er en friløbs-funktion. Slip speederen på motorvejen, og gearkassen skilles fra motoren ved hjælp af et elektronisk system. Så glider du af sted stort set lydløst, mens motoren går i tomgang med 600 o/min. Det hjælper til at spare på de dyre dråber. Med PDK er den mindste 911 Carrera faktisk opgivet til et gennemsnitligt forbrug på 12,2 km/l og en CO2-udledning på under 200 g/km. Det er meget godt klaret for en sportsvogn, der runder 0-100 km/t. på under fem sekunder.

Et skuldertræk
Men det er jo sport og ikke komfort, du vil have i en 911, naturligvis. Løsningen findes på midterkonsollen, hvor du kan vælge mellem Sport og Sport Plus, der får både motoren og styretøjet til at blive en hel del mere skarpt. Faktisk virker systemet så godt, at hvis du har valgt versionen med PDK, behøver du hverken bekymre dig om at geare op eller ned – det er, som om den ved, hvad du vil, før du selv er helt klar over det, så det er bare at dreje på rattet og træde på speederen, som man siger.

LÆS OGSÅ: 6,6 mio. kroner for en oldgammel Porsche

Det er blevet sagt om Porsche 911, at hvis du skal køre den hurtigt, er det lidt som at kaste en hammer med skæftet forrest. Du oplevede det, når du løftede speederen halvvejs gennem svinget, og pludselig holdt den modsatte vej af den du kom. Det er der ingen spor af i dag. Faktisk er det ligegyldigt, hvad du gør ved den. Selv når du prøver alt det, du ikke skal gøre, så trækker den bare på skuldrene og fortsætter som om intet var hændt.

Lettere og hurtigere
Lige til at begynde med kan du vælge mellem Carrera og Carrera S, med henholdsvis 350 og 400 hk. Den hurtigste Carrera S skærer yderligere nogle tiendedele af 0-100-tiden så den kommer ned på 4,1 sekund med PDK og den sportspakke, du kan få som ekstraudstyr – mens topfarten lige ryger over 300 km/t. – og her er vi altså i den næstmindste model.

Vi har sagt det før, og vi kommer uden tvivl til at sige det igen, men den nye Porsche 911 er bedre end nogensinde før. Men ikke kun det. I en verden, hvor vi snakker downsizing, CO2 og lavt forbrug, er Porsches udødelige 911 pludselig mere relevant end nogensinde før. I den mindste 911 Carrera er motoren faktisk krympet fra 3,6 til 3,4 liter – selv om de stadig lokker flere hestekræfter ud af den end før. Fordi den er blevet lettere, er den både hurtigere og mere økonomisk. Hvad kan Greenpeace egentlig forlange mere af en sportsvogn i år 2012?

Porsche 911 Carrera i tal

Motor: B6, 3436 ccm, 24v

Effekt: 350 hk

Moment: 390 Nm

0-100 km/t.: 4,6 sek.

Topfart: 287 km/t.

CO2: 194 g/km

Forbrug: 12,2 km/l

Pris: 1.859.834 kr.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik