Persondata politik
Bil nyheder

Folkevogn undskylder

Den danske VW-importør beklager problemerne med 1,4-motorerne

  • VW-importøren har ifølge dem selv i flere omgange udsendt service-bulletiner til forhandlerne omkring de defekte 1,4 TSI motorer, som findes i en lang række af VW-koncernens biler. F.eks. VW Touran. Men forhandlerne er ikke altid opmærksomme på servicebulletinerne, og det går ud over kunderne, som bliver præsenteret for skyhøje regninger, når motoren bryder sammen.
VW-importøren har ifølge dem selv i flere omgange udsendt service-bulletiner til forhandlerne omkring de defekte 1,4 TSI motorer, som findes i en lang række af VW-koncernens biler. F.eks. VW Touran. Men forhandlerne er ikke altid opmærksomme på servicebulletinerne, og det går ud over kunderne, som bliver præsenteret for skyhøje regninger, når motoren bryder sammen.
1 af 1
 

Meget tyder på at en række danske VW-forhandlere ikke tjekker mailboksen. Flere læsere kan fortælle os, at forhandlerne ikke kender til den kulance, som VW giver på firmaets 1,4 TSI-motorer, som har problemer med knastkæden. Problemer som i visse tilfælde kan udløse enorme regninger på op mod 50.000 kr.

VW-importøren har ifølge dem selv i flere omgange udsendt service-bulletiner til forhandlerne omkring de defekte 1,4 TSI motorer - og senest i maj måned fortæller Søs Righolt Ilum, som er kommunikationschef hos VW i Danmark.

- Jeg ved ikke hvor i organisationen fejlen ligger. evt. hos en eller flere servicerådgivere, der ikke har været opdaterede på vores kulancepolitik på området, eller anden menneskelig fejl. Det vil vi selvfølgelig rette op på, så alle i organisationen kender politikken på området fremadrettet, siger Søs Righolt Ilum.

3 år og 100.000 km.
Hun er klar over at de for den enkelte kan have en voldsom indflydelse på økonomien, hvis motoren bryder sammen og man bliver præsenteret for en regning i størrelsesordnen 20.000-50.000 kr. og vil gerne sende følgende besked videre til VW-ejerne.

- Hvis de pågældende kunder er blevet præsenteret for en regning i forbindelse med reparation af netop dette problem og er bilen under 3 år gammel (og har kørt under 100.000 km), er der sket en fejl fra vores side. Det beklager vi naturligvis meget.

Spørgsmålet er så hvor kulante VW er. Det giver Søs Righolt svar på her:

- Du kan få kulance helt tilbage til 2007, men vi er nødt til at vurdere fra sag til sag. Det eneste vi kan sige er at vi dækker 100 procent, når bilen er under 3 tre år og 100.000 km.

Vi undskylder meget ...
Og et er sikkert fortsætter Søs Righolt Ilum: Volkswagen dækker den pågældende fejl, som du korrekt skrev i den første artikel om sagen. I de sager du omtaler, er vi selvfølgelig nødt til at kende hele historikken for at kunne fastslå hvor fejlen opstår. Ligger fejlen hos os, undskylder vi meget og tager selvfølgelig de pågældende sager op igen. Vi har kundetilfredsheden allerøverst på dagsordnen - også i sager som denne.

Søs Righolt Ilum opfordrer desuden de kunder som har problemet til at henvende sig direkte til kundeservice på mailadresse kundeservice@smc.dk.

Her til morgen har vi her på Ekstra Bladet desuden fået en tilsvarende tilkendegivelse fra Seat-importøren. Hos Skoda fortæller pressechef Peter Lorenzen at ingen Skodaer med 1,4 TSI-motor er omfattet af problemerne.

- Vi kender simpelthen ikke problemerne. Sædvanligvis er vi ekstremt kulante, men vi har simpelthen ikke haft kundehenvendelser om det. Men det kan være det kommer, siger Peter Lorenzen fra Skoda.



LÆS også:

Bil nyheder 10. jun 2012 Se også: TV: Store problemer med VW-koncernens motorer

LÆS også:

Se også: Problemer med VW-motorer

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik