Gulvmåtter giver rust

Vintervåde gulvmåtter kan give rust i bunden og dårlig lugt i kabinen. Vi har samlet et par tips til tørre måtter

Som regel kører varmeapparatet for fuldt drøn i den kolde vinter. Varmen får fugten i måtterne til at fordampe og giver fugt på ruderne. Løb ruderne over med sulfo og tør efter med en tør klud – det hjælper på duggen. Det bedste er dog helt at undgå fugtige gulvmåtter. (Foto: Klavs Bo Christensen)
Som regel kører varmeapparatet for fuldt drøn i den kolde vinter. Varmen får fugten i måtterne til at fordampe og giver fugt på ruderne. Løb ruderne over med sulfo og tør efter med en tør klud – det hjælper på duggen. Det bedste er dog helt at undgå fugtige gulvmåtter. (Foto: Klavs Bo Christensen)

Temperaturen er igen kravlet over frysepunktet, og mens sneen smelter, fyldes gaderne med sjap og sjask. Et fænomen, som har uheldige konsekvenser for bilejeren.

Og det er ikke kun snavsede gulvmåtter, der er på spil, hvis man spørger Per Christensen, som er teknisk konsulent hos FDM:

– Sandsynligheden for at bilen ruster i bunden bliver større, når gulvmåtterne er plaskvåde, for det tager en krig, inden de tørrer igen.

I en ældre bil betyder de fugtige måtter også lugtgener – især, hvis den altid står med hermetisk lukkede ruder.

Ruderne dugger
Og så er der hele problematikken omkring et vanvittigt irriterende vinterfænomen:

– Når gulvmåtterne er fugtige, og du tænder for varmen, så fordamper væsken og sætter sig som dug indvendigt på ruderne, forklarer Per Christensen.

LÆS OGSÅ: SÅDAN SLIPPER DU FOR RUST I BILEN

Men hvordan undgår du så disse problemer?

Et enkelt råd, som mange passagerer glemmer, er, at banke skoene af, inden man sætter sig ind i bilen.

Men som i andre af livets forhold, involverer den bedste form for prævention gummi – her gummimåtter, som tillader sjappen at blive til vand i bunden af bilen.

– Derefter kan du bare tage måtten ud og hælde væsken fra som med en bakke, siger Per Christensen.

Især på de pladser, du bruger meget, er det en god ide at investere i gummimåtterne.

Rul ruderne ned
Har du en carport, eller bor du et fredeligt sted, så lad bilens vinduer stå lidt på klem. Det giver luftcirkulation i kabinen, og er med til at tørre bunden, selv når bilen holder stille, lyder rådet fra den tekniske konsulent.

– Mange tror, at der kommer meget vand ind, hvis man efterlader en lille sprække. Men det gør der ikke, og det er bedre, at der kommer lidt cirkulation.

Holder bilen i garage, kan du bare lukke vinduerne helt op på vid gab.

Problemer med dug på ruderne, kan også klares med et godt, gammelt råd: Vask ruderne med almindeligt opvaskemiddel (sulfo) på en klud og tør efter med en tør klud.

– Det gør, at duggen har svært ved at binde sig til ruderne, og har i hvert fald virket udmærket på mit motorcykelvisir, siger Per Christensen og tilføjer, at det naturligvis er bedre at fjerne årsagen til duggen – altså, fugten i bunden.

1 af 4 Som regel kører varmeapparatet for fuldt drøn i den kolde vinter. Varmen får fugten i måtterne til at fordampe og giver fugt på ruderne. Løb ruderne over med sulfo og tør efter med en tør klud – det hjælper på duggen. Det bedste er dog helt at undgå fugtige gulvmåtter. (Foto: Klavs Bo Christensen)
2 af 4 Vil du undgå ildelugtende gulvmåtter, dug på ruderne og faren for rust i bunden af bilen, så erstat bilens almindelige måtter med en gummimåtte ved alle fire siddepladser – og tøm dem en gang imellem. Måtterne er venligst udlånt af BilXperten, København. (Foto: Klavs Bo Christensen)
3 af 4 Har du en bil med klimaanlæg eller aircondition, så tænd for det. Også selv om det skal varme. Anlægget sørger, for at den luft, der strømmer ind i kabinen, er knastør, selvom luftfugtigheden er høj udenfor. (Foto: Klavs Bo Christensen)
4 af 4 Måtter som disse suger væske til sig, når sjap og sne slæbes ind i vintermånederne. De er ekstremt lang tid om at tørre, fordi der er så dårlig luftcirkulation i bilen, når den holder stille. (Foto: Klavs Bo Christensen)
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i biler
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
EKSTRA anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:David Attardo
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen