Persondata politik

Sådan slipper du for rust i bilen

Frygter du, at bilen ruster i løbet af vinteren, så se her, hvad du kan gøre for at komme rusten i forkøbet

« Forrige
1 af 4
Næste »
 

Vinteren står for døren, og snart ruller saltvognen ud på vejene. Ønsker du at undgå rust på bilen, er det derfor en god ide at rustbeskytte den, inden der bliver saltet på vejene.

– Vi har sjovt nok højsæson her op til vinteren. Det har nok noget at gøre med at folk ser fugten på ruderne og saltvognen komme til, siger Mogens Vestergaard Hansen, som er teknisk chef hos rustbeskyttelsesfirmaet Dinitrol.

Tidligere var det bedst at rustbeskytte bilen om sommeren, hvor bilen kunne tørre helt op inden behandlingen, men nu kan du i princippet rustbeskytte den hele året rundt:

– De moderne rustbeskyttelsescentres tørreanlæg tørrer bilen fuldt op. Så om man vælger at beskytte den i februar eller juni, har ikke den store betydning, lyder det fra Mogens Vestergaard Hansen.

Men har du købt en ny bil, kan det godt betale sig at starte rustbeskyttelsen med det samme, hvis du vil have et godt resultat, for rusten begynder at arbejde, allerede når bilen ruller ud fra forhandleren.

Vask bilen jævnligt
Der er dog også simple ting, du selv kan gøre for at undgå rust.

– Det bedste er at vaske sin bil selv, for det er den eneste måde at lære den at kende på, siger Jan Helbo fra Teknologisk Institut.

– Især omkring lygter, spejle og samlinger, hvor støv og småsten kan sætte sig, er det vigtigt at få vasket bilen, for det er her, rusten opstår, siger Tom Nielsen, som er salgschef hos Pava rustbehandling.

Det er dog vigtigt at undgå vaskehallens højtryksdyser, når bilen netop har fået rustbeskyttelse af undervognen.

– Der sker det, at produktet bliver slået i stykker. Der kommer simpelthen striber i rustbeskyttelsen, siger Jan Helbo fra Teknologisk Institut.

Åben carport bedst
Og hvis du tror, at du gør bilen en tjeneste ved at parkere den i en lukket garage, så tager du fejl:

– Hvis man sætter sin bil i en dejlig varm og lukket garage, hvor salt og sjap står og drypper ned, så sker der konstant en afdampning. Og derfor er det vigtigt, at garagen er ventileret, siger Jan Helbo fra Teknologisk Institut.

Endnu bedre er det at stille bilen i en åben carport, hvor der er konstant gennemtræk.

Priserne på rustbeskyttelse svinger hos de forskellige centre, men regn med omkring 3.500 kroner for den første behandling af en mellemklassebil.

Er du i tvivl om, hvorvidt rustbeskyttelsen er udført ordentligt, kan du få Teknologisk Institut til at udføre en stikprøvekontrol på bilen, forklarer Jan Helbo:

– Når du får en faktura på din rustbehandIing, har den i dag en henvisning til en hjemmeside, hvor du kan melde dig til en stikprøvekontrol uafhængigt af centret.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik