Se hvilke bil-farver der er farligst i trafikken

En sort bil har op til 50 procent større risiko for at blive indblandet i et uheld end den hvide bil. Røde, brune og blå biler er næsten lige så farlige som sorte biler.

Grå og sort er populære farver, fordi de ser godt ud, men de er markant sværere at få øje på i trafikken end hvide eller gule biler. Foto: Thomas Wilmann
Grå og sort er populære farver, fordi de ser godt ud, men de er markant sværere at få øje på i trafikken end hvide eller gule biler. Foto: Thomas Wilmann

I svenske Jämtland diskuterer man livligt den nye farve, som det lokale busselskab har valgt at bemale sine busser i.

Fremover skal busserne være sorte, og det huer ikke buspassagerne, som til Sydsvenskan siger, at de har svært ved at få øje på bussen. Ud over at være svær at få øje på fra busstoppestedet, er de også sværere at få øje på for de øvrige trafikanter.

NTF, som er en svensk pendant til Rådet for Sikker Trafik og det svenske politi er skeptiske over for de sorte busser, og deres bekymring underbygges blandt andet af en australsk undersøgelse fra Monash University i Melbourne, Australien.

På Monash University studerede man 850.000 ulykker henover 17 år, og kom frem til, at hvid var nemmest at opdage i trafikken og dermed den sikreste farve.

Sort var farligst.

LÆS: Sølv er mest populær

Risikoen for at blive involveret i et uheld er 12 procent størrre i en sort i forhold til en hvid bil. I tusmørke stiger tallet til 47 procent ifølge den australske undersøgelse.

Metallic er svært at se
Brune, blå og røde biler er næsten lige så farlige som sorte biler. Selv sølvgrå biler, den mest populære farve i Danmark, er farligere end hvide biler.

Metallic-farverne er sværere at få øje på, fordi kontrasterne, forskellene i lysreflektion, i metalfarverne er dårligere end i biler i rene nuancer. En sølvmetallic bil kommer til at se grå ud på afstand.

Da de svenske Televerket i sin tid lakerede alle sine servicevogne i grå, opdagede man at bilerne kørte galt eller fik parkeringsskader. Herefter lakerede man alle bilerne om til orange og fik med det samme færre uheld.

Bestyrelsesformanden i Länstrafiken Nils Harvard er ifølge Sydsvenskan tilfreds med farven, og mener at kørelyset gør at busserne ses fint alligevel.

Generelt er klare, lyse farver sikrere, specielt gul, siger Sven-Olof Lundkvist, forsker på det svenske Väg- och transportforskingsinstituttet, VTI. Men hvid er efter hans mening ikke den bedste farve.

- Egentlig findes der ikke så meget viden på området. Men man kan alligevel konstatere at for at få god synlighed, skal man dels have høj luminanskontrast (lys bil mod mørk baggrund), dels farvekontrast (eksempelvis rød mod gul). Baggrunden er afhængig af årstiden, men oftest har en lys bil som ikke er hvid god synlighed - måske en lysegul.

1 af 3 Grå og sort er populære farver, fordi de ser godt ud, men de er markant sværere at få øje på i trafikken end hvide eller gule biler. Foto: Thomas Wilmann
2 af 3 I svenske Jämtland diskuterer man livligt den nye farve, som det lokale busselskab har valgt at bemale sine busser i. Fremover skal busserne være sorte på fronten, og det huer ikke buspassagerne har svært ved at få øje på bussen, når den ankommer.
3 af 3 Røde biler bliver normalt anset som nemme at få øje på, men det er en ren illusion, viser en australsk undersøgelse.
kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
EKSTRA anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen