Hvilke biler kan chiptunes

Langt de fleste biler kan chiptunes, men en del japanske biler er vanskelige. Det gælder f.eks. en lang række Toyota og Nissan-modeller.

  • Japanske biler kan være svære at tune, fordi softwaren er meget godt beskyttet. En dygtig tuner kan dog godt knække koden
Japanske biler kan være svære at tune, fordi softwaren er meget godt beskyttet. En dygtig tuner kan dog godt knække koden

Stort set alle europæiske biler kan chiptunes.

Motoren skal desuden have et uudnyttet potentiale. Turbomotorer kan næsten altid tunes, dvs. alle nyere dieselmotorer.

En lille 1.6 benzin-motor uden turbo, som der allerede er klemt 120 heste ud af, er derimod næsten umulig at tune uden samtidig at ændre på mekanikken – og det er dyrt.

Stort udbytte
En stor amerikansk V8’er på 4 liter med 200 hk er derimod nem at få flere heste ud af.

Både gamle og nye biler kan ’chiptunes’, så længe motoren er elektronisk styret.

Her er eksempler på disse biler, hvor du får meget ud af tuning:

VW Passat 2.0 TDI. Bilen har 140 hk som standard og får 170, når den bliver tunet hos J.R. Autoteknik i Slangerup.

Et andet godt eksempel er BMW 116d, som får 150 i stedet for 115 hk.

Ingen forbedring
Her hjælper chiptuning til gengæld ikke:

Stort set alle biler uden turbo. En VW Golf 1.6 FSI er således ikke værd at spilde penge på.

Det samme gælder i øvrigt VW Passat 2.0 TDI med 170 hk. Her er turbomotoren allerede toptunet fra fabrikken, så der er næsten intet at hente.

Du skal samtidig være opmærksom på at mange bilproducenter i vidt omfang forsøger at forhindre "hacking" af motorstyringen. Det kræver en meget dygtig og erfaren tuner at bryde ind i softwaren og ændre den uden at det ødelægger motorstyringen.

Læs vores chip-tunings-tema her

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør lige nu:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
Udgiver:JP/Politikens Hus A/S
Alt på ekstrabladet.dk