Test af Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFLEX

Ecoflex-udgaven af Opels Insignia er et sandt lokomotiv på motorvejen. Men høje bagsædepassagerer må bøje nakken

  • Ved motorvejshastighed går Insignia nærmest i tomgang på grund af det højere sjette gear i ecoFLEX-versionen.
Ved motorvejshastighed går Insignia nærmest i tomgang på grund af det højere sjette gear i ecoFLEX-versionen.
1/7
Næste »

Ændret gearing og en ny plade under bunden, som mindsker vindmodstanden, er med til at presse to kilometer mere ud af hver liter diesel i ecoFLEX-udgaven af Opel Insignia. Dermed når den 160 hestes diesel helt op på 19,2 km/l. Og der er generelt kun få ’ridser i lakken’ på årets bil 2009.

Karosseri og plads:
Vellykket førerplads, men den flotte coupé-form går ud over hovedhøjden på bagsædet. De store c-stolper betyder også dårligt udsyn bagtil – parkeringføler anbefales. Stort bagagerum på 530 liter.

Motor/gearing:
Den 160 hestes diesel leverer sine kræfter på en meget behagelig og jævn måde. Med 350 nm drejningsmoment er der masser af bundtræk. I ecoFLEX-versionen er sjette gear højere end normalt. Det gør den komfortabel på motorvejen. Gearskiftet er lækkert og præcist.

Køreegenskaber/komfort:
Mindre bump i vejen kan mærkes, men generelt har Insignia en god balance mellem sport og komfort. Den ligger meget stabilt ved høje hastigheder.

Sikkerhed/miljø:
Seks airbags, aktive hovedstøtter og fem stjerner fra EuroNCAP gør Insignia til en meget sikker bil. EcoFLEX byder også på lavt forbrug og CO2-udledning.

Udstyr/værdi for pengene:
Med bl.a. fartpilot, klimaanlæg og alufælge, vil de fleste kunne nøjes med Edition-versionen frem for den 27.175 kroner dyrere Cosmo-version.

Garantier:
12 års garanti mod gennemtæring, to års garanti på hele bilen, der er gratis vejhjælp i bilens første år.

Hvad koster Opel Insignia ecoFLEX og dens nærmeste konkurrent, når den er udstyret med fem døre, parkeringssensor og metallak:

Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFLEX, 160 hk: 424.975 kr.

Ford Mondeo 2,0 TDCI ECOnetic, 115 hk: 385.100 kr.

Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFLEX, Edition, 5 døre

Motor: 2,0 liter diesel og 160 hk.

Topfart: 221 km/t, 0-100 km/t på 9,5 sekunder.

Forbrug: Blandet kørsel: 19,2 km/l

Udstyr: Fjernbetjent centrallås, klimaanlæg, fartpilot, læderrat og gearknop

Grundpris: 410.475 kroner

Plusser: Brændstoføkonomi, køreegenskaber

Minusser: udsyn, hovedhøjde bag

Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
Ledende digital redaktør:Anders Refnov
EKSTRA-redaktør:Lisbeth Langwadt
Nyhedsredaktør lige nu:Kim Vangkilde
Udgiver:JP/Politikens Hus A/S
Alt på ekstrabladet.dk