Politiet sadler om til diesel - og Mercedes!

En stor del af politiets patruljevogne skal nu køre på diesel og bliver alle stationcars. Mercedes C-klasse skal supplere VW Passat

  • Mercedes C-220 CDI stationcar bliver snart også kendt i trafikken som patruljevogn. (Foto: Mercedes)
« Forrige
Mercedes C-220 CDI stationcar bliver snart også kendt i trafikken som patruljevogn. (Foto: Mercedes)
1 af 3
Næste »

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

En diskret dieseltikken vil snart gå i spænd med lyden fra politisirenen. I det nye år bliver en stor del af politiets patruljevogne nemlig dieselbiler. Samtidig ryger den klassiske sedan helt ud til fordel for mere praktiske stationcars, mens Mercedes C-klasse nu også holder sit indtog som patruljevogn.

Sådan lyder meldingen, efter at politiet har lavet en ny aftale om køretøjer for de næste fire år. Her fortsætter også VW Passat, som de sidste par år helt har fortrængt Ford Mondeo som den danske nationale politibil.

Mens Passaten kommer som 2,0 TDI med 170 dieselheste og automatgear, er Mercedesen en 220 CDI med 170 dieselheste og manuelt gear. Der er flere årsager til, at politiet nu skifter til diesel.

– En dieselmotor kan det samme som en benzinmotor, og så er der rigtig god totaløkonomi i at køre diesel, siger politiinspektør Michael Engell Olsen, centerchef for flåde og materielstyring.

LÆS OGSÅ: Skoda: Vi har den hurtigste politibil

Således klarer Passat 1,8 TSI med 160 hk, der har været en udbredt politibil, officielt 14,5 km/l i gennemsnit, mens Passat 2,0 TDI med 170 hk og DSG-automatgear kører 19,2 km/l. C-klassen ligger på 19,3 km/l.

Politiets motorvejsflagskib, Skoda Superb V6 3,6 med 260 hk, glider nu ud. Super-superben blev ellers indkøbt for at følge trit med stadig stærkere biler, hvor det især gælder om at have skarpe mellemaccelerationer. Med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 9,9 km/l, der slubrer løs ved accelerationer, er Superb dog også en dyr dreng. De to nye dieselbiler kan med deres råstærke moment på 350 Nm i Passaten og 400 Nm i Mercedesen dog også være med her.

Skærmbillede 2012-08-17 kl. 09.42.10Bil nyheder17. aug 2012Se også: Verdens smalleste politibil

Driften tæller
Mercedes C-klasse er imidlertid en af sin klasses mindste biler, hvor pladsen på bagsædet ikke er overvældende.

Michael Engell Olsen ser dog ikke pladsforholdene her som noget problem.

– Vurderingen går på, at der kan sidde en politimand og en anholdt på bagsædet. I bund og grund behøver vi ikke så meget plads her. Det vigtigste er, at vi kan få folk ind og ud ad bagdøren, uden der sker skader, siger han.

Mercedes har været et kostbart mærke, men importøren har sænket priserne mærkbart herhjemme. Det mærkes især hos firmabilisterne, der kan erhvervslease den lidt aldrende Mercedes C-klasse til stort set samme pris som en VW Passat.

Den prisstruktur har også slået igennem i politiets valg, hvor bilerne vælges ud fra en arbejdspladsvurdering, køreegenskaber og som noget nyt: den samlede totaløkonomi. Det har åbnet for biler som Mercedes, der måske er lidt dyrere i indkøb, men ifølge politiets beregninger samlet set er den billigste løsning.

Der er et klart sigte med flere stationcars. Betjentene skal i dag nemlig have så meget udstyr med, at en almindelig sedan er for lille. Det gælder blandt andet grej til afspærringer på motorveje, flashblink, skudsikre veste og hjelme.

BMW-motorcykler
Med den nye aftale er BMW-motorcyklerne også tilbage. Aftalen omfatter BMW K1600 GT og Yamaha 1300 AP, mens Honda ryger ud. De nye køretøjer ventes i politikredsene fra april 2013.

Hundevognene, som i øjeblikket er Ford Mondeo stationcar 2,0 EcoBoost, skal i udbud over den kommende tid. Også svensk og norsk politi har Passat med dieselmotor.

Mercedes C 220 CDI

Pris: 568.000 kr.

Forbrug: 19,6 km/l (fabriksopgivelse)

Halvårlig grøn ejerafgift: 1610 kr.

Sikkerhed: 5 stjerner

Motor: Firecylindret

dieselmotor på 2,1 liter

Ydelse: 170 hk/ 3000 omdr.

Moment: 400 Nm/1400 omdr.

Topfart: 219 km/t.

0-100 km/t: 8,5 sek.

Bagagerum: 485 l

Kort og godt: Mercedes C 220 CDI er en gennemført bil, der kører langt på literen, har et overlegent kraftoverskud og høj komfort. Ulempen er, at der ikke er ret meget plads i kabine eller bagagerum. Og så er det synd og skam, at politiet får bilerne leveret med manuelt gear og ikke det fremragende automatiske af slagsen.

Plus

Økonomisk

Kvik

Komfort

Minus

Ikke overvældende plads

Motorstøj under acceleration

Ikke automatgear som patruljevogn

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik