Persondata politik

Vaskehal eller vask i hånden. Hvad ridser mindst?

Ekstra Bladet Biler har testet vask i hånden mod maskinvask, og der er en klar, men lidt overraskende taber

  • Vaskemaskinens børste har enorm betydning for om der kommer ridser i bilen eller ej. Det handler for alt i verden om at undgå nylonbørster uanset om du vasker i hånden eller bruger tankens vaskemaskine. Denne maskine har både nylon (blå) og de langt mere skånsomme mikrofiberbørster, også kaldet poler-svampe.
« Forrige
Vaskemaskinens børste har enorm betydning for om der kommer ridser i bilen eller ej. Det handler for alt i verden om at undgå nylonbørster uanset om du vasker i hånden eller bruger tankens vaskemaskine. Denne maskine har både nylon (blå) og de langt mere skånsomme mikrofiberbørster, også kaldet poler-svampe.
1 af 2
Næste »
 

Det er en diskussion, der ofte dukker op. Ridser tankstationernes vaskemaskiner mere end vask i hånden?

Det skal testes, og til det har vi fundet en bil, der aldrig er blevet vasket, nemlig en Kia Rio, der lige er landet med skib fra Korea. Bilen er tilmed sort, så ridser ses med det samme i lys fra lysstofrør.

Først vasker vi den med vaskemaskine hos Nellemann Klargøringscenter i Fredericia.

Vaskemaskinen er med skumbørster og har kun traditionelle nylonbørster til panelerne og bunden af siderne.

LÆS også:

Bil anmeldelser 24. apr 2012 Se også: Hokus pokus - bilvask uden vand

Tydelige ridser
Efter første vask gennemgår vi lakken i lysstofrørenes ubarmhjertige skær. Hvor skumbørsterne har vasket er der ingen ridser overhovedet, men hvor nylonbørsterne har ramt, er der både ridser og afsætninger af nylon.

Forskellen efter én vask ses ikke i dagslys, men der er ingen tvivl om, at nylonbørsterne ridser, og efter mange vaske bliver forskellen endnu mere tydelig. Ridser ses tydeligst på mørke biler i kunstigt lys. Hvis du skal i vaskehal, så undgå nylonbørster.

Efter maskinvasken vasker vi bilen igen, denne gang med håndkraft. Halvdelen med en ny nylonbørste og den anden halvdel med en mikrofibersvamp.

Undgå nylonbørster
Efter tørring kører vi bilen under lysstofrør og vurderer lakken. På den halvdel, hvor mikrofibersvampen har været, er der ingen ridser. På den side, der er vasket med nylonbørster, er der mange små ridser.

Så konklusionen er, at det ikke så meget handler om håndvask mod vaskehal – det handler mere om at undgå nylonbørster. For de ridser, uanset om det er med håndkraft eller maskinkraft.

LÆS også: Spar tid - vask i regnvejr

Skiftede til skumbørster
Resultatet kommer ikke bag på Morten Hansen, der leder Nellemanns Klargøringscenter.

– Da vi havde den gamle vaskemaskine med nylonbørster, kunne vi se masser af ridser, når bilerne kom ind under lysstofrørene. Meget af det var afsætning af nylon, og det kunne tørres af, men der var også ridser, der skulle poleres væk, hvis lakken skulle være perfekt.

– Det fortalte vi til leverandøren, og så lavede vi nogle test, hvor halvdelen af bilen blev vasket med nylonbørster og den anden del med skumbørsterne. Nylonbørsterne lavede tydelige ridser, mens der ikke var noget at se på den side, hvor skumbørsterne havde arbejdet. Efter den oplevelse skiftede vi til skumbørster, siger Morten Hansen.

Så hvis du skal vaske i maskine, skal du lede efter maskiner med de brede skumbørster – de renser ikke helt så meget i dybden, men de ødelægger til gengæld heller ikke din lak.

Sådan vasker du bilen perfekt

Som testen viser, kan du godt køre i vaskehal med skumbørster. Hvis du vil vaske selv, er nøglen til et ridsefrit resultat, at rense skidtet af med masser af vand og højt tryk inden du sæber bilen ind.

1 Stå i skygge, hvis det er muligt.

2 Spul løstsiddende skidt af – helst med højtryksrenser.

3 Skyl også hjulkasserne med lavt tryk.

4 Sæb bilen godt ind med en microfibersvamp – ikke en nylonbørste.

5 Skyl sæben af.

6 Tør efter med et vaskeskind.

7 Rens ruderne med ruderens og tør efter.

8 Hvis du har brugt fælgrens, bør du give fælgene lidt voks, så ny skidt ikke sætter sig.

TIP: Hvis du ikke gider tørre bilen af, så vask den i regnvejr. Regnvandet fjerner det kalkholdige vand.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik