Persondata politik

Startproblemer for ny elbil

Første test af Better Place batteriskiftestation forløb ikke helt som planlagt. Men det var ikke kun stationens skyld

  • Kør frem til signalet lyser rødt, computerne overtager, fjerner det gamle batteri og installerer et nyt.
Kør frem til signalet lyser rødt, computerne overtager, fjerner det gamle batteri og installerer et nyt.
1 af 1
 

Den første station til at skifte elbilens batteri er åbnet i Herlev ved København. Men da Ekstra Bladet Biler var med til at indvie den, var det ikke helt problemfrit. Det tog faktisk en halv time, fordi noget kiksede.

Ved første blik lyder Better Place jo som løsningen på alle elbilers problemer. Du skifter ganske enkelt batteriet ud med et nyt, når din elbil er løbet tør for strøm, hvilket en elbil jo gør. Teoretisk i hvert fald.

LÆS OGSÅ: Tank et batteri

Den første skiftestation er kommet op at køre med en hel del forsinkelse. Better Place lover nu, at resten følger hurtigt efter. Der vil dog stadig gå lang tid, før Danmark er dækket af et net af stationer, hvor du kan skifte batteri, selv når de kommende stationer i Køge, Ringsted og Holbæk åbner.

Stress og afslapning
Hvis du pendler fra Skibby til Dragør, skal du altså stadig køre en omvej for at få skiftet batteri, og det sidste du har lyst til med en elbil, er naturligvis at køre en omvej.

Indtil videre er det kun Renault Fluence ZE, som fungerer med Better Place batteriskiftestationer. Det er en af de mest komfortable biler, du kan køre i. Den siger ikke noget, accelerationen er fri for gearskift, og derfor føles den hurtigere, end den er, for de 13,7 sek., den skal bruge, fra 0-100 gør den ikke til nogen sprinter.

Men samtidig er det en af de mest stressende biler, der findes, fordi du konstant sidder og stirrer på rækkevidden, hvor kilometerne tæller baglæns hurtigere end du kører dem, da den ikke tager bakker og modvind med i regnestykket.

Som en bilvask
Da vi nåede batteriskiftestationen var der otte kilometer tilbage på displayet, og vi havde kørt 75 km/t. på det sidste stykke motorvej, til stor irritation for busser og lastbiler!

At skifte batteri fungerer i bund og grund som en bilvask. Du kører frem til porten og stopper, når det grønne lys skifter til rødt. Nu sad deres udsendte så og kiggede på fladskærmen med instruktioner, og overså derfor det røde lys, hvilket ikke ville være det store problem i en bilvask, men forårsagede et mindre sammenbrud hos Better Place.

LÆS OGSÅ: Er dette et askebæger?

Faktisk måtte vi køre ind og ud flere gange, før de mange computere kom op at køre igen, så de fem minutter blev i stedet til en lille halv time. Bilen udsender også et WiFi-signal, så stationen ved, du er på vej. Så for at kunne genstarte hele balladen, var vi nødt til at køre udenfor rækkevidde, hvilket er lidt svært, når du kun har få kilometers rækkevidde på batteriet.

Der skal med andre ord ikke meget til, før det går lidt i hårdknude, og den dag der holder fem-ti biler i kø udenfor, kan der godt blive nogen ventetid. Nu var vi så kun den anden bil, der havde fået skiftet batteri den dag, så problemet var til at overse.

Snyd med rækkevidde
Når det virker, kører du ind, bilen bliver løftet op, det gamle batteri tages ud, og det nye sættes ind. Det lyder enkelt, og det er det også, når alting vel at mærke fungerer som det skal.

Der var dog lidt skår i glæden. Renault og Better Place lover en rækkevidde på 185 km, men selv med det, der altså skulle være et helt frisk batteri, var rækkevidden ifølge bilens computer kun 127 km.

Det kan dog have noget at gøre med, at der ikke er så travlt hos Better Place, for så står batterierne lidt længere tid, og på den måde mister de åbenbart lidt strøm.

Better Place: Vi snyder ikke

Hos Better Place afviser pressechef Mikkel Linnet, at der snydes med rækkevidden.

- Computeren beregner rækkevidden på baggrund af seneste 200 km kørsel. Så der må have være kørt ganske aggressivt under testen. Vi hører fra kunder om rækkevidde på 130-160 km. Den afvigelse er ikke større end på benzinbilers forbrug. Og de problemer, BILER oplevede ved batteriskiftet har vi aldrig været ude for før. Det er ikke normalt, siger Mikkel Linnet.

Han mener, at Better Place har et nationalt netværk ved årets udgang, fordi man næsten en gang om ugen vil åbne en ny batteriskiftestation.

sz

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik