Persondata politik
Bil nyheder

Lang leveringstid på nye biler

Mere end et halvt års skal du vente på tidens hotteste biler

  • Kia Picanto skal sejles i fem uger fra Sydkorea. Men inden leveringen til køberen går der rask væk tre-fire måneder. (Fabriksfoto)
« Forrige
Kia Picanto skal sejles i fem uger fra Sydkorea. Men inden leveringen til køberen går der rask væk tre-fire måneder. (Fabriksfoto)
1 af 3
Næste »
 

Tænker du i ny bil, og tænker du især i en lille bil med lavt brændstofforbrug, skal du ruste dig med tålmodighed. Mange bilmærker har rigtig lang leveringstid lige nu.

Helt op til over et halvt år, viser en stikprøvekontrol, Biler har foretaget hos en række forhandlere. Der er enkelte modeller, du ikke skal forvente at få før næste kalenderår.

Den lille VW Up er uden tvivl en af de vigtigste bilnyheder i 2012. Den er rap, den kører langt på literen, og så er den billig.

90.000 kroner for en VW er et historisk tilbud, så allerede inden introduktionen i maj måned stod den danske importør med tæt på 5000 underskrevne slutsedler.

Det er voldsomt, og det har naturligvis ført til længere leveringstider end normalt.

Slutningen af november
– Vil du have en femdørs, må du vente indtil slutningen af oktober, oplyser SMC Biler på Amager. (Det er ikke helt korrekt, red - læs rettelsen her)

(Følgende er derimod korrekt:) Det er også afgørende for ventetiden, hvilken farve du vælger til din nye VW Up. SMC lægger en måned til, hvis den f.eks. skal være i 'Dark Silver' metallak. Og så er vi altså henne i slutningen af november. En tredørs kan i nogle farver leveres 'allerede' til september.

Det hjælper ikke at smutte ind til Skoda-forhandleren og lægge en bestilling ind på den tekniske identiske Citigo, da den produceres på samme fabrik som søsteren fra VW.

Gider du ikke vente, er Skoda-sælgeren hurtig til at foreslå den større Fabia til blot 119.000 kroner.

Fem uger på havet
Du får heller ikke meget ud af besøge Kia-forhandleren for at tage en ny Picanto med hjem:

– Både Picanto og Rio kan vi ikke levere før tidligst september eller oktober, lyder det fra Kia-sælgeren.

Han tilføjer, at det ganske enkelt skyldes høj efterspørgsel på netop de to biler, samt at det tager fem uger at få sejlet bilerne til Danmark fra hjemlandet Sydkorea.

De store firehjulstrækkere og lignende er der for tiden ikke den store efterspørgsel på. Det gælder dog ikke for Mazda, der har fået en forrygende start med den nye CX-5, som er det friske alternativ til traditionelle familiebiler som Passat, Mondeo og Mazda's egen 6'er. Faktisk går det så godt, at det har givet slagside.

– Vi skal nok hen i december og måske endda januar, før du kan forvente at få én, lyder det fra den danske Mazda-importør i Hvidovre.

En Ford C-Max eller den mere rummelige Grand C-Max skal du heller ikke forvente at få i garagen før om fire-fem måneder.

Riges problemer
Også de rige har problemer. Nok så mange millioner i tegnebogen kan ikke ændre på det faktum, at du må vente cirka 18 måneder på at få din nye 740-hestes Ferrari F12 Berlinetta leveret, lyder det fra Ferrari-importøren i Allerød.

Det samme gælder den nye, åbne Porsche Boxster, som du først kan få fingrene i til næste sommer, som importøren på Nørrebro i København forklarer. Men ak, så er vejret måske også blevet markant bedre.

Derfor skal du vente

Der er flere årsager til, at du skal vente i månedsvis på at få din nye bil hjem i garagen.

1 Efterspørgslen på små biler er eksploderet i hele Europa, og fabrikkerne svært ved at følge med i produktionen.

2 Danmark er et lille marked for de store fabrikker, og dermed står danskerne sidst i køen, når nye bilmodeller bliver lanceret.

3 Nogle bilmodeller opnår simpelt hen større succes, end fabrikanten havde troet.

4 Jo flere valgmuligheder du har med hensyn til farver og udstyr, jo sværere er det for bilimportørerne at købe store lagerpartier af den pågældende model.

5 Naturkatastrofer — som jordskælvet i Japan — betyder produktionsstop og forsinkelser, også hos bilfabrikkernes underleverandører.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik