Jeg har fundet en drømmebil - til min nabo

En drøm af en hybridbil, men Toyota Prius+ med syv siddepladser er bare alt for dyr

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

ØSTRIG OG SLOVAKIET (Ekstra Bladet): Jeg fundet en ny drømmebil til min nabo, som jeg gerne vil beundre og måske låne en gang imellem. Ja, faktisk til alle mine naboer og naboers naboer.

Toyota Prius+ er navnet på din nye bil, kære nabo. Hvis du da har råd.

Laveste forbrug i klassen
Verdens mest populære hybrid, Prius, har nemlig fået en storesøster. Toyota har trukket i sin Prius, så den nu er 13,5 cm længere, 3 cm bredere og hele 8,5 cm højere samt et + rigere i modelbetegnelsen.

LÆS OGSÅ: Toyota udvider Prius-familien

Prius+ kan rumme syv personer, hvilket reelt er fem voksne og to børn. Dermed kaster Toyota sin hybrid ind i den hårde kamp i C-segmentets MPV'er, der tæller VW Touran, Ford Grand C-max, Renault Grand Scenic og Toyotas egen Verso.

Prius har den klart laveste C02-udledning i klassen: 96 g/km, hvilket svarer til 24,4 km på literen og langt mindre luftforurening

En livsstil
Prius + føles som sin forgænger indimellem noget sløv. Men at køre Prius eller Prius+ er at indstille sig på en ny verden. En livsstil, hvor man ikke har så travlt. En verden, hvor man er mere afslappet. For lige så snart du glemmer din stress, så kører den faktisk meget godt. Den understyrer og gider ikke hurtige sving, men komforten er superfin især på de lange stræk og gerne med motorvejsfart, hvor støjen er godt dæmpet. Hvis du presser den på speederen, er den såmænd lige så hurtig som konkurrenterne. På grund af scootergearet føles det bare ikke sådan, men et kig på speedometeret viser, at det går hurtigere, end du tror.

LÆS OGSÅ:  Test af Toyota Prius: Endelig en ordentlig hybrid

Lydniveauet er pænt, selvom motorens nogle gange piskes op i omdrejninger for at få skub i den tunge karet, så er kabinen under det gennemsigtige kunststoftag et rart sted at være, medmindre du er over 1,75 og er placeret på tredje sæderække, hermed kendt som torturkammeret. Der er der kun plads til børn, der ikke er i store, moderne autostole. Bortset fra sidste sæderække mangler der ikke rigtig plads, selv om batterierne optager det meste af midterkonsollen.

Der er en vis sci-fi-charme over en Prius+. Den kan kun køre 45 km/t. på ren el og cirka to km ad gangen. Men der er noget sært dragende ved den fornemmelse, den tyste fremfærd giver. Måske er det den gode samvittighed. Måske er det tanken om, at intet kommer ud af udstødningsrøret, eller måske er det bare glæden over, at undvære dieselkonkurrenternes klapren og banken. Jeg tror mest på det sidste.

For dyr for de fleste
Desværre kommer prisen til at overdøve de flestes ønsker om god samvittighed. 504.994 kr. for den billigste version plus levering og metallak. Selv om bilen er godt udstyret, så er spørgsmålet, om den bedre samvittighed gør Prius+ 70.000-100.000 kr. mere værd end konkurrenterne. For de fleste vil det være et nej. Så jeg håber, kære nabo, at du og dine naboer har flere penge end jeg.

Verden ville nemlig være et rarere sted, hvis alle naboerne kørte Prius+. Lokal- forureningen ville være mindre, støjen fra vejene i byerne vil være lavere, og der ville være langt færre campingvogne til at sænke trafikken. En Prius må nemlig trække præcis 0 kg.

Teknisk

Model: Toyota Prius+ H2 Touch

Motor: 4-cyl., 1798 ccm, 16V + elmotor

Samlet ydelse: 136 hk

Moment: 142 Nm fra benzinmotor og 207 Nm fra elmotor

0-100 km/t: 11,3 sek.

Topfart: 165 km/t. elektronisk begrænset

CO2: 96 g/km

Forbrug: 24,4 km/l

Vægt/total/påhæng: 1495-1565/ 2115/0 kg

Bagagerum: 1.750/784/232 l (til loft)

Pris: Fra 504.994 kr. plus levering og metallak

Kommer til Danmark i august men kan bestilles nu.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik