Pak bilen ind i folie

Hvordan får man en gammel Ford GT40 til at ligne en Le Mans-vinder? Man pakker den ind i folie - meget stram folie

Lige midt i Herlev nord for København faldt vi over en Le Mans-vinder i klassisk lakering. Men en nærmere inspektion viste, at der var tale om resultatet af en plastisk operation. (Foto: www.rtt.dk)
Lige midt i Herlev nord for København faldt vi over en Le Mans-vinder i klassisk lakering. Men en nærmere inspektion viste, at der var tale om resultatet af en plastisk operation. (Foto: www.rtt.dk)

Der lyder et tordenskrald, så fuglene letter fra trækronerne. Jens Hultgren fra RTT i Herlev kører den nymalede Ford GT40 ud af klargøringsværkstedet, hvor den har stået i et par dage og blevet forvandlet fra en rød klassiker til det, der lige så godt kunne være en Le Mans-racer fra 1960'erne med de legendariske lyseblå og orange Gulf-farver.

Men i virkeligheden er den slet ikke blevet malet – den er blevet stramt betrukket i folie, en såkaldt wrapping-folie, hvad du ikke opdager, før du kommer helt tæt på. Først der kan du ane den røde lak inde bagved i samlingerne, samt når du åbner døren eller bagklappen, der dækker over den buldrende V8-motor.

– Den slags operationer er meget oppe i tiden, siger Jens Hultgren, ejer af RTT.

Vigtige detaljer
Ejeren af den folierede Ford GT40 hedder Jørgen Strøjer, der er indehaver af den verdensberømte Strøjer Samlingen i Assens. Nogle gange får Jørgen Strøjer en god idé, og denne gang handler det om et storstilet Le Mans-tema hjemme på det fynske museum. Også en Aston Martin står og venter på at få den lyseblå plastic trukket henover sig.

– Det har taget os tre dage at få den til at ligne en Le Mans-racer, forklarer Jens Hultgren om projektet.

LÆS OGSÅ: Folie beskytter din bil

Han fortæller, at det normalt tager kortere tid at pakke end bil ind i folie, men i dette tilfælde var der en del ting, der først skulle afmonteres, så som glassene over forlygterne. Selve lygtehusene skulle nemlig beklædes med matsort folie for at give bilen det helt rigtige udseende, og så er der flere samlinger og luftindtag på sådan en gammel klassiker, end du finder på en moderne Golf.

Flere bruger plastic
Faktisk er der flere og flere almindelige bilejere, der får foretaget sådan en foliering, forklarer Jens Hultgren, der straks er klar med pointen:

– Vi ser jo flere og flere grå og kedelige biler herhjemme, hvilket naturligvis skyldes, at folk er bange for gensalgsværdien af en bil med en anderledes farve. Her er det jo smart med en folie, der ligner en vaskeægte lakering, men som man kan tage af igen, når man har lyst, siger han.

Prisen? Det afhænger meget af design, farvevalg og grundighed – og ikke mindst størrelsen på bilen. De billigste plastik-operationer begynder ved 7000 kroner, mens de dyreste snildt løber op i de tredobbelte.

Og den Gulf-blå GT40? Åh ja, vi må have fat i Jørgen Strøjer. Må simpelthen prøve at køre den. Må ud og skræmme livet af nogle flere fugle …

1 af 2 Lige midt i Herlev nord for København faldt vi over en Le Mans-vinder i klassisk lakering. Men en nærmere inspektion viste, at der var tale om resultatet af en plastisk operation. (Foto: www.rtt.dk)
2 af 2 Forvandlingen fra rød superbil til legendarisk Le Mans-vinder er i gang. I baggrunden ses en af de taxa-biler, RTT giver nyt udseende hver uge (Foto: www.rtt.dk)
kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
EKSTRA anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen