Persondata politik

Halv pris for en kæmpe-bil

Dårlig crashtest vil næppe holde Dacia ude af Danmark. Prisen bliver nemlig ekstremt lav

  • Hvis Dacia Lodgy kommer til Danmark, bliver det til nærmest sensationelt lave priser. 150.000 for en stor bil med plads til syv vil få køberne til at kaste sig over den umoderne konstruktion
Hvis Dacia Lodgy kommer til Danmark, bliver det til nærmest sensationelt lave priser. 150.000 for en stor bil med plads til syv vil få køberne til at kaste sig over den umoderne konstruktion
1 af 1
 

Da Euro NCAP onsdag i denne uge offentliggjorde crashtesten af 15 nye bilmodeller, var det kun Dacia Lodgy, der dumpede til eksamen, som du kan læse i artiklen Billigbil med elendig sikkerhed. Efter mødet med muren stod Renaults rumænske billigmærke tilbage som den store taber med blot tre ud af fem stjerner – samtlige konkurrenter fik topkarakter.

Den dårlige crashtest kommer særdeles ubelejligt for den danske Renault-importør, der fornylig luftede tanken om at lancere billige Dacia på det stærkt prisfølsomme bilmarked herhjemme. Noget, som danske sikkerhedseksperter fra FDM og forbrugersitet sikkerbil.dk Dacia straks frarådede efter crashtesten. ”Fri os fra den” lød det fra sikkerbil.dk, mens FDM slog fast, at man ”fraråder køb”.

Men trods den ublide medfart til Lodgy lever drømmen om at importere Dacia til Danmark i bedste velgående hos den danske Renault-importør.

- Vi har endnu ikke endeligt besluttet, om Dacia skal til Danmark. Men vi har længe vidst, at Lodgy ville få tre stjerner, så det kommer ikke som en overraskelse og har isoleret set ingen indflydelse på vores beslutning”, siger Søren Hyltoft, pressechef for Renault Danmark til Jens Velling, der står bag sitet hvilkenbil.dk.

Halv pris
Men Renault har en trumf i ærmet, som kan betyde at masser af danskere trods alt vælger den trestjernede bil.

Hvis Dacia Lodgy kommer til Danmark, bliver det til nærmest sensationelt lave priser. Ifølge Søren Hyltoft vil prisen for en 7-personers udgave af Lodgy lande i omegnen af 150.000 kr. Det er rundt regnet halv pris sammenlignet med konkurrenter som Citroën C4 Picasso, Ford Grand C-Max, VW Touran og Renault Grand Scenic.

Vil ikke sammenligne
Men faktisk vil Søren Hyltoft ikke sammenligne Dacia Lodgy med fabriksnye konkurrenter – og det hænger sammen med crashsikkerheden.

- For de kunder, der vil købe en Dacia Lodgy er alternativet ikke en ny, men en brugt 7-personers bil i samme prisleje som Lodgy. Derfor er spørgsmålet, hvor sikker eksempelvis en Opel Zafira fra 2007 er sammenlignet med en ny Dacia Lodgy. Og her skal man huske på, at de fem stjerner, som en Zafira fik dengang, ikke kan sammenlignes med de tre stjerner, som Dacia Lodgy har fået i år. Kriterierne for crashtesten har ændret sig, forklarer Søren Hyltoft til Hvilkenbil

Og sådan kan man da godt se på tingene, medgiver Leif Nielsen fra sikkerbil.dk.

- Hvis alternativet er "hønsehuset" Kia Carnival eller de stærkt kritiserede VW Sharan/Seat Alhambra fra 1999-2010 kan Lodgy sagtens være en sikrere alternativ, siger Leif Nielsen

Men, tilføjer Leif Nielsen, man kan ikke glemme, at Dacia Lodgy brasede sammen flere steder under kollisioner. Som nykonstruktionen er den altså for dårlig til vores breddegrader.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Kim Vangkilde Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik