Persondata politik
Bil nyheder

10 øh ... mange biler vi vil ha' tilbage

Her har du en bunke biler, som vi husker som helt fantastiske - giv dit bud!

 

Mange biler forsvinder fra markedet, uden at vi opdager det. Og så er der bilerne, som vi føler aldrig skulle være taget ud af produktion - fordi de naturligvis er gjort af stof, som ikke længere findes - selvom vi når vi ransager vores inderste, godt ved, at det er noget gammelt skrammel.

For mit eget vedkommende har jeg oplevet en håndfuld af biler, som tog mig med storm men af den ene eller anden grund forsvandt - enten fordi der ikke var nok, der havde det ligesom mig eller fordi bilen var gammel og stod for fornyelse.

I dette galleri kan du se et par håndfulde af de køretøjer som forsvandt og efterlod Bil Magasinets biltosse Kasper Erling og mig i automobile kærestesorger.

Men ligesom der er bryst-mænd og røv-mænd er der også mænd (og piger for den sags skyld) der husker yndlingsbilerne anderledes.

Derfor: Kom med din eller dine yndlingsbiler fra de gode gamle dage ...

En læser skriver: Jeg savner min 2CV. Og det kan vi godt tilslutte os. 2CV var en bil med karakter. Især hvis man undlod at køre den om vinteren og lod hånt om rustproblemerne.

Opel Manta, skriver en læser. Men i så tilfælde skal det være denne her onde satan af en svensk ombygning. Hold da helt op, og så med støddæmpertårne, som stikker op af motorhjelmen. (Foto: Michael Holt, Vmax)

Ford Escort XR3 var en opnåelige drøm for rigtig mange, da den kom frem i 1982 som Fords svar på VW Golf GTI. Bilen var udstyret med en 1,6 liters motor med en tospjælds-Weber kaburator og 97 hk. Senere kom den med direkte indsprøjtning og 105 hk

En læser mener vi har glemt den her. Og måske har han ret. Porsche 959 fra 1986-1989 var en vanvittig kreation der blev til af samme årsag som Lancia Stratos i 70'erne. Porsche havde brug for at få en gadebil homologeret for at køre Gruppe B-rally i den! 959 havde en boxermotor på 2,85 liter med to turboer og var med 450 hk og firehjulstræk lige så hurtig som Ferraris F40-model fra samme periode.

Læs: 10 onde bilpranks

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik