Brugttesten: Et godt køb

Afløseren er på trapperne, men Volvo V50 fra første generation holder sig stadig ung og spændstig

  • Volvo betyder 'jeg ruller' på latin, og V50 ruller endog ganske glimrende.
« Forrige
Volvo betyder 'jeg ruller' på latin, og V50 ruller endog ganske glimrende.
1 af 3
Næste »

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

Volvo V40/V50 er netop blevet afløst af en ny model, der naturligvis er lidt frækkere og lidt mere lækker. Men den gamle er stadig en nydelig bil, og endnu er stationcarversionen af Volvo V40/50 ikke kommet.

Køreegenskaberne i en Volvo V50 er bare langt fra de klassiske kubistiske Volvo-modeller fra 80'erne, da den deler undervogn med forrige generation af Ford Focus.

Det betyder pålidelig teknik og inspirerende køreegenskaber. Og de holder stadig efter syv år i testbilen. I det hele taget er Volvo S40/V50 et godt brugtbilkøb.

Flot bil i god kvalitet
V50 er som en V70, der er glemt i tørretumbleren – bagagerummet er småt og bagsædet er bedst til små mennesker. Interiørets 'svævende' midterkonsol er et frisk designtrick, og kabinen ser yngre ud, end den er.

Desværre bruger Volvo softlak på nogle flader og greb – det kan skalle af. Sæderne er gode, men store mennesker sidder bedre i de større modeller. Mange S40 og V50 har lædersæder i den kendte bløde Volvo-kvalitet og de kan anbefales. I øvrigt er det vigtigt at være opmærksom på udstyrslisten – der er store forskelle. For eksempel er det ikke standard, at man kan slå passagerairbaggen fra, så man kan montere bagudvendt barnestol.

Volvo V40-4256-lille Bil nyheder 29. aug 2012 Se også: Volvo er nummer ét i sikkerhed

Priserne
Svenske biler er dyre fra ny, men V50 er ved at være så langt nede i pris at mange kan være med. Volvo V50 fås fra lige under 100.000 kr. med mange kilometer på tælleren.

Faceliftede eksemplarer fra 2007 og frem koster fra 150.000 ligeledes med kilometertal tæt på eller over 200.000 km. Det kan anbefales at lægge cirka 30.000 oveni og få en bil med kilometertal tæt på de 100.000 km.

Motorerne
De små benzinere er fra Ford og er lige knap stærke nok til at trække svenskeren. De fem-cylindrede passer bedre og lyder godt, men er mere tørstige, både i benzin og diesel. Dieselerne med fire cylindre er fra Peugeot og kører glimrende, om end de ikke er så støjsvage som nyeste generation af dieselmotorer.

1,6 D er økonomisk, mens 2,0 D er stærk som en okse på steroider. 2,0 har seks gear og det bringer støjniveauet ned ved høje hastigheder – her roterer 1,6 lidt hurtigere, med mere støj til følge.



Volvo V60: Sjovere end naboens Audi A4Volvo V60: Sjovere end naboens Audi A4



Billig ejerafgift
Den lille diesel fås også som Drive model, der er optimeret til økonomikørsel – det normerede forbrug siger 25,6 km/l, men i praksis er det svært at nå. Man kan dog glæde sig over en grøn ejer-afgift på kun 1320 kr. pr. år mod 3300 kr. for en almindelig 1,6 diesel.

Takket være slægtskabet med Ford Focus er Volvo V50/S40 en underholdende bil at køre. Den er godt skruet sammen og delene er generelt holdbare.

Du skal være opmærksom på dieselmotorerne, hvor især 1,6 kan volde problemer. Skal det være diesel, så gå gerne efter 2,0, der har væsentligt mere overskud og et sjette gear. De fleste har ingen eller få problemer med Volvo V50, så den er anbefalelsesværdig.

Tjeklisten

Crashtest: Modellen fik de maksimale fem stjerner i 2005.

Karrosseri/rust: Det smukke karosseri gemmer ikke på nogen ubehagelige overraskelser. Rust er ikke det store problem på Volvo V50 endnu, men vil du beholde bilen, skal du efterbehandle.

Motor/service: De firecylindrede benzinmotorer mangler lidt saft og kraft, men de er pålidelige nok. Det samme kan siges om de femcylindrede med og uden turbo. De firecylindrede dieselmotorer kan volde problemer. Den lille diesel på 1,6 liter bøvler især med en tilsodet EGR-ventil. En udskiftning koster lidt over 6000 kr. 2,0 D har ikke de samme problemer.

Bremser/undervogn: Bremseskiverne er ekstremt holdbare. 100.000 km på et sæt skiver er ikke umuligt.

Kabine/el: Kabinen er relativt slidstærk, men der er lakerede flader, der kan få skrammer, som ikke er nemme at reparere. Sæderne er gode, men store mennesker sidder bedre i de større Volvo-modeller. Aircondition kan drille, så tjek funktionen grundigt.

Plusser: Veldesignet og velkørende. Høj kvalitetsfornemmelse. Stærke femcylindrede motorer med lækker lyd. Mange veludstyrede eksemplarer.

Minusser: Kabinen er lidt trang. Femcylindrede benzinere er tørstige.

Volvo V50 1,6 D

Motor: R4, 1560 ccm, 16v, turbodiesel.

Effekt: 110 hk ved 4000 o/min.

240 Nm ved 1750 o/min.

0-100 km/t.: 12,1 sek.

Topfart: 190 km/t.

Forbrug: 20,0 km/l.

Mål: L/B/H 451/177/145

Bagagerum: 417/1307 l.

Vægt: tom/last/påhæng 1300/600/1300 kg.

Ejerafgift: 3300 kr. årligt.

Priseksempler

2010 Volvo V50 1,6 DRIVe: 131.000 km/219.900 kr.

2004 Volvo V50 1,8: 192.000 km/99.900 kr.

2005 Volvo V50 2,4: 112.000 km/129.900 kr.

2005 Volvo V50 2,0 D: 178.000 km/169.900 kr.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik