Persondata politik

VW Golf - alt om nyheden

VW Golf er 100 kg lettere og 23 procent mere brændstoføkonomisk end forgængeren

 

VW har i dette øjeblik frigivet al information omkring den nye Golf - Golf i syvende generation.

Golf er vokset 5,6 cm i længden og måler nu 4,26 m. I bredden har VW føjet beskedne 1,3 cm til, og taget er sænket 2,8 cm.

Trods lavere vægt og beskedne forøgelser, er det lykkedes at optimere rum-oplevelsen i den nye Golf markant (siger VW).

Særligt bagsædepassagerer får mere benplads (15 mm), og pladsen målt skulder til skulder både for og bag er øget med tre cm. Også bagagerummet er vokset med 30 liter til 380 liter.

Strammer selerne op
Nye sikkerhedssystemer er kommet til som f.eks. multikollisionsbremsen, der er del af standardudstyret, og som bremser bilen ned i ulykkestilfælde.

PreCrash-systemet, som vi i en årrække har kendt fra dyrere biler som Mercedes-Benz, er ligeledes standardudstyr og beskytter passagerer og fører at lukke vinduer og stramme seler i kritiske situationer, eksempelvis hvis bilen mærker, at en udskridning er godt på vej.

En radar måler afstanden til forankørende biler og holder farten, og City Emergency Brake kan nu også fås til Golf.

Topversionen har net-adgang og en bevægelsesføler, der reagerer på håndbevægelser i umiddelbar nærhed af skærmen – med andre ord kan man nu røre skærmen uden at røre skærmen.

Nyt indre
Interiøret i Golf 7 er naturligvis også spiffet op, så du som køber får en oplevelse af at sidde i en noget nyt.

Rattet er nyt, og det midterkonsollen hælder over mod føreren. Golf har fået elektronisk parkeringsbremse, selvom vi her på EB ikke fatter hvorfor vi skal straffes med sådan en indretning.

Hvorfor gør VW ikke bare som Lexus og Mercedes og anbringer en pedal i fodrummet? Men heldigvis slår e-bremsen automatisk fra, når du sætter i gang.

Letvægts-konstruktion

Syvende generationen af Golf er bygget på den nye MQB-platform, som hjælper med at holde både pris og vægt nede.

VW har skåret op til 100 kg af vægten takket været en ny letvægts-konstruktion. De maksimale 100 kg, som Golf har slanket sig stammer fra:

Op til 6 kg fra de elektriske systemer

Op til 40 kg fra aggregaterne

Op til 26 kg fra undervognen

Op til 37 kg fra karosse og interiør

Potentialet er 109 kg, men i realiteten kan der maksimalt reduceres 100 kg fordi der samtidig er proppet mere udstyr i bilen.

Nye motorer
Volkswagen har til den nye Golf fået to af koncernens helt nye motorer. Debutanter er en ny 1,2'er på 85 hk, som klarer 20,4 km/l og en 1,4'er med 140 hk som kan frakoble to cylindre ligesom vi kender det fra Audi A3.

Desuden får vi en 1,2'er med 105 hk og en 1,4l TSI med 122 hk.

31,3 på literen
Dieselprogrammet består af en ny 2,0'er med 150 hk, som kører 24,4 km/l hvis du arter dig.

Dydsmønsteret i Golf-familien er Golf BlueMotion, der kører 31,3 km/l. Dermed er Golf VII den mest brændstofbesparende Golf til dato og den mest økonomiske bil i klassen.

Danske priser og specifikationer på den nye Golf vil blive offentliggjort medio oktober. Men gæt på en frapris på omkring 235.000 kr.

Golf VII introduceres hos de danske Volkswagen-forhandlere d. 17. og 18. november 2012.

Se flere billeder af Golfen hos vores kolleger på motorsektionen

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik