Franskbrød med fejl

Citroën beviste med den elegante C4 Picasso, at en praktisk og rummelig MPV kan pakkes smukt ind - men det koster på kvaliteten

  • C4 Picasso var den første MPV, hvor man ikke skulle gå på kompromis med æstetik og god smag. Men den lever op til fordommen om franske biler og fejlmængden.
C4 Picasso var den første MPV, hvor man ikke skulle gå på kompromis med æstetik og god smag. Men den lever op til fordommen om franske biler og fejlmængden.
1 af 1

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

Ligesom med en dybfryser, en håndmikser eller boremaskine, prioriteres design oftest ikke højt, når der skal handles MPV-biler. Det er mere håndgribelige detaljer som antallet af sæder, anvendelighed og rummelighed, der er afgørende for valget af en MPV.

Men med introduktionen af C4 Picasso/Grand C4 Picasso viste Citroën, at du ikke var tvunget til at sælge ud af din gode smag eller æstetiske sans for at køre MPV.

Bedst til børn
Citroën introducerede først Grand C4 Picasso, der havde et længere udhæng bagtil, hvilket gav plads til en tredje sæderække og syv siddepladser i alt. Selv om Grand C4 Picasso prismæssigt hører til i den såkaldt kompakte MPV-klasse, rager den med en længde på 459 cm størrelsesmæssigt ind i klassen over.

Alligevel er den ikke afgørende mere rummelig end konkurrenterne, og sidste sæderække egner sig bedst til børn, mens voksne kan opholde sig der i kortere tid. Tredje sæderække er nemt at folde ned i bagagerumsgulvet, så du får et stort og rummeligt bagagerum, der kan udvides yderligere ved at skubbe anden sæderække frem eller helt lægge den ned.

I den kortere fem-personers C4 Picasso har du tre separate bagsæder, der uafhængigt kan forskydes i længderetning eller foldes fladt ned i gulvet.

Åben og lys kabine
Oppe på de forreste pladser er de to Picasso'er ens, og her sidder du bænket bag en enorm panorama frontrude, der løber op i loftet og giver en helt unik rummelighedsfornemmelse.

Det flade instrumentbord med et instrumenthus placeret i midten bidrager også til fornemmelsen af en åben og lys kabine. Et rat med et fikseret nav, hvori der er integreret funktioner til betjening af hi-fi-anlæg og cruisecontrol, giver interiøret et futuristisk præg.

Flest diesel-udgaver
Picasso blev introduceret i fire motorvarianter, henholdsvis to benzinmotorer på 1,8-liter (125 hk) og 2,0-liter (140 hk) og to HDI-dieselmotorer på 1,6-liter (109 hk) og 2,0-liter (136 hk). Lige nu står der cirka 90 C4 Picasso og 240 Grand C4 Picasso til salg. Hovedparten i dieselversionen, mens benzin-udbuddet er stærkt begrænset. Her er flest med 1,8 liter-motoren, der skal have mange omdrejninger for at holde den tunge bil i gang.

Størsteparten af bilerne med til salgsskilt er med det lidt problematiske E6G-gear.

Komfort med fejl
Citroën er kendt for deres komfort, og Picasso fører den tradition fint videre med en fantastisk kørekomfort på de lange stræk. Omvendt vil nogle opleve Picasso som værende en anelse for blød og svømmende i sin opførsel, men den står overraskende godt fast i kritiske situationer.

Dette til trods skal du indstille dig på, at den ikke er helt problemfri. Picasso har mange forcer såsom sit stilfulde ydre, et overordentlig rummeligt interiør, førsteklasses kørekomfort og gode dieselmotorer, men den byder på flere fejl end gennemsnittet.

Tjeklisten

KARROSSERI/RUST
Generelt er Picasso godt beskyttet mod rust fra fabrikken, men det vil som altid være en god idé med supplerende rustbeskyttelse. Nogle ejere har oplevet, at lakken bobler op på motorhjelmen eller på det nederste af A-stolpen, men det skulle skyldes fejl i lakeringen og ikke begyndende rust og er derfor ikke dækket af garantien. Utætheder omkring bagklappen forekommer også, ligesom teleskopstøddæmperne kan blive trætte, og endelig kan bagklappens håndtag være defekt.

MOTOR/TRANSMISSION
Flertallet af C4 Picasso er udstyret med det sekventielle E6G-gear, der desværre er kilden til mange problemer. Det kan ruske ved igangsætning, skifte gear ekstraordinært langsomt eller hyle som en lille el-motor. De forskellige symptomer er i visse tilfælde løst med en software-opdatering, udskiftning af spidshjulet eller koblingen, der slides hurtigere end normalt. Dieselmotorerne kan lide under en defekt turbolader eller tilkokset EGR-ventil. Utætte pakninger omkring bundkarret er et udbredt problem, så tag et kig under bilen og tjek oliestanden.

BREMSER/UNDERVOGN
Et af de mest udbredte problemer er, at den elektroniske parkeringsbremse kan hænge, hvilket har fået flere ejere til at koble den helt fra. Der har været en tilbagekaldelse på grund af problemerne med parkeringsbremsen, så tjek servicebogen for at se, om den specifikke bil har været inde og få det ordnet. Du skal have afmonteret bremsekalibrene og påført noget smøring, men de hængende bagbremser kan også skyldes utætte bremseslanger, da de er af en ringe kvalitet. Ryster bilen under kørsel, kan det tyde på, at den trænger til nye bærekugler i forhjuls- ophænget.

INTERIØR
Når du sidder i en Picasso, udstråler interiøret umiddelbart en overbevisende kvalitetsfornemmelse. Desværre har den været plaget af uens finish, og flere ejere klager over knirkelyde. Enkelte ejere har også oplevet, at plastikpaneler løsner sig inde i bagagerummet. Fejl på elektronikken er ikke noget ukendt fænomen, så afprøv alle elektroniske funktioner, herunder specielt det tozonet klimaanlæg.

Historie

2006: Grand C4 Picasso introduceres som syv-personers MPV med to benzinmotorer på 1,8- (125 hk) og 2,0-liter (140 hk) og to dieselmotorer på1,6- (109 hk) og 2,0-liter (136 hk).

2007: Den kortere fem-personers C4 Picasso introduceres og med samme fire motorstørrelser.

2009: C4 Picasso og Grand C4 Picasso får et beskedent facelift, der omfatter ændret frontkofanger og for- og baglygter. De fås nu med brændstofbesparende e-HDI-mikro-hybrid-teknik, en opdateret 1,6-liter dieselmotor og en ny 2-liter dieselmotor med 150 hk.

2011: Ny 163 hk 2-liter dieselmotor introduceres.

Priser

Grand C4 Picasso 1,6 HDI 110 VTR + E6G, 2008, 159.000 km, 139.900 kr.

Grand C4 Picasso 1,8 VTR, 2007, 97.000 km, 149.900 kr.

Grand C4 Picasso 2,0 VTR, 2007, 100.000 km, 149.800 kr.

C4 Picasso 1,6 HDI VTR, 2008, 196.000 km, 112.500 kr.

C4 Picasso 1,8 2008, 103.000 km, 134.800 kr.

C4 Picasso 1,6 HDI, 5-gear, 2008, 102.000 km, 149.900 kr.

PLUSSER

Affjedringskomfort, rummelighed, indretning, udsyn, pris, design, fine dieselmotorer.

MINUSSER

En del elektroniske fejl, defekte turboladere på dieselmotorerne, upålidelig E6G-gear, uskarp finish i interiør.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik