Persondata politik

Billigere service med brugte reservedele

Brugte reservedele giver en massiv besparelse på serviceregningen

  • Det er skadede biler, som skrottes, delene tages fra, og der kan sagtens være masser af km tilbage i f.eks. bremseskiver, samt flere langt mere kostbare dele. (Foto: Chr. Frost)
Det er skadede biler, som skrottes, delene tages fra, og der kan sagtens være masser af km tilbage i f.eks. bremseskiver, samt flere langt mere kostbare dele. (Foto: Chr. Frost)
1 af 1
 

Enhver bilejer har prøvet at stå med en regning for en reparation, der er tre gange så stor, som man troede.

Timepriser på værkstederne på over 1000 kr. samt kostbare reservedele er en hel del af forklaringen. Men det er der faktisk en løsning på.

De fleste vil nok umiddelbart sige, at når man skifter en reservedel på en bil, så skal den skiftes ud med en ny, enten original eller uoriginal.

Men faktisk kan brugte reservedele være et godt alternativ, ikke mindst fordi de typisk koster omkring 20 pct. af de nye dele.

Masser af km tilbage
Et eksempel kan være en typisk sliddel som et sæt bremseskiver, der ved fornuftig kørsel kan holde 120-160.000 km. Et sæt bremseskiver fra en bil der har kørt 60.000-80.000 km er der altså masser af kilometer tilbage i.

LÆS OGSÅ: 4.000,- billigere i service

Delene kommer fra biler der er blevet skadet og skal skrottes, men før de bliver det, afmonteres de dele, som stadig kan bruges.

– Problemet er naturligvis, at vi ikke må bruge brugte reservedele på de autoriserede værksteder, selv om det af og til forekommer alligevel, specielt med ældre biler. Typisk er det ældre biler, der ikke kører så mange kilometer. Reservedele som en bærearm eller en ABS-pumpe koster mange penge, og her kan man med fordel bruge en brugt del og spare mange penge, siger en Volvo-mekaniker, som af hensyn til sit arbejde ikke vil have sit navn frem.

Sparede 16.000 kr.
I Sverige bruger man langt flere brugte reservedele end i Danmark, mest fordi bilerne er billigere.

– En Volvo V50 fra 2005 som har kørt 120.000 km, er ikke mere end 50.000 kr. værd, så her skifter man ikke bremseskiver for 20.000 kr. Det er klart, siger Nils Jönsson fra Jönsson Auto i Malmø, Sverige.

I stedet kan kunden vælge brugte reservedele og enten selv købe dem eller få værkstedet til det, selv om man dog stadig skal finde et af de mindre og ikke-autoriserede værksteder til at udføre udskiftningen.

Timeprisen er der nu ikke så meget at gøre ved, selv om den også ofte er noget lavere på de mindre værksteder end på de autoriserede.

På de større og dyre biler kan besparelsen være endnu større. Det oplevede Ronni Jacobsen, der har en Audi A6.

– Jeg skulle bruge en ny styrestang, og den kostede 18.000 kr. hos Audi, så i stedet fandt jeg en brugt til 2000 kr., og den fungerer fremragende, siger han.

Forsikringsselskaberne gør det
Forsikringsselskaberne er nogle af de helt store aftagere af brugte reservedele. Har du en bil over en vis alder, og skal den f.eks. have en ny forskærm, så vil der som regel være tale om, at der benyttes en brugt forskærm fra en af de professionelle ophuggere.

Reglerne for, hvornår der benyttes brugte og nye dele, svinger fra selskab til selskab, men frygt ikke: Når det gælder karrosseridele, så er de brugte dele ofte bedre kvalitet end reservedele til ældre biler, både når det gælder pasform og rustbeskyttelse.

Her finder du delene

De brugte reservedele kan du finde på nettet, hvor der som regel også er billeder. For der er selvfølgelig forskel på, hvilken stand de er i, og flere sider har derfor et karaktersystem.

Det kræver dog, at du ved lidt om det, når du køber på nettet, så du får bestilt de korrekte dele. Alternativt kan du bede din mekaniker om at hjælpe og måske endda bestille de brugte dele. Han har typisk en fast samarbejdspartner og er måske også bedre til at se, hvad der er godt, og hvad der er skidt.

Relevante hjemmesider er www.autoparts24.dk, www.genbrugsdele.dk, www.midtjysk-autoophug.dk og www.bildelsbasen.se

Stor besparelse

Et par hurtige klik på nettet, og så fandt vi bremseskiver til en tredjedel af det, som et sæt nye skiver koster hos Volvo. Sliddele som bremseklodser giver det ingen mening at købe brugt, men på større reservedele som bærearme, styrestang, ABS-pumpe m.v. kan besparelsen være endnu større. En dør eller en forskærm, kan man være heldig at finde i den rigtige farve. Her er priseksempel på reservedele til Volvo V50 (2004-2012):

Bremseskiver for: Nypris 1683 kr. Brugt 560 kr.

Bremseskiver bag: Nypris 1263 kr. Brugt 486 kr.

Fordør: Nypris 5560 kr. Brugt 2250 kr.

Forrude: Nypris 2580 kr. Brugt 1500 kr.

Forskærm: Nypris 3380 kr. Brugt 1350 kr.

Gearkasse: Nypris 14.354 kr. Brugt 7600 kr.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik