Dyrt dansk design: Sprød sportsvogn til champagnefolket

En heftig 10-cylindret motor under hjelmen, mere end 700 heste i ryggen og et stel af kulfiber. Force 1 er en hårdtpumpet sportsvogn, men der er trods alt blevet plads til champagnen.

  • Danske Henrik Fisker er manden bag designet på VLF Force 1 V10. Han er tidligere chefdesigner hos Aston Martin. (Foto: PR)
Danske Henrik Fisker er manden bag designet på VLF Force 1 V10. Han er tidligere chefdesigner hos Aston Martin. (Foto: PR)

Den bliver kaldt en ”All American Supercar” i de internationale bilmedier. En sluprende V10'er fra Viper under motorhjelmen, utallige hestekræfter på bagakslen og det faktum at bilen bliver bygget i USA retfærdiggør på sin vis definitionen.

Se også: Svensk flagskib præsenteret: Her er priserne på Volvo S90

Men for en gangs skyld har vi danske aktier i et vellykket bilprojekt. Det er nemlig den danske designer Henrik Fisker, der står bag designet af Force 1. Sammen med den tidligere direktør i General Motors, 83-årige Bob Lutz, og Viper-racerkøreren Ben Keating har danskeren skabt et monster af en sportsvogn under bilmærket VLF.

Modelbetegnelsen på bagenden afslører, at det ikke ligefrem er en undermotoriseret bil, vi har med at gøre. Vægten er kun omkring 1500 kg. (Foto: PR) Modelbetegnelsen på bagenden afslører, at det ikke ligefrem er en undermotoriseret bil, vi har med at gøre. Vægten er kun omkring 1500 kg. (Foto: PR)  

Der bliver højst bygget 50 af slagsen, så du kan blive unikt kørende, hvis du har sat i omegnen af fem millioner kroner af til dit næste bilkøb.

Mekanik fra den døende slange
I efteråret 2015 blev det meldt ud, at det amerikanske bilmærke Viper – med den spydige slange som logo – stopper produktionen af den ikoniske gaderacer. Men Henrik Fiskers nye kreation holder altså indirekte liv i den døende slange.

Se også: Ny øko-konceptbil: Volkswagen sætter strøm til Tiguan

Den nye VLF-sportsvogn er nemlig i høj grad baseret på Viper. Hele bilens platform, hardware og motor er adopteret af Fiskers firma.

Bemærk udstødningen lige foran baghjulet – en detalje direkte fra Viper, som danner fundament for Force 1. (Foto: PR) Bemærk udstødningen lige foran baghjulet – en detalje direkte fra Viper, som danner fundament for Force 1. (Foto: PR)  

Den lånte mekanik giver således blandt andet hjertet i Force 1 – den 8,4 liter store motor med 10 cylindre og 745 hestekræfter. Motoren er placeret i front, mens trækket sker på baghjulene. På nøjagtig tre sekunder kan Force 1 accelerere fra 0 til 100 km/t, og nålen i speedometeret stopper først, når den rammer 350.

Frækt eller for meget?
For os danskere er det selvfølgelig designet, der er vigtigst, når det nu endelig er noget, vi har en relation til. Og designet må siges at være unikt. Henrik Fisker har i hvert fald ikke ladet fantasien stå på standby, da han kreerede Force 1.

Se også: Vanvittigt teknisk vidunder: Alt om den nye Mercedes E-Klasse

Den knivskarpe front er som en frådende piratfisk, der truer med at æde bagenden af din Fiat Punto, hvis du ikke får smidt den ind i det højre spor på motorvejen, og Viper-interiøret er nu dækket af et tykt lag brun læder og ruskind.

Fronten er hullet som en si, så kommer rigeligt med luft til den brølende V10-motor under hjelmen. (Foto: PR) Fronten er hullet som en si, så kommer rigeligt med luft til den brølende V10-motor under hjelmen. (Foto: PR)  

Selvom man sætter den enorme motor på overarbejde, dør den næppe af åndenød. Henrik Fisker har gennemhullet fronten med luftindtag, som kan holde temperaturen i det kompakte motorrum nede, når speederen ligger vandret.

Bugatti Veyron Bil nyheder - 12. jan. 2016 Bugatti teaser for ny superbil – men de har glemt det vigtigste

Og så har Fisker også fundet en løsning på det meget velkendte ”åh-nej-champagnen-ruller-rundt-i-bunden-af-bilen”-problem. Mellem sæderne har han – naturligvis også i brunt læder – installeret en champagne-holder med stropper, så flaskerne er godt beskyttet, når bilen kører sidelæns med et par hundrede kilometer i timen.

Henrik Fisker har ikke sparet på ko-huden i den brune kabine. Og endelig kan du fragte din champagne sikkert, selvom du kører sidelæns. (Foto: PR) Henrik Fisker har ikke sparet på ko-huden i den brune kabine. Og endelig kan du fragte din champagne sikkert, selvom du kører sidelæns. (Foto: PR)  

Der er ingen tvivl om, at VLF Force 1 er en unik bil. Og så endda med et markant dansk islæt. Men spørgsmålet er, om Fiskers design bare er super frækt, eller om det i virkeligheden er lige i overkanten? Giv gerne dit besyv med i kommentarfeltet herunder.

7521932 - 15_10_2007 - Designer Henrik Fisker med sin Aston Martin DB9 - SJØRUP THOMAS.jpg Bil nyheder - 7. jan. 2016 Dansk designer sagsøger Aston Martin for 100 mio. dollars

Hent flere

Biler Mest læste

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen