Kør videre på det punkterede dæk

Bridgestone klar med det dæk, du kan køre hjem på efter en punktering. Det koster 50-75 kr. ekstra per dæk

De nye Driveguard-dæk kan ifølge Bridgestone køre en strækning på 80 km med 80 km/t. Det er nok til at komme til en dækreparatør. Foto: Bridgestone
De nye Driveguard-dæk kan ifølge Bridgestone køre en strækning på 80 km med 80 km/t. Det er nok til at komme til en dækreparatør. Foto: Bridgestone

Forestil dig et dæk, hvor du ikke skal bekymre dig om punkteringer og dermed at skulle bøvle med donkraft, lappekit eller vejhælp – og ikke mindst forsinkelser.

Det er filosofien bag det nye 'Driveguard'-dæk, som Bridgestone som den første dækproducent nu lancerer til eftermontering. Her kan man efter en punktering fortsætte kørslen 80 km med op til 80 km/t., lover fabrikanten. Og det samtidig uden at det går ud over komforten eller sikkerheden, hvilket bl.a. vil sige vejgreb og styreegenskaber.

- Punkteringer kommer altid ubelejligt. Med de nye dæk giver vi en bevidsthed om, at man altid kan køre videre og f.eks. nå sit fly, sit møde eller hente børnene i daginstitutionen, uanset hvad der sker. Det giver en tryghed og ro, siger Jesper Sørensen, der er teknisk chef hos Bridgestone.

Ekstra Bladet+ Stor guide: Skal du lease eller købe bil?

Han peger på, at dækket passer meget godt ind i tidens ånd, hvor vi forventer bekvemmelighed i hverdagen, men hvor både firmaer og familieliv er sat sammen, så alting skal fungere så rationelt så muligt, og der ikke er indregnet megen spildtid i programmet.

- Når man kører hjemmefra, er der jo ikke mange, der indregner en ekstra halv time til, hvis bilen nu skulle punktere, konstaterer Jesper Sørensen.

Dækkene findes i størrelsen 185/60/15 til 245/45/18 og dækker dermed de fleste størrelser. Dog ikke alle minibiler og slet ingen mikrobiler. Foto: Bridgestone
Dækkene findes i størrelsen 185/60/15 til 245/45/18 og dækker dermed de fleste størrelser. Dog ikke alle minibiler og slet ingen mikrobiler. Foto: Bridgestone
 

Mere køling
Rent teknisk er dækket forstærket i siderne og bygget op med en særlig gummiblanding, der er både stærkere og mere modstandsdygtig over for varme end et almindeligt dæk.

Det har mere hårde sider end et normalt dæk, mens det har større kølelameller, som hjælper yderligere med kølingen, så det heller ikke bliver for varmt ved kørsel uden luft.

Der har i flere år været helt punkterfri dæk på markedet, men de har været forholdsvis tunge og har i mange tilfælde krævet en speciel undervogn på bilen, hvilket har været tilfældet hos BMW.

Se også: Privatleasingbiler er proppet med udstyr

De har heller ikke kunnet fås til eftermarkedet, men det er altså tilfældet med Bridgestone, som er det første firma, der er klar her.

Dækkene har samme støjegenskaber og rullemodstand som et tilsvarende normalt premiumdæk - her med en såkaldt C-mærkning.

Merprisen er omkring 10 pct., eller hvad der svarer til 50-75 kr. for et standarddæk.

Undgå farlige situationer
Tal på europæisk plan viser ifølge Bridgestone, at 12 pct. af samtlige bilister hvert år oplever en punktering.

Der findes ikke tilsvarende danske tal, men da vi har forholdsvis gode veje herhjemme, er det formentlig færre, der bliver ramt af punkteringer

Der er dog et potentiale i dækket, lyder det fra Yasser Abaiji, teknisk konsulent hos FDM, som mener, at det er merprisen værd.

- Det vil være en god investering. Især hvis man vil undgå at risikere at stå og arbejde med et reservehjul eller lappegrej, der kan risikere at løbe ud på dato, er det klart noget, man bør overveje, siger Yasser Abaiji, der slår på, at man undgår det trafikfarlige i at skulle stå på en mørk vej og lappe sit dæk.

Se også: P-buler, stenslag eller påkørsler? Disse skader får bilister oftest

Som udgangspunkt skal du ikke regne med at kunne få lappet dækket, hvis du har kørt med det som fladt.

Hvis det kun er få kilometer, eller der f.eks. sidder et søm i siden, så luften siver langsomt ud, kan det muligvis lade sig gøre. Den lappevæske, som i dag findes i bilernes dækreparationskit kan dog også ødelægge et dæks ventil. Noget som især kan være dyrt på biler med dæktryksmåler i ventilen.

Samtidig kan væsken også være så dyr at fjerne, at det er billigere med et nyt dæk, mens den også kan blive for gammel, da den typisk holder fire til seks år.

Driveguard-dækkene til, højre, har forstærkede dæksider. Et almindeligt dæk kan ses til venstre. Grafik: Bridgestone
Driveguard-dækkene til, højre, har forstærkede dæksider. Et almindeligt dæk kan ses til venstre. Grafik: Bridgestone
 

Fordel på langtursferien
FDM-konsulenten, som har testet dækket på bane, er ikke bekymret over trafiksikkerheden i at køre med et punkteret dæk, som han mener, er i orden.

- Jeg har kørt med et fladt dæk med 80 km/t. og er overrasket over, hvor godt bilen styrer, siger han.

Særligt klare fordele vil der være for professionelle bilister, som firmafolket og erhvervsbilister, men også taxa, redningskorps og politi, mens især private, der ofte kører på langtursferie til f. eks. Sydeuropa, vil få gavn.

Se også: Pas på: Bilens lappegrej kan blive for gammelt

Dækket findes dog ikke som super-'energisaver'-dæk med ekstra nedsat rullemodstand.

Så hvis du har en bil, som er født med sådanne dæk, og insisterer på at få dem på bilen igen, har du altså ikke mulighed for Driveguard-dækkene.

Bilfabrikkerne monterer ikke Driveguard-dækkene som standard. I en tid, hvor bilerne skal være så energioptimerede som muligt fra fabrikken for bl.a. at leve op til EU-kravene, vælger de dæk med den laveste rullemodstand.

Driveguard

  • Det er en dæktype, som kun Bridgestone foreløbig har til eftermarkedet.
  • Dækkene findes i størrelsen 185/60/15 til 245/45/18 og dækker dermed de fleste bilstørrelser – dog ikke mikrobiler.
  • De koster typisk 10 pct. mere end tilsvarende normaldæk – altså 50-75 kr. mere per dæk.
  • Dækkene har forstærkede sider og kan ifølge fabrikanten køre 80 km med 80 km/t.
  • Som udgangspunkt skal du ikke regne med at kunne få lappet dækket, hvis du har kørt med det som fladt. Hvis det kun er få kilometer, eller der f.eks. sidder et søm i siden, så luften siver langsomt ud, kan det muligvis lade sig gøre.
  • Dækfabrikanterne arbejder også med helt punkterfri dæk. Hos Bridgestone debuterer de om nogle uger som cykeldæk. De er typisk bygget op med et net af indre eger.

kommentarer
Vis kommentarer
Biler Mest læste
Seneste i biler
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Michael Bo Mortensen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen